Bukefalos 28 år!

"bruten" svans

Milosari

Trådstartare
upptäckte igår att Lokes svans inte riktigt ser ut som den brukar. istället för att vara rak hela vägen när han är i rörelse så är det vara ca 10-15 cm som står rakt ut, sedan är det en "knyck" neråt och som viftar från sida till sida. när han står stilla ser det ut som vanligt. den är på inget sätt bruten och han kan röra på svansen, men han verkar ha ganska ont. klämmer man på svansen där det ser "brutet" ut rycker han till.

vad kan det vara? han badade lite igår i havet (=kallt), men det var inte djupare än att det precis nådde upp till magen. sedan fick han ett bad med schampo och det var ju obehagligt :p så han skakade på sig länge och väl. eftersom det tog timmar för dem att torka fick de ha täcke på sig på nästa promenad, men det värmer ju inte på svansen. på sista promenaden märkte jag att hans svans såg konstig ut. nu ser den fortfarande ut och jag blir lite orolig för hans skull.

kan det vara en såndär vattensvans som det står i labbeböckerna att de kan få? eller har han sträckt/stukat den när han har skakat så mycket på sig? vad kan man göra?
 
Sv: "bruten" svans

Begreppet ”vattensvans” har uppkommit på grund av att en nedkylning i samband med apporteringsarbete i vatten är EN utösande orsak, men det finns andra: Många gånger uppstår förlamningen av svansen i samband med allmänt lågt eller sjunkande lufttryck. Sålunda har faktiskt de allra flesta kliniska fallen föga eller intet att göra med arbete i vatten, vilket alltså gör beteckningen ”vattensvans” mindre lämpad. Hellre då rätt och slätt svansförlamning.
I de flesta fall går förlamningen över av sig självt på någon dag utan att medicinering krävs. Om hunden visar symtom på smärta, kan man använda någon lämplig form av smärtlindring. I de flesta fall duger det då bra med en halvannan vanlig magnecyltablett en till två gånger per dag under några dagar till en hund av labradorstorlek.
I sällsynta fall omfattas även ryggradens bakre del av förlamningen och hunden kan vara oförmögen att hålla sig på benen. Sådana fall krävs definitivt vårdande insats av veterinär.
Christer Nälser
 
Sv: "bruten" svans

Här hittade jag ...har aldrig hört talas om vattensvans..

SvansförlamningDet här är en sjukdom med många namn såsom "Vattensvans","Watertail", "Dropped tail", "Retriversvans" m.m.Så här års handlar det mycket om sol och bad, men snart kommer tider med regn, rusk och lägre temperaturer. Det här är en sjukdom som kan dyka upp under båda de här betingel-serna. Det är frågan om en inflammation i nerverna längst bak i ryggmärgen. Orsaken till sjukdomen är inte helt känd. Däremot vet man att utlösande faktorer är att hunden blir nedkyld och/eller överansträngd. Ofta uppkommer problemet efter att hunden badat, men det kan även börja en långpromenad i kallt och fuktigt väder. Av förklarliga orsaker är vattenapporterande hundar (t.ex. retrievers) och andra fågelhundar överrepresenterade.Symptomen kan variera. Det mest typiska är att hunden "tappar" svansen. Svansen hänger slappt och hunden ömmar kraftigt om man tar tag i svansen, framför allt om man försöker lyfta svansen. Ibland kan även bakbenen drabbas av smärta och till och med förlamning.Symptomen brukar uppstå mycket plötsligt, men som tur är brukar djuret även tillfriskna relativt fort - några dagars vila och värme brukar räcka för att hunden skall återhämta sig.Behandlingen består förutom vila och värme av att man ger någon typ av smärtstillande, antiinflammatorisk behandling eftersom sjukdomen ofta är mycket smärtsam.Det är viktigt att andra sjukdomar som kan likna svansförlamning utesluts. Detta kan vara analsäcksinflammation höftledsproblem, diskbråck och andra ryggbesvär. Kontakta därför alltid veterinär även om du misstänker att det "bara" är fråga om en svansförlamning.Det kan vara bra att tänka på att hundar som en gång drabbats kan få återfall. Man skall därför se till att dessa hundar får torka (torka gärna med handduk) efter bad och att man undviker nedkylning på annat sätt.
 
Sv: "bruten" svans

Det är säkert vattensvans som redan har sagts. Mina har fått det genom att vara ute i regn och rusk, så nu är jag alltid noga med att torka dom ordentligt.
Min gamla har också fått det om hon legat i en kall bil.
 
Sv: "bruten" svans

Stackarn! Men det går över! Linda in han i en varm filt och ömka lite :d Jag har *peppar peppar* hitills klarat mig.

Jag badar alltid hundarna efter sista kvällspromanaden eftersom att deras päls gör att de torkar extremt långsamt. Hårfön kanske?
 
Sv: "bruten" svans

han är skiträdd för hårfönen... men han fick ligga under en filt och torka. en liten stund i alla fall, sedan tyckte han att det var för varmt.

det verkar som han har drabbats av en mild form av "vattensvans" i så fall, för han kan fortfarande röra litegrann på den. när han kissar eller bajsar så lyfter han fortfarande lite på svansen. om jag ger smärtstillande, finns det inte risk för att han blir lite oförsiktig då? här är ju ganska trångt i lägenheten och mycket att slå svansen på... fast jag åker nog och köper lite magnecyl i alla fall.
 
Sv: "bruten" svans

Säger som du svarade mig i ett inlägg: Hur svårt kan det vara...gå till veterinären då. Det blir inte svårare än hur man gör det till :-(
 
Sv: "bruten" svans

Ingen aning om det är en nackdel att de blir mer rörliga... Bra fråga.
 
Sv: "bruten" svans

det där var så töntigt att jag inte kommer med någon kommentar. mer än att jag tycker att det är tråkigt att du förlorade din hund och jag lider med dig.
 

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 607
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 697
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 525
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 367
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp