Bukefalos 28 år!

Buke border collies!

Sv: Buke border collies!

Kolla mycket på vallning, redan där lär du dig mycket..eller ser iaf lite hur du bör röra dig. Det kan även vara skönt om en 'duktig/van' person kör hunden lite åt dig när du ser..då får du en uppfattning om hur din hund jobbar :)
 
Sv: Buke border collies!

Vilken bra beskrivning du gjorde. Nu blir jag faktiskt sugen på att börja valla själv. :) Fast min border-korsning har nog inget intresse så då kanske jag "måste" skaffa en till. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Buke border collies!



Här har vi våran lilla sötnos Tova. :) Hon blir 9år till hösten, men bilden är ganska gammal (usch vad tiden går fort... Minns när vi var och skulle hämta henne, den sötaste lilla valp man kan tänka sig). Det dröjde länge innan hon kände sig säker med att valla men sedan på äldre dagar har det släppt och hon älskar att valla fåren. ^^ Hon tävlar inte eller något sådant, utan det är fåren på gården som gäller. :) Hon var jobbig som valp och bet sönder locktänger, termostaten på elementen, böcker, bordsben osv... Men efter att hon kommit över den perioden har hon inte ens tittat åt några sådanna föremål och tuggben är rena pesten tycker hon. ;) Tova är halvsyster till vår första Border Collie (Bricko var i första kullen efter sin pappa och Tova var i den sista kullen efter samma hane) och Tova var räddningen för Brickos sista år. Han var sjuk och därför köpte vi en ny, eftersom han inte skulle klara sig så länge till, men när hon kom levde han upp och de hade 2 härliga år tillsammans. När han sedan dog blev hon väldigt ledsen och slutade att äta, men hon kom över det. :) Tyvärr har hon aldrig kommit bra överrens med andra hundar, hon struntar i dom på promenader men om någon kommer fram med sin hund så att de ska hälsa så blir hon arg och ställer sig i försvarsposition typ. Hon flyr alla typer av djurbebisar, små lamm är riiiktigt läskiga. ;) Kattungar, fy för dom. xD Mina kaniner rör hon aldrig, trots att de säkert är inbjudande vallningsobjekt där de skuttar runt. Tova är en underbar vovve (:love:) som har tillit till alla i familjen och jag kommer verkligen bli ledsen den dagen då hon inte finns längre, särskillt vid tanke på att mamma inte vill skaffa BC igen.
 
Sv: Buke border collies!

Bamse född -99. Oreggad då modern ej avlagt ett VP.
bamvall.JPG

Kate född -07. E: CMM´S Kid U:Hedene Rose My
Går nu på Vallhundskurs. Förhoppningen är att vi ska kunna göra ett godkänt VP till hösten.
katevall.JPG

Bamse vallar får,nöt och ankor. Kate är bara intresserad av får.
IMG_3010.JPG

Bamse har väldigt svårt för barn och är vaksam mot nya människor. Kate däremot älskar allt och alla.
 
Sv: Buke border collies!

Är ju bara tvungen att lägga in denna bilden.:D
IMG_4517.JPG

Ibland förbannar man den som håller i kameran.
En stilstudie över hur man kan se ut under en vallningsträning.

Skuttar här fram över marken som en övergödd gasell med patellaupphakning.

(Jag & Kate)
 
Sv: Buke border collies!

Klockrent ;) känner igen mig!!

Vi ahr precis börjat valla ordentligt med min Kicka och jag hoppas hon blir riktigt duktig :)
IMG_2356.JPG

Trött vovva i fårhagen
 
Sv: Buke border collies!

Hur går man tillvägga när man vallar in nöt/fåren?

Funderar oxå på hur det fungerar om man ska hämta in tex kvigor från ett bete som aldrig sett en hund..
 
Sv: Buke border collies!

Dags att putta upp denna tråden lite


Kan ju berätta att jag å sture har tävlat för fösrta gången. Det va KM i nöt vallning i min klubb i fredgas. Å vi blev 4 av totalt 10 startande. Är jätte jätte nöjd! OCh kul va det! Blir nog VP i höst
 
Sv: Buke border collies!

kl* Till alla er som har denna underbara ras!

Border Collie har legat om hjärtat sedan småbarnsben. Jag hade en osynlig border collie vid namn Kelly i många många år, haha. Den dagen jag skaffar mig en border collie ska hon få heta det. Ingen ras slår denna underbara härliga hund! Jag avundas er alla som tagit tiden att skaffa en bc! Det är en stor dröm hos mig, dock började jag med att skaffa en isländsk fårhund först. Vet inte om tiden eller energin räcker till en Bc, men det får framtiden avgöra. Jag är så nöjd och lycklig man kan bli med min fina lilla islänningen. Vallhundar har något ;)

Till er alla: otroligt fina hundar ni har!
 
Sv: Buke border collies!

Hur går man tillvägga när man vallar in nöt/fåren?

Funderar oxå på hur det fungerar om man ska hämta in tex kvigor från ett bete som aldrig sett en hund..

Man låter en äldre erfaren hund med förare valla in djuren.
Det är inte tillrådligt att hämta in oinvallade kvigor med hund.
Man släpper aldrig en ganska ny/otränad hund på oinvallade djur, vallning är ett samspel mellan hunden, fåren/korna o föraren. Det gäller för hunden att sätta sig i respekt hos djuren utan att skada dem, tillika behövs det en tuff erfaren hund för invallning, då oinvallade djur oftast utmanar hunden, den skall stå pall o inte backa, samt markera/nafsa/bita vid behov, helst med ett mjukt bett som gör ont utan att skada djuret.

Även invallade djur utmanar gärna en ny hund, då har man helst en erfaren hund som ligger o utövar tryck på djuren så att de rör sig som de skall, på så sätt stärks unghundens förtroende.

mvh
 
Sv: Buke border collies!

Sture Klarade vallhundsprovet idag!! :bump:
 
Sv: Buke border collies!

*kl*

Dags att putta upp den här tråden tycker jag!
Flera valpar som presenterades i somras har ju vuxit upp, hur går det för er?

Själv föryngrade jag min hundflock i höstas och köpte en valp som jag kan jobba med nu när Sams kropp inte orkar så mycket längre.

Han är lite drygt 6 månader nu, min lilla Boss (Krydds Boss, e Gränsvallarens Zolo, u Krydds Yerba):

091231-2.jpg


Sam är kvar också, men jobbar på halvfart. Har skaffat 8 finullstackor att valla med, men väntar på att snön ska töa bort så jag kan valla in dem. Läääängtar så tills Boss är klar för fårarbete!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Fruentimber
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 047
Senast: Lii
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Efter att den mest hundkunniga i min familj gav mig rådet att posta en tråd här, så sitter jag nu o gör det! Jag har sökt men inte...
Svar
7
· Visningar
582
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp