Buffert för husägande

Jag lärde mig en gång i tiden att de flesta människor inte har någon buffert alls. Sådana här trådar tenderar därför att bli lite skeva i och med att bara de med buffert svarar.

Och eftersom de flesta hus verkar stå kvar trots ägare som inte har någon buffert så verkar det gå bra att ingen ha. Vad är det som ska hända som kostar så mycket att man har 100.000:- i oförutsedda utgifter? Sjunger värmesystemet på sista refrängen vet man ju om det tänker jag. Går kylskåpet sönder kan man alltid köpa ett begagnat på Blocket för ett par hundralappar tills man har pengar att köpa ett nytt.

Hur klarar sig folk i gemen?
 
Tycker det beror på. Vilja hur mycket kan du göra själv, hur mycket lån är det på huset och hur många känner du som du kan byta tjänster med.
 
Jag har knappt någon buffert - renoverar i princip upp alla pengar i samma takt de kommer in. Jag tänker att det kan få vara så när man köpt ett renoveringsobjekt. Skulle något oväntat gå sönder har jag utrymme att höja bolånen eftersom huset stigit i värde.

Dock vill jag självklart ha en buffert för att sova bättre, ska ta tag i sparandet och pausa det dyra renoverandet lite en stund nu.
 
Jag är totalt ekonomiskt neurotisk och äger ett hus ensam. Tycker dock inte att det riktigt hör till husbufferten att ha en massa pengar liggande för renovering. Det är ju mer ett sparande i så fall. Jag har en buffert på 40' om något i mitt liv i allmänhet skulle gå åt skogen lite akut, vilket jag tänker mig är syftet med en buffert. Skulle något mer kostsamt gå åt skogen så får det bli en sparkontofråga eller en fråga för banken 😆 I år är tanken att renovera badrum och tvättstuga, så det har jag sparat till. Plus att jag kommer att låna upp det jag har amorterat. Bufferten hoppas jag kunna låta vara.
 
Jag lärde mig en gång i tiden att de flesta människor inte har någon buffert alls. Sådana här trådar tenderar därför att bli lite skeva i och med att bara de med buffert svarar.

Och eftersom de flesta hus verkar stå kvar trots ägare som inte har någon buffert så verkar det gå bra att ingen ha. Vad är det som ska hända som kostar så mycket att man har 100.000:- i oförutsedda utgifter? Sjunger värmesystemet på sista refrängen vet man ju om det tänker jag. Går kylskåpet sönder kan man alltid köpa ett begagnat på Blocket för ett par hundralappar tills man har pengar att köpa ett nytt.

Hur klarar sig folk i gemen?

Stämmer det verkligen? https://www.scb.se/pressmeddelande/en-av-fem-klarar-inte-ovantad-utgift-pa-12-000/ Banken är ju dessutom stenhård numera, har du inte utrymme i ekonomin får du inget lån, sedan kan ju omständigheter förändras efter köptillfället.

Jag vet inte vad du menar med värmesystemet, men jag tog ju upp det som exempel så jag kan förklara hur jag tänker. Min pump är 15 år gammal till bergvärmen, jag ringde en tekniker vid köpet för att diskutera underhåll. Den kan utan knussel leva 10 år till, det var omöjligt att säga. Jag tycker det är ett ganska brett tidsspann och svårt att förutse när de där 90 000 ska ut. Min förälder blev tvungen att sälja sitt hus då försäkringsbolaget inte tog en vattenskada utan det behövde lånas upp för att åtgärda och återställa badrum. Ingen kul sits. Min partner ska bila upp källaren nu för att byta avloppsrör efter att företaget som spolade avloppet kunde konstatera att det kommit in rötter som blockerade rören. Mycket dyr historia. Själv har jag egen brunn, och det räcker ju med att vattenprovet visar någon skit så måste ett filter installeras asap för att fortsätta använda vattnet. Bara ett järnfilter kostade 20 000.. Min lista på potentiella stora utgifter är alltså rätt lång, och jag vet att en försäkring inte nödvändigtvis håller vad den lovar.
 
Jag är också ekonomiskt neurotisk och har en buffert på ca 250 tkr och skulle känna att det var obekvämt med mindre. jag behöver inga förmaningar eller frågor som "vad har du tänkt ska hända som kostar så mycket?", det är helt enkelt en summa där vi kan leva och bo tryggt och veta att även om ett badrum kapsejsar och inte täcks av försäkring så behöver det inte svida allt för mycket att åtgärda det, exempelvis.

En poäng med det är att vi flyttade precis innan marknaden backade rejält, så just nu är huset värt en hel kontantinsats mindre än vad vi köpte för. Så vi har inget upplåningsutrymme om det skulle hända något av värre kaliber.
 
Just nu är bufferten ca 50 000, efter att vi bytte taket har vi inte riktigt kunnat fylla på den i samma takt som tidigare år, eftersom allt blev så mycket dyrare 2022. Men det var trevligt att kunna hosta upp 250 000 och betala taket utan att ta extra lån, även om det också hade funkat. Takbytet blev akut pga att det började rinna vatten längs med väggen inne i vardagsrummet.

Tycker det är svårt att säga en summa som man ”måste” ha för att äga ett hus, men det är rimligt att kunna spara en slant varje månad när räkningarna är betalda. Annars kan det bli svårt när pengarna måste ut, oavsett om det finns nog sparat, eller man måste låna extra.

Tror tyvärr det är många som lever allt mer på marginalerna i och med inflation, ränteökningar och el. Hoppas att det vänder snart, annars kommer vi att se människor som tvingas från hus och hem pga att pengarna inte räcker till längre.
 
Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus?
Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer pengar som en buffert? Månadssparande? Eller en fast summa på ett bankkonto?

När jag letade hus gjorde jag en uppställning över vilka olika saker/delar det kan finnas på ett hus som behöver renoveras/bytas ut med jämna mellanrum, letade upp uppskattade kostnader för det och beräknad livslängd samt fyllde i nuvarande ålder på befintlig utrustning på de hus jag tittade på. Räknar man på det sättet så behövs det rätt mycket pengar. Å andra sidan kanske man inte nödvändigtvis måste riva ut hela köket och bygga om hela badrummet vart 25:e år för 150 000 vardera, utan tänka mer restaurering och återbruk, så siffrorna blir ju rätt grova. I mitt nuvarande hus tex är kökets olika delar 50-70 år gamla men allt är välbehållet i gediget trä och ommålat under de senaste åren, så jag ser inget behov av att riva ut det så länge det funkar.

Personligen skulle jag inte vilja ha mindre än 100 000 kr i buffert som husägare, samtidigt som det egentligen inte räcker till särskilt mycket. Jag skulle definitivt känna mig mycket tryggare med en miljon på banken… Men hur många husägare skulle det finnas då?... 🤔

Hur långt är ett snöre? Jag tänker att det beror på huset, hur mycket pengar som kommer in i hushållet varje månad och hur mycket av det som är bundet till annat, vilket behov av ekonomisk trygghet man har som individ osv. Det är skönt att ha mycket pengar. Har man det inte så har det en tendens att oftast lösa sig ändå, är min uppfattning. Mycket stora poster dyker sällan upp från en dag till en annan.
 
Vi har ingen specifik hus/gårdsbuffert. Vi har sparkonton, fonder och aktier att använda vid behov, till vad det än nu må vara.
 
Buffertlös. Sparande finns, men hinner liksom aldrig byggas upp ordentligt pga renovering och stora projekt. Det går utmärkt att bo i hus ändå.
 
Vi har haft vårt hus i 15 år och har ingen husbuffert. Har amorterat en hel del och renoverat löpande så det finns gott om låneutrymme ifall något vansinnigt olyckligt skulle hända som försäkringen inte täcker. Detta känns så pass osannolikt ändå att vi vågar chansa på att inte lägga pengar på hög i en specifik hus-buffert. Kul-buffert finns däremot!! Reser till exempel hellre än har 50 000 liggande bara för att…

(Hushållsapparater, vitvaror osv kan vi bekosta utan framförhållning med våra vanliga lönekonton.)
 
Vi kommer inte ha många kronor på buffertkontot nu när vi flyttar in till hus men med tanke på hur mycket lägre månadskostnader vi får så ordnar det sig förhoppningsvis rätt fort :o Nyrenoverat litet hus så förhoppningsvis är det inte supermycket som blir akut att fixa utan det mesta ligger nog i "villhöver" hörnet. Men jag är lite nojig så skulle absolut vilja ha rätt mycket pengar att plocka ut om det skulle behövas men däremot har jag sällan pengar på ett sparkonto utan i andra former.
 
Jag är ensam ägare till mitt hus (förutom banken då :cautious:), köpte hus mitt under dyraste corona-perioden och fick tömma alla tillgångar för att kunna köpa det. Även om jag renoverat huset en del under de snart två år jag haft det så räknar jag inte med att kunna låna upp särskilt mycket mer tanke på hur det ser ut med räntor och så vidare idag. Sover dock lite lugnare nu när jag har en buffert på 50-100 000 än jag gjorde första sommaren då sparkontot låg på nästan 0. Har bättre lön idag dessutom och mindre kostnader, tex när frysen gick sönder, är inga problem att ta direkt på lönen.
 
Vi har ett gammalt hus med renoveringsbehov. Försöker ha buffert på minst 100 000 för oförutsedda händelser,. Renoverar löpande vad vi har tid och råd till, men räknar med att vi ska låna till tak och badrum.
 
Stämmer det verkligen? https://www.scb.se/pressmeddelande/en-av-fem-klarar-inte-ovantad-utgift-pa-12-000/ Banken är ju dessutom stenhård numera, har du inte utrymme i ekonomin får du inget lån, sedan kan ju omständigheter förändras efter köptillfället.
Att få lån ja, men alla som redan har befintliga lån. Om en av fem inte klarar en oväntad utgift på 12.000:- så är det ju på inget sätt klara det. Men de flesta av oss skulle klara av att sälja någonting, eventuellt låna någonting så får vi ihop de pengarna rätt så snart. Vi är inte helt barskrapade utan tillgångar så att säga. Nu är ju vi på Buke kanske inte en representativ grupp för hela Sveriges befolkning i och med att många av oss har hästar och gårdar, men generellt sett så har svenskarna lite besparingar i jämförelse med andra länder. Mycket av det beror på att vi har förtroende för myndigheter och att vår sjukvård fungerar. Vi litar på att vi får pengar från a-kassan, vi litar på socialen, vi tänker att vi får pengar från FK om vi blir sjukskrivna osv. Vi sparar inte så mycket till pensionen, utan förlitar oss på att vi får pension från systemet.

Men, tittar man på hur folk är skuldsatta så är svenskarna väldigt högt skuldsatta jämfört med många andra länder.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/hushallens-skulder-internationellt/

Tyvärr tror jag att det bara kommer att öka med småskulder också. Det är många som har dyra smålån.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskarnas-smaskulder-har-okat-till-281-miljarder
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp