Brutet ben i tass, avbryta köp

L

Luxus

Jag har tingat en kattunge som har fått tassen klämd i en dörr, tassen är röntgad och ett ben är brutet i tassen, vet. sa att hon förmodligen inte kommer att få några men men att man inte vet säkert och att det i såfall visar sig när hon blir äldre att det kan bli brosk(?) bildning som stör leden.

Hur skulle ni ha gjort?
Jag får tillbaka min handpenning om jag avbryter köpet, om jag vill ha henne så betalar jag bara handpenningen på 1000kr,

Kattungen är försäkrad och den kan flyttas med utan förbehåll.
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Om jag skall köpa ett djur för dyra pengar så vill jag veta att djuret är friskt och "helt".
Allt kan hända under "resans gång" och jag vill ha bästa tänkbara förutsättningar när valpen/kattungen kommer hem till mej.
Dessutom förutsätter jag att uppfödaren sköter om valpen/kattungen på bästa sätt även om jag avböjer ett köp!

Så i ditt fall hade jag inte genomfört affären!

Kalla mej hycklare, men jag ser lite annorlunda på det om det gäller en katt/hund som "råkar" hamna i mitt liv. Ett djur som inte har något annat "skyddsnät"! Där ser jag det som lite av min skyldighet att göra det jag kan för att hjälpa...

/Swat
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Om jag hade träffat kattungen och fäst mig vid denne hade jag köpt ändå, annars hade jag avböjt - med förutsättningen att jag vet att uppfödaren inte avlivar den eller dylikt.
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Jag resonerar som Heulwen.
Tänker alldeles för mkt med hjärtat;)
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Fast 1000 kr för en fullförsäkrad renrasig kattunge som fått sina sprutor, är chippad och veterinärbesiktad tycker inte jag är dyra pengar.

Ts: Jag skulle nog ha köpt kattungen och får den problem med artros i leden längre fram pga denna skada, så får man ju ta det från där och då.
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Fast de 1.000.- var väl bara handpenningen?

Dvs priset för kattungen borde då vara 5-6.000?! (Gissade jag i alla fall!)

Jag skulle inte köpa en skadad hundvalp och inte heller en skadad kattunge!

/Swat
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Jag har tingat en kattunge som har fått tassen klämd i en dörr, tassen är röntgad och ett ben är brutet i tassen, vet. sa att hon förmodligen inte kommer att få några men men att man inte vet säkert och att det i såfall visar sig när hon blir äldre att det kan bli brosk(?) bildning som stör leden.

Hur skulle ni ha gjort?
Jag får tillbaka min handpenning om jag avbryter köpet, om jag vill ha henne så betalar jag bara handpenningen på 1000kr,

Kattungen är försäkrad och den kan flyttas med utan förbehåll.

Jag hade slagit till som ett skållat troll. Katter har ju oftast en fenomenal läkeförmåga. Min kompis hade en vuxen katt som bröt ett ben i ena foten (efter ett fall från fjärde våningen) och det läkte hur fint som helst. En kattunges mjuka tass borde definitivt läka utan problem. Du kan kanske ringa veterinären och fråga lite mer så att du känner dig säkrare med ditt slutliga beslut?

Eftersom du bara behöver betala handpenningen och katten är försäkrad tycker jag att det är ett riktigt fynd!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Är det en sällskapskatt du är ute efter säger jag, slå till om katten känns rätt. Veterinären ger en bra prognos som det låter och katter (i synnerhet unga) läker bra.
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Nej, jag kan bevisligen inte läsa innantill! ;)

Jag skulle iof ändå inte köpt ett skadat djur om jag kunde välja! Men det är jag.
Allt kan ändå hända i ett djurs liv som innebär många, långa, dyra besök hos veterinären. Även om man köper en fullt frisk valp/kattunge....så varför chansa?

/Swat
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

KL

Tack för alla svar!

Har nu funderat fram och tillbaka och det lutar åt att jag tar henne, tror att hon kommer att läka fint och skulle det bli problem så har jag ju försäkringen,

Gnist: hon är en blandras persier/angora och hennes fullpris är 3500kr :)
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Om jag hade träffat kattungen och fäst mig vid denne hade jag köpt ändå, annars hade jag avböjt - med förutsättningen att jag vet att uppfödaren inte avlivar den eller dylikt.

Jag har träffat henne och förälskat mig i henne :love: Uppfödaren är väldigt seriös och bra, tror inte att hon skulle avliva henne om inte jag tog henne
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Nej, jag kan bevisligen inte läsa innantill! ;)

Jag skulle iof ändå inte köpt ett skadat djur om jag kunde välja! Men det är jag.
Allt kan ändå hända i ett djurs liv som innebär många, långa, dyra besök hos veterinären. Även om man köper en fullt frisk valp/kattunge....så varför chansa?

/Swat

Det är väl bra att det finns andra som inte har några problem att köpa de imperfekta djurungarna som föds då. ;) Varför chansa? Känner man i hjärtat att det är rätt katt så är det väl värt chansen, i synnerhet om prgonosen för skadan är god?
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Min Tigra råkade få ett hårt slag av en läderhammare på sin tass när hon var kattunge.

Jag satt och nitade på golvet och så när jag drog i sista niten kommer en kattunge från ingenstans och slår efter hammaren. Kattungetass på väg uppåt och hammare på väg neråt och det gick blixtsnabbt.

Hennes tass var svullen i 2 dagar och hon kunde inte dra in klorna, men hon fick inga med alls av händelsen. På tredje dagens morgon var hon precis som vanligt igen.
 
Sv: Brutet ben i tass, avbryta köp

Och min motivering till att inte chansa är att jag investerar så enormt mycket känslor, energi osv i mina djur att jag vill ha så rätt förutsättningar som möjligt om jag får välja när de är små!
Olyckan kan ändå vara framme - som sagt - och då är det ju bara att "bita i det sura äpplet".

Nu sitter jag iof med en "olycka" där hemma som fiskades ut ur motorutrymmet på några bekantas bil - efter att de hört honom skrika i nästan ett dygn. Han hade då åkt ett antal mil kastklamrad blad sladdar, oljespill och varma "rör".
Ingen ville ha honom, en vild höstkattunge...
Så... Mina vänners hundar åt katter, tanken var att han skulle stanna någon/några dagar hos mej tills de hittade ett katthem som kunde ta honom.
Efter någon vecka visade det sej inget katthem hade plats, katten hade en luftvägsinfektion och ögonproblem... vet.kostnaderna sprang iväg, men katten stannade!

/Swat
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp