Buffert för husägande

cassiopeja

Trådstartare
Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus?
Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer pengar som en buffert? Månadssparande? Eller en fast summa på ett bankkonto?

När jag letade hus gjorde jag en uppställning över vilka olika saker/delar det kan finnas på ett hus som behöver renoveras/bytas ut med jämna mellanrum, letade upp uppskattade kostnader för det och beräknad livslängd samt fyllde i nuvarande ålder på befintlig utrustning på de hus jag tittade på. Räknar man på det sättet så behövs det rätt mycket pengar. Å andra sidan kanske man inte nödvändigtvis måste riva ut hela köket och bygga om hela badrummet vart 25:e år för 150 000 vardera, utan tänka mer restaurering och återbruk, så siffrorna blir ju rätt grova. I mitt nuvarande hus tex är kökets olika delar 50-70 år gamla men allt är välbehållet i gediget trä och ommålat under de senaste åren, så jag ser inget behov av att riva ut det så länge det funkar.

Personligen skulle jag inte vilja ha mindre än 100 000 kr i buffert som husägare, samtidigt som det egentligen inte räcker till särskilt mycket. Jag skulle definitivt känna mig mycket tryggare med en miljon på banken… Men hur många husägare skulle det finnas då?... 🤔
 
Vi har runt 30-50' lättillgängliga på huskontot, det är vår buffert. Vi har dock privata sparanden i fonder som vi kan utnyttja om vi skulle behöva. Än så länge har vi klarat oss bra på bufferten, men någon gång har vi plockat från sparkonton för större investeringar (kök, byte av värmesystem osv). Sen har vi minst en miljon till i löneutrymme om vi skulle behöva. Min tanke är att ha minst 50' på bufferten, men när vi äntligen kom dit fick vi 20' i elräkning fördelat på tre månader :angel: just nu har vi 41', men kommer använda åtminstone hälften till att montera en kamin (+sparpengar).
 
Vi har 100.000 i buffert ungefär, bor i ett 100 år gammalt hus så det dyker alltid upp något. Dock är det väldigt sällan det är något *akut* - mer frivilliga renoveringar kan man ju budgetera för och sprida ut under en lite längre tid (typ byta kök etc). Men det är enorm skillnad om man är händig och kan fixa/laga/renovera själv än om man måste leja bort varenda liten grej - då bör man nog ha en rejäl summa. Vi tog in offerter för altanbygge exempelvis - 120.000 kronor. Gjorde det själva för 14.000 istället.

Men tänker att många lever i hus utan buffert också, det beror väl i slutändan på vad man själv behöver för trygghet för att kunna sova gott.

Edit: Vi amorterar också närmare 12.000 per månad (!) och räknar väl med att kunna ”låna upp” till ett nytt badrum om ett par år, om bostadsmarknaden återhämtar sig.
 
Jag har alldeles för lite och vill inte bo kvar.

Har bytt en massa dyra saker de senaste två åren. Det som är kvar är avloppet men det är till hälften kommunens problem och till andra hälften mitt.
 
Vi har 100.000 i buffert ungefär, bor i ett 100 år gammalt hus så det dyker alltid upp något. Dock är det väldigt sällan det är något *akut* - mer frivilliga renoveringar kan man ju budgetera för och sprida ut under en lite längre tid (typ byta kök etc). Men det är enorm skillnad om man är händig och kan fixa/laga/renovera själv än om man måste leja bort varenda liten grej - då bör man nog ha en rejäl summa. Vi tog in offerter för altanbygge exempelvis - 120.000 kronor. Gjorde det själva för 14.000 istället.

Men tänker att många lever i hus utan buffert också, det beror väl i slutändan på vad man själv behöver för trygghet för att kunna sova gott.

Edit: Vi amorterar också närmare 12.000 per månad (!) och räknar väl med att kunna ”låna upp” till ett nytt badrum om ett par år, om bostadsmarknaden återhämtar sig.
Tillägg på min lilla budget är att min sambo kan i princip allt utom el (och behöver någon som kan vvs och kan godkänna det han gjort). Han byter kök själv, gör badrum själv osv. Sen har han mycket bra kontakter och får alltid tag på material till bra pris (och sparar massor i logen som är "bra-att-ha). Så vi kan ha väldigt lite pengar på buffertkontot av den anledningen! 😊

De pengar vi har lagt på hantverkare de senaste åren är inte många tusenlappar. 😊
 
Är ensam och har ca 70’ i buffert. Önskar jag hade minst det dubbla, men tar tid att få ihop slantar när det bara är en lön in i hushållet, som vårdbiträde dessutom. 🙄

Huset är dock nästan värderat till det dubbla jag har lån på, så skulle det hända något oförutsett så har jag möjlighet att låna upp på huset.
 
Vi har 100000kr lättillgängligt på bankkonto (försöker hålla det där lite drygt efter månadens räkningar är betalda). Sen är huset belånat till 55% så vi kan utan problem låna en miljon utan att överstiga ett bottenlån.

Hur stor buffert man behöver beror hur mycket man kan göra själv och skicket på huset.
Jag tycker 100000kr känns jämt och tryggt trots att vi gör alla byggnationer själva.

Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus?
Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer pengar som en buffert? Månadssparande? Eller en fast summa på ett bankkonto?

När jag letade hus gjorde jag en uppställning över vilka olika saker/delar det kan finnas på ett hus som behöver renoveras/bytas ut med jämna mellanrum, letade upp uppskattade kostnader för det och beräknad livslängd samt fyllde i nuvarande ålder på befintlig utrustning på de hus jag tittade på. Räknar man på det sättet så behövs det rätt mycket pengar. Å andra sidan kanske man inte nödvändigtvis måste riva ut hela köket och bygga om hela badrummet vart 25:e år för 150 000 vardera, utan tänka mer restaurering och återbruk, så siffrorna blir ju rätt grova. I mitt nuvarande hus tex är kökets olika delar 50-70 år gamla men allt är välbehållet i gediget trä och ommålat under de senaste åren, så jag ser inget behov av att riva ut det så länge det funkar.

Personligen skulle jag inte vilja ha mindre än 100 000 kr i buffert som husägare, samtidigt som det egentligen inte räcker till särskilt mycket. Jag skulle definitivt känna mig mycket tryggare med en miljon på banken… Men hur många husägare skulle det finnas då?... 🤔
 
Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus?
Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer pengar som en buffert? Månadssparande? Eller en fast summa på ett bankkonto?

När jag letade hus gjorde jag en uppställning över vilka olika saker/delar det kan finnas på ett hus som behöver renoveras/bytas ut med jämna mellanrum, letade upp uppskattade kostnader för det och beräknad livslängd samt fyllde i nuvarande ålder på befintlig utrustning på de hus jag tittade på. Räknar man på det sättet så behövs det rätt mycket pengar. Å andra sidan kanske man inte nödvändigtvis måste riva ut hela köket och bygga om hela badrummet vart 25:e år för 150 000 vardera, utan tänka mer restaurering och återbruk, så siffrorna blir ju rätt grova. I mitt nuvarande hus tex är kökets olika delar 50-70 år gamla men allt är välbehållet i gediget trä och ommålat under de senaste åren, så jag ser inget behov av att riva ut det så länge det funkar.

Personligen skulle jag inte vilja ha mindre än 100 000 kr i buffert som husägare, samtidigt som det egentligen inte räcker till särskilt mycket. Jag skulle definitivt känna mig mycket tryggare med en miljon på banken… Men hur många husägare skulle det finnas då?... 🤔
Det beror väl på ganska många faktorer tänker jag. Lön, låneutrymme, typ av hus och vad som är gjort/behöver göras. Jag har en buffert på ca 50’ (eller det är tanken just nu är den inte riktigt där). Men då är alla stora reparationer som tak, avlopp mm gjorda. Och jag har en bit låneutrymme kvar på huset plus bra lön. Hade jag inte de förutsättningarna skulle jag vilja ha så att det täcker upp stora måstereparationer för att känna mig trygg.
 
Är ensam och har en buffert runt 100 000. Klarar att göra en del själv men får annars ta in hjälp.
Finns förmodligen låneutrymme också om det skulle behövas.
 
Teoretiskt har jag en buffert. Rent praktiskt så kommer bufferten aldrig fyllas på om den används så det är mer en panikbuffert kanske
 
Är osäker på exakt hur mycket sambon har men jag har ca 70' som kan tas fram utan att behöva sälja fonder/aktier. Skulle gissa att sambon har ungefär samma. Dock inkluderar min buffert även buffert till min hund, häst och bil, så inget är öronmärkt specifikt till huset utan kan användas där det behövs. Vi har dock bara ca 60-65% belåningsgrad på huset så för mer förutsägbara utgifter kan man lösa det så. Inom ett par år planerar kommunen att gräva för kommunalt VA i området och troligen kommer vi lägga in den kostnaden i bolånet.
 
När vi var på bankmöte sa bankpersonen att två månadslöner är vad man bör sikta på att ha i buffert.
Då tyckte jag att det lät väldigt lite, men visst är man två om huset så blir det väl kanske rätt lagom. Vore jag själv känns det som för lite.
Samtidigt ser jag ju att det går att ha hus ändå, som sagt beror väl på en själv.
 
180 000 kr har vi i buffert. Men den bufferten är för alla oförutsedda utgifter som kan komma, dvs. totalkvaddad bil, huskostnader, skadade hundar osv.

Personligen är jag försiktig med att räkna in låneutrymme som buffert, eftersom detta är beroende av fler faktorer än låneutrymmet på huset. Bland annat förutsätter det att du har samma eller bättre lön, fast anställning osv. när du behöver pengarna.
 
Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus?
Beror lite på hus, men säger iallafall 100 000 kronor för att sova lugnt. I mitt fall är det dock en ny värmepump sen är pengarna slut så då gäller det att inte något annat havererar samtidigt.

Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer pengar som en buffert?
Ja, i viss mån. Jag lägger massor med pengar på att renovera mitt kråkslott, men lär vara under 50% belåning samt har ett outtnyttjat pantbrev. Det är dock en process som inte är gjord i en handvändning, så inget jag vill luta mig på helt.

Månadssparande? Eller en fast summa på ett bankkonto?
Månadspar om man inte nått upp till summan man är bekväm med, men ha pengarna på ett lättåtkomligt konto. Det tar inte så lång tid att realisera värdepapper så har inga problem med att investera en del. Det är för mycket förlustaffär att bara ha en stor summa på ett konto med vanlig sparränta.
 
Vi har ca 50,000 kr i vår husbuffert just nu. Hade gärna haft mer men det gick åt en hel del när avloppet rasade och vi var tvungna att bila upp hela källaren och passade på att renovera+ göra om i tvättstuga/badrummet.

Dock ser inte riktigt vad som skulle behöva någon akut åtgärd.
Visst, taket ser trist ut -men det är helt.
Köket är äldre - men fungerar
Lilla toaletten är äldre- men fungerar
Fönstren skulle behöva åtgärdas men ej akut.
Vi har medvetet valt att ha dusch och tvätt i källaren för att minimera risken för vattenskada.

Vi är två som jobbar heltid och sambon händig, så skulle något hända så får vi prioritera och spara ihop, alternativt kolla med banken.
Men på femton år med hus har det inte hänt något plötsligt som kostat enorma pengar, utan de renoveringar som kostat har varit planerade. Så jag är inte särskilt oroad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp