Bukefalos 28 år!

Bryta med ett syskon - någon med erfarenheter?

Jag blir på riktigt så förbannad när jag läser trådstarten att jag knappt klarar att ta mig igenom den utan att börja svära högt. Tror som flera andra nämnt att hon skulle få någon typ av diagnos om hon utreddes (antisocial personlighetsstörning kanske?) men ska inte sitta här och hopbbydiagnostisera.

Tycker som många andra här att du ska bryta. Det verkar ju som att du har möjlighet att umgås med övrig familj när hon inte är med, och då tycker jag du ska göra det. Skit i om dina föräldrar blir "ledsna", det är inte ditt problem. Dom kan väl omöjligt tycka det är okej att din syster öppet mobbar dig, eller din bror för den delen? Vad säger dom om hennes beteende? Försöker dom liksom släta över och förminska dom här incidenterna eller fattar dom hur jävla sinnessjukt hon beter sig? Har dom någonsin satt ner foten ordentligt mot henne, eller låter dom henne hållas för husfridens skull?
Hon har delvis hållit på sen hon kom i tonåren, och framför allt så har en av mina föräldrar ett syskon som definitivt hade haft någon slags autismdiagnos om hen hade varit barn idag, och hela förälderns liv har kantats av "reta inte upp X, hen blir så arg då" vilket säkert förstärktes även där av att syskonet är drygt tio år yngre än de andra syskonen och inte fick samma krav på sig. Jag tror helt enkelt att framför allt den föräldern är så van att ständigt tassa på tå runt en familjemedlem att detta nästan räknas som normalt. Mamma och pappa säger för det mesta till henne, sen kanske det är tillfällen (typ middag hos annan släkting) där det inte går att säga till henne utan att helt förstöra stämningen för alla andra på kalaset också, men de har verkligen försökt prata med henne och säga att det finns saker hon säger som man helt enkelt inte säger eller gör mot andra människor.

Dessutom tror jag, ur ett rent hobbypsykologsperspektiv, att de har fruktansvärt dåligt samvete för att de inte blev helt odelat glada när hon berättade att hon var gravid. Hon var som sagt ung (okej, hon var inte 14 år men hon hade definitivt inte behövt hetsa så som hon gjort) när hon blev gravid, hon är inte klar med sin utbildning, har inte direkt hunnit jobba någonting innan och allt det hon tjänade innan hon började plugga köpte hon upp på inredning, kläder och utekvällar när hon flyttade hemifrån. Hon har aldrig kunnat hantera pengar, utan köper upp lönen direkt när den kommer. Framför allt hade hon ett halvår kvar på sin utbildning (skulle blivit klar till jul) och eftersom hon är så ung och hade varit ihop med sin kille så kort tid hade föräldrarna föredragit att hon hade väntat. Nu blir hon försörjd av sin kille som en gammal hemmafru på 50-talet och det är verkligen inte så vi har blivit uppfostrade att leva. Men detta använder hon hela tiden som ett slagträ/ständigt dåligt samvete mot mamma och pappa, att sambons föräldrar och släkt blev så mycket gladare när de berättade för dem medan mamma och pappa bara tjatade om ekonomi och utbildning. Hon är definitivt typen som skulle kunna hindra dem från att någonsin träffa barnet igen om hon blir tillräckligt sur och det bidrar nog till att de tassar lite extra på tå runt henne.

Pappa är hårdare mot henne än mamma. Men det använder hon också mot honom. Pappa och jag har alltid stått varandra nära och det är ytterligare nått hon ständigt tjatar om. "Nu har pappas lilla favoritunge äntligen fått konkurrens", liksom.
 
Hon har delvis hållit på sen hon kom i tonåren, och framför allt så har en av mina föräldrar ett syskon som definitivt hade haft någon slags autismdiagnos om hen hade varit barn idag, och hela förälderns liv har kantats av "reta inte upp X, hen blir så arg då" vilket säkert förstärktes även där av att syskonet är drygt tio år yngre än de andra syskonen och inte fick samma krav på sig. Jag tror helt enkelt att framför allt den föräldern är så van att ständigt tassa på tå runt en familjemedlem att detta nästan räknas som normalt. Mamma och pappa säger för det mesta till henne, sen kanske det är tillfällen (typ middag hos annan släkting) där det inte går att säga till henne utan att helt förstöra stämningen för alla andra på kalaset också, men de har verkligen försökt prata med henne och säga att det finns saker hon säger som man helt enkelt inte säger eller gör mot andra människor.

Dessutom tror jag, ur ett rent hobbypsykologsperspektiv, att de har fruktansvärt dåligt samvete för att de inte blev helt odelat glada när hon berättade att hon var gravid. Hon var som sagt ung (okej, hon var inte 14 år men hon hade definitivt inte behövt hetsa så som hon gjort) när hon blev gravid, hon är inte klar med sin utbildning, har inte direkt hunnit jobba någonting innan och allt det hon tjänade innan hon började plugga köpte hon upp på inredning, kläder och utekvällar när hon flyttade hemifrån. Hon har aldrig kunnat hantera pengar, utan köper upp lönen direkt när den kommer. Framför allt hade hon ett halvår kvar på sin utbildning (skulle blivit klar till jul) och eftersom hon är så ung och hade varit ihop med sin kille så kort tid hade föräldrarna föredragit att hon hade väntat. Nu blir hon försörjd av sin kille som en gammal hemmafru på 50-talet och det är verkligen inte så vi har blivit uppfostrade att leva. Men detta använder hon hela tiden som ett slagträ/ständigt dåligt samvete mot mamma och pappa, att sambons föräldrar och släkt blev så mycket gladare när de berättade för dem medan mamma och pappa bara tjatade om ekonomi och utbildning. Hon är definitivt typen som skulle kunna hindra dem från att någonsin träffa barnet igen om hon blir tillräckligt sur och det bidrar nog till att de tassar lite extra på tå runt henne.

Pappa är hårdare mot henne än mamma. Men det använder hon också mot honom. Pappa och jag har alltid stått varandra nära och det är ytterligare nått hon ständigt tjatar om. "Nu har pappas lilla favoritunge äntligen fått konkurrens", liksom.
Ursäkta men vilket jävla as hon är 🤬
 
Hon har delvis hållit på sen hon kom i tonåren, och framför allt så har en av mina föräldrar ett syskon som definitivt hade haft någon slags autismdiagnos om hen hade varit barn idag, och hela förälderns liv har kantats av "reta inte upp X, hen blir så arg då" vilket säkert förstärktes även där av att syskonet är drygt tio år yngre än de andra syskonen och inte fick samma krav på sig. Jag tror helt enkelt att framför allt den föräldern är så van att ständigt tassa på tå runt en familjemedlem att detta nästan räknas som normalt. Mamma och pappa säger för det mesta till henne, sen kanske det är tillfällen (typ middag hos annan släkting) där det inte går att säga till henne utan att helt förstöra stämningen för alla andra på kalaset också, men de har verkligen försökt prata med henne och säga att det finns saker hon säger som man helt enkelt inte säger eller gör mot andra människor.

Dessutom tror jag, ur ett rent hobbypsykologsperspektiv, att de har fruktansvärt dåligt samvete för att de inte blev helt odelat glada när hon berättade att hon var gravid. Hon var som sagt ung (okej, hon var inte 14 år men hon hade definitivt inte behövt hetsa så som hon gjort) när hon blev gravid, hon är inte klar med sin utbildning, har inte direkt hunnit jobba någonting innan och allt det hon tjänade innan hon började plugga köpte hon upp på inredning, kläder och utekvällar när hon flyttade hemifrån. Hon har aldrig kunnat hantera pengar, utan köper upp lönen direkt när den kommer. Framför allt hade hon ett halvår kvar på sin utbildning (skulle blivit klar till jul) och eftersom hon är så ung och hade varit ihop med sin kille så kort tid hade föräldrarna föredragit att hon hade väntat. Nu blir hon försörjd av sin kille som en gammal hemmafru på 50-talet och det är verkligen inte så vi har blivit uppfostrade att leva. Men detta använder hon hela tiden som ett slagträ/ständigt dåligt samvete mot mamma och pappa, att sambons föräldrar och släkt blev så mycket gladare när de berättade för dem medan mamma och pappa bara tjatade om ekonomi och utbildning. Hon är definitivt typen som skulle kunna hindra dem från att någonsin träffa barnet igen om hon blir tillräckligt sur och det bidrar nog till att de tassar lite extra på tå runt henne.

Pappa är hårdare mot henne än mamma. Men det använder hon också mot honom. Pappa och jag har alltid stått varandra nära och det är ytterligare nått hon ständigt tjatar om. "Nu har pappas lilla favoritunge äntligen fått konkurrens", liksom.
Yikes. Det låter ju som att hon, medvetet eller omedvetet, kanske delvis skaffat barn för att konkurrera sig till mera kärlek och bekräftelse av era föräldrar..? Utifrån det du har skrivit skulle jag gissa att hon har i grunden väldigt dålig självkänsla, något hon aktivt försöker att dölja genom att klanka ner på andra människors val och livsstil. Vilket givetvis inte ursäktar hennes vedervärdiga beteende, men det skulle kunna förklara lite varför hon beter sig som hon gör. Oavsett tänker jag att det blir svårt att nå fram till en människa som inte är mottaglig för självutveckling, och typ ingenting i din beskrivning av henne antyder ju att hon skulle vara det. Så jag tänker att det bästa nog är att undvika kontakt ändå?
 
Det beror på vad man vill uppnå. Vill man bara kallt informera om att personen gått över ens gräns och att man inte kommer acceptera det längre och därför kommer bryta kontakten så kan det vara väldigt effektivt. Men då får man ju fullfölja också.
Alltså jag tror att det säkert kan fungera som du beskriver, men alla har inte den typen av beteende i sig - och jag tycker inte man ska göra övergrepp på sin egen person och ”flippa” om man känner stark aversion inför det.

Lugnt metodiskt ”lågaffektivt” bemötande är himla effektivt ihop med tydliga och skarpa åtgärder som tar bort skadeverkningarna oavsett hur motparten väljer att inte vilja förstå. Det ligger närmare min personlighet så det är därför det för mig känns som en mer fungerande lösning.

Jag skulle inte säga att det senare nödvändigtvis är mycket ”trevligare”.

Det beror på vad man vill uppnå. Vill man bara kallt informera om att personen gått över ens gräns och att man inte kommer acceptera det längre och därför kommer bryta kontakten så kan det vara väldigt effektivt. Men då får man ju fullfölja också.
Eftersom Ramona jobbar med landets sjukaste missbrukare- bokstavligen och är proffs på lågaffektivt bemötande när det behövs så är hennes råd i allra högsta grad adekvat. En måste sätta ner foten ordentligt även med sjuka personer ibland. Och den här syrran är SJUK.
 
Yikes. Det låter ju som att hon, medvetet eller omedvetet, kanske delvis skaffat barn för att konkurrera sig till mera kärlek och bekräftelse av era föräldrar..?
Ja, alltså även om det inte skulle vara så som hon tänkt, så är det ju definitivt så hon framstår när hon håller på så. Hennes favoritdel är helt klart den delen som går ut på att jag inte är viktig och att hennes barn är den som ska stå i centrum från och med nu. Helt krasst, han är sex veckor gammal, oavsett allting så händer det inte speciellt mycket runt honom just nu, han äter och sover och skiter. Vi andra måste ju ha rätt att prata om vanliga saker som inte rör barnet när barnet själv ligger och sover i ett annat rum.
 
Eftersom Ramona jobbar med landets sjukaste missbrukare- bokstavligen och är proffs på lågaffektivt bemötande när det behövs så är hennes råd i allra högsta grad adekvat. En måste sätta ner foten ordentligt även med sjuka personer ibland. Och den här syrran är SJUK.

Jo, fast om man bara slippa hantera personen och slippa ha personen i sitt liv så behöver man inte göra av med så mycket energi om man inte vill. Jag tänker inte att man ska använda lågaffektivt bemötande för systerns skull eller för kommunikationens skull. Utan för sin egen skull för att inte lägga ner mer energi på en energitjuv. En person man inte vill ha i sitt liv behöver man inte lägga ner energi på för att kommunicera på ett sätt som personen förstår. Men om det känns bra att explodera på personen så kan man naturligtvis göra det istället.
 
Eftersom Ramona jobbar med landets sjukaste missbrukare- bokstavligen och är proffs på lågaffektivt bemötande när det behövs så är hennes råd i allra högsta grad adekvat. En måste sätta ner foten ordentligt även med sjuka personer ibland. Och den här syrran är SJUK.

Jag ifrågasätter inte effektiviteten - men jag skulle må dåligt av att tvinga mig till den typen av beteende som är så långt från min personlighet man kan komma. Det var min invändning, att jag inte vill ha ansvaret för att göra övergrepp på mig själv för att nå effekten jag likaväl kan nå (dvs noll skada genom noll kontakt) genom ett beteende som ligger mig närmare.
 
Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett nytt försök. Lång historia kort, jag har problem med min syster som absolut inte kan acceptera andra människors livsval och gränser. Jag är nästan tio år äldre än henne, jag har ingen kärlekspartner (och har direkt aldrig haft en seriös sådan som varat under en längre tid heller) och har heller inga barn. Börjar närma mig den åldern där det även med fast partner börjar bli ont om tid om det ska hinnas med att skaffa biologiska barn, utan att ens ha en partner i sikte skulle jag säga att det inte ser speciellt ljust ut. Jag har aldrig varit särskilt barnkär och har redan tidigt egentligen ställt in mig på att jag aldrig kommer få några barn. (Vill förtydliga att jag inte direkt ogillar barn heller, men jag ser det hellre som individer jag gillar eller inte gillar, jag har aldrig förstått varför det är så stark norm på att man "ska" älska alla under typ 15 år men inte alla som är mellan 35 och 50 eller alla pensionärer eller vilken annan åldersgrupp som helst.)

Min syster då är fortfarande ung. Ironiskt nog ganska omogen, eftersom det nu är det hon anklagar mig för att vara. Träffade en kille när hon var strax över 20 som hon var ihop med ett väldigt kort tag, vi hann aldrig träffa honom, innan han gjorde slut och då var hennes största problem att hon inte hunnit bli gravid innan han avslutade förhållandet. Blev sen tillsammans med sin nuvarande kille för lite mindre än två år sen. Han är verkligen trevlig, så ingen skugga ska på något sätt falla över honom, han försöker hela tiden sopa efter henne när hon kommer med sina idiotiska uttalanden. De flyttade ihop väldigt snabbt och det gick också undan tills hon blev gravid. Jag ska inte dra allt vad den gamla tråden handlade om men hon har egentligen ända sedan hon blev tonåring klagat på precis allt jag gör eftersom mina livsval inte överensstämmer med hennes bild av att bli vuxen (skaffa man - skaffa barn), och detta blev sju resor värre när hon blev gravid. Hon nöjer sig inte med att säga de här sakerna direkt till mig, utan pratar också vitt och brett med andra (inklusive våra gemensamma mostrar och hennes kompis som råkar vara min granne) om varför jag aldrig får tag på en karl och att jag är så misslyckad att jag inte får några barn.

Jag hade dock en svag förhoppning om att när barnet väl var fött så skulle hon få annat att tänka på än sin hopplösa syster som inte skaffar några barn. Men ack så fel jag hade. Jag ska tillägga att jag kanske är lite extra känslig för detta just nu, precis som jag skrev i den gamla tråden är det en väldigt stark barnkultur i min arbetsgrupp och jag har tidigare fått ganska mycket kommentarer i den vägen även på jobbet. När jag skrev den gamla tråden i våras hade detta lugnat ner sig, men en stundande förändring här efter sommarsemestern har gjort att den grupp som består av de värsta barnivrarna har fått större spelrum på arbetsplatsen och som leds av en person som dessutom inte gillar mig av andra skäl så hen har börjat med ren utfrysning vid fikabordet och liknande. Att komma och sätta sig med sin kaffekopp bredvid personer som inte ens säger hej och som bara fortsätter att prata om barn som att man inte var där är rätt tråkigt. Personen är dock likadan mot fler, så det är inte bara mot mig, men det har försämrat stämningen i gruppen. Jag har dock inga problem med övriga deltagare i den barnivrargruppen en och en eller när den här personen inte är med.

Men åter till min syster. Hon har blivit tio gånger värre sen barnet föddes, och barnet är sex veckor gammalt. Ett axplock av händelser som hänt bara de senaste veckorna. Min mamma jobbar inom vården och är därför ledig vissa dagar mitt i veckan eller börjar först vid 13 vissa dagar när hon jobbar kväll. Jag bor nära mina föräldrar så när jag jobbar hemifrån och mamma är hemma brukar vi äta lunch tillsammans. För någon vecka sen när jag kom dit var syrran där med barnet när jag kom. Det var, för första gången på typ hela sommaren, faktiskt varmt den veckan så jag hade bara shorts och T-shirt på mig. Vi har väldigt få möten generellt, några möten har vi bestämt att vi ska ta fysiskt på plats och det är egentligen bara möten med chefen som kräver att vi har kameran igång. Så ja, jag brukar inte direkt bry mig om vad jag har på mig när jag ändå jobbar hemifrån hela dagen. Det första syrran sa när jag kom in genom dörren var "fy fan vad du ser ut, så kan du ju inte se ut när du jobbar!" följt av att jag verkligen borde 1) klä mig i kjol, 2) gå till jobbet trots att vi får jobba hemma och hon vet att jag föredrar det och 3) om du sitter här hemma och är så där ful så kommer du aldrig få en karl och hur ska du då få barn?

Nästa händelse var någon vecka senare när mamma fyllde år. Då var sambon också med och han såg ut att vilja sjunka genom jorden när hon inledde med att säga att hon är så glad att hennes barn äntligen har konkurrerat ut mig så att jag får inse att jag inte är speciellt viktig och att ingen bryr sig om vad jag tycker. Eftersom jag inte ville förstöra mammas födelsedag gick jag bara därifrån och undvek henne för resten av kvällen.

Slutklämmen kom i helgen. Då träffades vi igen för lunch, men pappa hade åkt iväg på ett ärende och mamma skulle jobba sen så hon stod i duschen. Jag satt på ovanvåningen och läste när hon kom uppklampande för trappan och röt åt mig att det borde finnas andra saker att göra än att sitta med näsan i en bok. När jag frågade om hon hade något förslag i och med att vi skulle äta det första pappa kom tillbaka och sen skulle jag till stallet så snäste hon att jag kunde väl åtminstone gå ner och leka med min systerson istället för att sitta där med boken. Sen fortsatte hon mala medan vi satte oss till bords om att jag fick skärpa mig, jag kunde inte hålla på och vara så konstig, jag var tvungen att engagera mig i barnet istället för att hålla på som jag alltid gjort, jag måste inse att jag är helt oviktig i allas liv och det är barnet som är det viktiga nu. Mamma och pappa försökte både få henne att sluta, få henne att inse att hon inte kan hålla på så och hysteriskt försöka prata om något annat, men hon gav sig inte utan bara gafflade på. Till slut fick jag bara nog, reste mig upp och åkte hem.

Vi har inte pratat sen dess. Jag vill ärligt talat inte det heller. Mamma och pappa har jag dock pratat med, de tycker självklart att hon betedde sig illa men vill samtidigt att vi ska bli sams. Jag förstår att de inte ska behöva välja sida, och jag vill att de ska kunna glädjas för det här barnbarnet de har fått. Innan helgens skrapa hade jag velat att jag hade fått finnas i pojkens liv på ett sätt som jag hade valt och känt mig bekväm med, jag tycker ärligt talat inte det är så roligt med en sån liten men att det så klart kan ändras när han blir äldre och man kan leka med honom på ett annat sätt. Det är varken pojkens eller hans pappas fel att det är som det är, det är helt och hållet syrrans giftiga kommentarer som är problemet. Å ena sidan har jag haft de kommentarerna runt mig i åtminstone i tio år, men förut var det mer kring hur jag såg ut och var klädd eller varför jag inte slutade med hästarna som normalt folk. Nu är det regelrätta utskällningar och kommentarer om hur misslyckad jag är. När jag gick i helgen stod hon och skrek åt mamma hur hon kunde skälla på henne när hon har ett baaaaaaaaaaarn.

Jag känner mer och mer att jag nog faktiskt inte vill ha någon kontakt med henne överhuvudtaget. Hade det varit en kompis eller en kollega hade jag brutit helt, för hon dränerar mig på all energi och får mig bara att känna mig precis lika värdelös som hon säger att jag är. Men hon är min syster och våra föräldrar kommer bli väldigt sårade om vi inte har någon kontakt. Någon som har erfarenhet av att bryta kontakten med ett syskon eller annan närstående person? Eller som har andra tips på hur man kan hantera giftkommentarerna när de uppendagar sig? Ska tillägga att jag bor några kilometer ifrån våra föräldrar och vi träffas så gott som dagligen. Min syster bor 3,5 mil bort och innan barnet föddes var hon ute hos mamma och pappa kanske max några gånger per år förutom födelsedagar och typ mors/farsdag (jul har hon firat med sambons familj de senaste två åren och alla andra högtider med kompisar), men efter att pojken föddes har hon kommit desto mer.
Herregud!
Tycker hon låter oerhört osäker som person samt brist på folkvett, säger ingen åt henne?
 
Jag tror tvärt om inte att hon har dålig självkänsla utan bara är helt gränslös. Hon är en snorunge som aldrig haft några gränser utan provocerar och driver sin omgivning allt hon kan, helt utan egna ramar. Alla har tassat på tå runt henne och hon fattar inte att det är hon som driver bort alla utan det är alla andras fel och brister.
 
Jag tror tvärt om inte att hon har dålig självkänsla utan bara är helt gränslös. Hon är en snorunge som aldrig haft några gränser utan provocerar och driver sin omgivning allt hon kan, helt utan egna ramar. Alla har tassat på tå runt henne och hon fattar inte att det är hon som driver bort alla utan det är alla andras fel och brister.
Att vara elak mot andra brukar nästan alltid bottna i dålig självkänsla eller missnöje med sig och sitt.

Tror få vuxna människor håller på såhär bara för dom varit bortskämda som unga.
 
Att vara elak mot andra brukar nästan alltid bottna i dålig självkänsla eller missnöje med sig och sitt.

Tror få vuxna människor håller på såhär bara för dom varit bortskämda som unga.

Sen tycker iaf jag att orsaken inte alltid spelar någon roll. Det som spelar en roll är hur TS mår av att umgås med sin syster. Oavsett systerns anledning till varför hon beter sig så. Det är inte TS ansvar att hjälpa systern med hennes problem på sin egen bekostnad.
 
Sen tycker iaf jag att orsaken inte alltid spelar någon roll. Det som spelar en roll är hur TS mår av att umgås med sin syster. Oavsett systerns anledning till varför hon beter sig så. Det är inte TS ansvar att hjälpa systern med hennes problem på sin egen bekostnad.
Ja systerns beteende är systerns eget problem.
 
Jag suckar lättat över att inte ha syskon efter att ha läst detta....
Jag kan inte låta bli att undra om framtiden, kommer henne sambo att stå ut eller kommer de att separera. Då blir hon ensamstående mamma och kommer att högt troligt försöka lägga beslag på era föräldrar. De får agera barnvakt väldigt ofta.

Vad säger/gör han nu?
 
Hon kan ju inte ha så många vänner om hon beter sig så mot alla...
En del av "problemet" är att hon har massor av vänner eller mer ytliga bekanta, vilket hon hela tiden påpekar till sin fördel och vår nackdel då ingen annan i familjen är speciellt socialt utåtagerande eller har massor av vänner. Men det är ingen av dessa vänner som stannar, mer än en barndomsvän som hon också behandlar som skit men som av någon anledning lojalt hänger kvar. Alla andra slutar förr eller senare att vara vänner, och så har det varit sen gymnasiet. Ett exempel var en före detta kollega till henne som hon var helt besatt av i flera månader och till och med betalade hennes stallhyra och veterinärräkningar (trots att hästar då är det mest idiotiska påfund som någon någonsin kommit på som intresse när det gäller mina hästar) och sen från en dag till en annan var de brutala ovänner och pratade inte med varandra mer. Och då var hon ändå så pass vuxen att hon hade ett jobb när de träffades, så det är inte en person hon träffade i sexan. Just nu är det som sagt sambons familj och hans bekantskapskrets som gäller till 110 procent.

Risken att även sambon kommer räknas in i kategorin "personer som kommer tröttna på hennes beteende" alternativt "personer hon kommer tröttna på" är så klart överhängande, även om han med ett gemensamt barn med henne aldrig kommer slippa henne helt. Och det är väl delvis det framför allt mamma oroar sig för, att om det tar slut med honom så riskerar hon att stå helt ensam eftersom hon hängt upp hela sitt liv på honom, bara umgås med hans vänner och familj, blir försörjd av honom, bor i hans boende som han köpt ensam innan de träffades och så vidare.
 
Jag suckar lättat över att inte ha syskon efter att ha läst detta....
Jag kan inte låta bli att undra om framtiden, kommer henne sambo att stå ut eller kommer de att separera. Då blir hon ensamstående mamma och kommer att högt troligt försöka lägga beslag på era föräldrar. De får agera barnvakt väldigt ofta.

Vad säger/gör han nu?
Jag skrev ett inlägg på detta tema precis samtidigt som du postade, men tänkte ändå besvara frågan vad han gör nu. Man märker att han blir generad/tycker det är pinsamt när hon sätter igång och gafflar på det här sättet. Hon kan också ställa helt orimligt korkade frågor, en gång frågade hon vår då elvaåriga killkusin om han inte tyckte att hennes sambo var söt, mitt framför sambon. Barnet svarade att han tyckte att han var trevlig, men att han inte direkt kunde påstå att han tyckte att han var speciellt söt... Jag vet att han har sagt till henne när det gäller vår svägerska, att hon måste vara lite försiktig vad hon säger runt henne eftersom hon tar åt sig och blir ledsen av allting, och det har hon nog faktiskt försökt att göra. Men det hjälper ju inte så mycket när hon likt en elefant i en porslinsaffär kanske inte säger till svägerskan att det börjar bli dags att skaffa barn snart men istället ryter det åt vår bror. Både min bror och svägerska är yngre än mig, men de har båda fyllt 30 för flera år sen och ganska många i deras umgänge skaffar barn nu, så det kan ju vara ett känsligt ämne för dem, vem vet?

Hennes partner är en väluppfostrad person som förmodligen aldrig skulle ställa till en scen inför oss. Rent krasst har de varit ihop så kort tid, och varit så pass lite i vår närhet innan barnet föddes, att vi kanske hade träffat honom max 15-20 gånger innan barnet kom? Jag vet ju dock inte vad han säger när de är själva.
 
Jag suckar lättat över att inte ha syskon efter att ha läst detta....
Jag kan inte låta bli att undra om framtiden, kommer henne sambo att stå ut eller kommer de att separera. Då blir hon ensamstående mamma och kommer att högt troligt försöka lägga beslag på era föräldrar. De får agera barnvakt väldigt ofta.

Vad säger/gör han nu?
Fast dom flesta syskon älskar varandra och har en bra relationen jag är hur glad som helst att jag har flera syskon dessutom i nära ålder :)
 
Att vara elak mot andra brukar nästan alltid bottna i dålig självkänsla eller missnöje med sig och sitt.

Tror få vuxna människor håller på såhär bara för dom varit bortskämda som unga.
Och jag tror också få är elaka för att de vill vara det egentligen. Här ser det ut att vara för att höja en dålig självkänsla som du är inne på.
 
Fast dom flesta syskon älskar varandra och har en bra relationen jag är hur glad som helst att jag har flera syskon dessutom i nära ålder :)
Så bra.
Nu har jag mest sett den andra sidan, den negativa, i mitt tidigare jobb så jag är väl redan färgad av det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 528
Senast: kubikmeter
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 510
Senast: Bulldoozer
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 636
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp