Bukefalos 28 år!

Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Ja det beror ju på var man lägger ribban för normalbegåvning:D

Men kalla fall, mitt lilla inlägg i debatten är bara att det är trevligare med en hopphäst som rör sig bra även i trav än en som travar som en b- ponny
 
Sv: Bruksprov 2014

Så kollar man på Zaladin efter som är 1 år äldre men av en helt annan kaliber i min mening. Så kändes det på bruksprovet också, Raymore var nja och när VV kom in blev Raymore ännu mer nej.
 
Sv: Bruksprov 2014

Så kollar man på Zaladin efter som är 1 år äldre men av en helt annan kaliber i min mening. Så kändes det på bruksprovet också, Raymore var nja och när VV kom in blev Raymore ännu mer nej.

Så lustigt det kan vara med tycke och smak :D Jag hade valt Raymore 100ggr om före Zaladin. Tycker att han har betydligt snyggare sida än Zaladin och är mkt mjukare i kroppen
 
Sv: Bruksprov 2014

Nu tänkte jag inte riktigt på att man tar fram en hingst för att avkommorna ska bli hobbyhästar på 120 nivå och gå några lätta dressyrklasser? Det kan väl ändå inte vara tanken med prestationsavel?

Ja såklart jag vet att många hästar stannar där av olika anledningar är väl bäst att tillägga

Även om man inte siktar dit, så är det ju där många hästar hamnar, precis som du skriver. Så blir det ingen stjärna, så är det ju den marknaden man ska sälja sin häst på. Därför skulle jag gardera med lite gång och exteriör, ifall det nu skulle hampa sig så att hästen inte hoppar hus. Det kan man ju aldrig garantera, ens om man prestationsavlar, att alla avkommor kommer landa i eliten. Det skadar ju inte om elithästarna kan trava, och det är en stor fördel för lättklasshästarna.

Precis som andra har skrivit, har man bara en häst att rida och tävla, så vill man att den ska vara rolig att rida alla dagar i veckan, även när det inte är hoppning på schemat.
 
Sv: Bruksprov 2014

Dock tycker jag inte RayMore är något speciellt alls (men det verkar JB &co onekligen tycka då de även köpt helbrorsan.:D)

Är inte deras affärsidé att fa fram hästar för amatörer och juniorer, i första hand? Satsande amatörer och juniorer med mycket pengar, givetvis, men deras marknad är väl inte vuxna elitryttare i första hand - och Raymore beskrevs väl av JB som en häst som vem som helst kan rida, och som kommer kunna ge avkommor som vem som helst kan rida. Snälla amatörhästar, helt enkelt, inga ferraris.
 
Sv: Bruksprov 2014

Är inte deras affärsidé att fa fram hästar för amatörer och juniorer, i första hand? Satsande amatörer och juniorer med mycket pengar, givetvis, men deras marknad är väl inte vuxna elitryttare i första hand - och Raymore beskrevs väl av JB som en häst som vem som helst kan rida, och som kommer kunna ge avkommor som vem som helst kan rida. Snälla amatörhästar, helt enkelt, inga ferraris.

Så därför ska hans hingstar bli godkända? O_o

Inte ett egentligt svar på ditt inlägg utan mer en reflektion och en utveckling av mina tidigare inlägg.
 
Sv: Bruksprov 2014

Fast jag tycker nog att den är väldigt fin. Den har en jättefin sida och rör sig genom bogen. Har dessutom en fin galopp

Jovisst, men det finns hurmångahästarsomhelst som oxå är jättefina utan att vara direkta hingstämnen.

Jag hade nog hellre valt Magic Park även om jag var dressyrtant ;) Ser ut att hända lite mer där, framförallt i galoppen .. OCH jag kan även hoppa emellanåt :D
 
Sv: Bruksprov 2014

Håller med dig och hopphingstarna hade 8or på typ och hhb, her tillrävkligt bra exteriör för att ge en lättriden avkomma!

Ray, egentligen är det väl inte talanger vi vill ha? Utan en kompis som kan lite både och.
Håller med du.
Temperament o en häst som kan bära upp sig själv skapligt är nog vad jag skulle leta efter. En lättriden.
Inte "hela havet stormar"
Man får inte glömma att det är svårare att förvalta en häst med höga gångartspoäng. om man ens får fram det alls:o
Hur kul är det att få höra att hästen tappat i gång:p

en stoor galopp o du har 7 språng på en 60 banas långsida. Hur ska du kunna rida en LA på 40 m.

Jag fick alltid så tråkig kritik av en domare- hästen får inte plats på denna bana" Kul:cautious:

mitt hingstval var för att förbättra galoppen o få ett fint huvud samt få en lika trevlig häst. vi får väl se...
 
Sv: Bruksprov 2014

Så därför ska hans hingstar bli godkända? O_o

Nej, därför verkar det rimligt att han köpt helbrorsan. För att den passar in i Tullstorps affärsidé, helt enkelt. Den behöver ju inte bli godkänd avelshingst för att bli lönsam - tvärtom, amatörer och juniorer vill kanske inte hålla avelshingst. Det är väl mer en bonus om den kan dra in lite pengar genom avel medan den utbildas, när de säljs sen är det nog som tävlingshästar i första hand.

Men som affärsidé är det ju rätt smart, eftersom utbildning och avel sammanfaller rätt mycket i dagens avel i Sverige. Efter ett par-tre säsonger dalar avelsintresset för de flesta, så när den är "slut" i aveln börjar den bli färdig som tävlingshäst och kan säljas.
 
Sv: Bruksprov 2014

Jo, fast jag tror han ägdes av sin uppfödare hela tiden. Utbildningen, marknadsföringen och försäljningen av Okeanos verkade vara en del av samarbetet kring Briar.

Men Hohenstaufen II, t ex, den köptes som unghäst, utbildades och gick i avel, och såldes sen som åttaåring till en elev, en young rider.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 445
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 138
Senast: tanten
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 592
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp