Bukefalos 28 år!

"Buffar" omkull mig!

Sv: "Buffar" omkull mig!

Godisletande tror jag inte det är för han har ALDRIG fått godis ur handen. Jag vet inte riktigt om jag ska sätta stopp för det eller låta honom hållas. det beror ju helt på om det är vänskapligt eller om det taskigt "flytta på dej" eller nått. eftersom han aldrig puffar speciellt hårt så kan jag låta honom hållas, men jag vill inte att han ska göra det för att vara taskig.
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Buffandet betyder att man inte har större rang än ett träd!

Hästar kliar sig visst på varandra, mina åtminstone. :smirk:Men de får inte klia sig på mig dock.
kliar2.jpg


kliar.jpg
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Men den svarta hästen kanske är ranglåg?
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Min häst brukar buffa o klia sig på mig efter ridtur..sen när jag tagit av tränset låter jag henne klia sitt huvud på mig.

jag har inga problem med det, tycker det är gulligt;) Hon gör ju det för hon tycker om mig och för hon tycker det är skönt:)
Men det är ju en annan sak när det inte är ens egen häst...
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Flertalet av hästarna på ridskolan har en otroligt irriterande ovana. Så fort man suttit av efter passet så ska det buffas och knuffas med huvudet som om de försöker gnida av tränset på mig! Trycker och gnider för att tillslut "buffa till" med all kraft så jag har t.om ramlat i backen några gånger.
Jag kan ju inte använda mig av någon långsiktig metod som man skulle kunna göra med egen häst/etc. Men finns det någonting man kan göra på en gång för att inte bli omkullknuffad? Gäller även när man ska in i stallet. Jag vill gå in i spiltan först och inte bli omkullsprungen. Noll respekt! Finns det någon tillfällig lösning för dessa "charmtroll" ?

Detta är ju en sak många gör.. I de flesta fall, är detta en domians-sak. de visar att de bestämer. Du måste visa att det är tvärt om; DU är ledaren..
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

När hästarna "buffar" på dig betyder det att dom vill flytta på dig för att visa jag bestämmer, men det är du som ska vara ledare så sig ifrån!

MvH Loveme2

Precis! Att en hast knuffas och buffas och kliar sig mot dig med mule och huvud ar inte en karleksforklaring! Precis som Loveme2 sager betyder det att den vill visa dig att den bestammer, den vill fa dig ur balans och fa dig att flytta dina fotter. Det basta du kan gora ar att bestamma dig for hur nara dig du vill ha hasten, latsas som om du har bly i dina fotter och sen halla den med de medel som behovs, varken mer eller mindre, pa det avstandet. Satta ut en armbage kan vara bra, men personligen tycker jag att hasten redan ar for nara da. Och visa hasten respekt tillbaka, hall inte pa och gosa och gulla och klia den i pannan. Respekt fran bada sidor.
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Men den svarta hästen kanske är ranglåg?

Men det är lika ofta tvärtom, att den svarta kliar sig på fuxen?:confused: Men de är också väldigt lika? i rang, det är lite olika vem som bestämmer beroende på situation.

Jag ville mest protestera mot påståendet att "hästar minsann aldrig kliar sig på varandra utan bara mot träd, stolpar o.s.v".
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

men ledarhästarna kan tillåta att bli kliade mot, men bara på deras villkor ;)
men vi kan ju aldrig #prata" deras språk. så det bästa är att inte tillåta att klia mot oss alls
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

visa vem det är som bestämmer stå på dig!!!:p
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Buffandet är, som många redan skrivit, ett dominant beteende och något jag aldrig tillåter en häst göra på mig. Jag brukar helt enkelt markera att jag står där och hästen inte har någon rätt att buffa på mig på det viset. Det är samma sak som om hästen kommer för nära inpå mig om jag inte tillåtit det. Jag markerar. Kan vara att jag sätter upp armbågarna, inte riktat till hästen utan bara för att markera att jag finns där och den inte har rätt att träda in på "mitt område" sådär bara.
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

Vad rider du på för dålig ridskola? :crazy:

Det enda du kan göra är ju att vara bestämd och visa att du tillåter det inte. Kan dock vara lite svårt på en ridskolehäst ibland tyvärr :crazy: (de bryr sig inte alltid om tillrättavisningar/bestraffningar)

Om nån häst skulle "putta" till mig så skulle jag "putta" tillbaka lika hårt. :p
 
Sv: "Buffar" omkull mig!

knapplån:

Jag brukar buffa tillbaka, det fungerar fint. När hästen tar fram huvudet mot mig tar jag vänligt och föser undan det med handen, gång på gång tills den slutar, utan att bli arg. Om den dessutom står för nära så flyttar jag den ngt steg bort genom att trycka på bogen. (också från ridskola)

Ingen aning om rangorsaker osv men jag föredrar att behålla balansen och inte bli blöt och nedkliad.
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: LuckyMe
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 027
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp