Bukefalos 28 år!

Bukehästar i skaraborg?

Det låter som ett bra upplägg :)

Just nu har vi inget fast träningschema pga detta väder som gör att min motivation går lite upp och ner. Men varje vecka försöker jag få med konditionsträning, dressyrpass, lösgörande, joggingpass och uteritt med olika sorters terräng för att träna upp senor. Jag rider aldrig kravlösa pass eftersom jag tycker att det sänder lite fel signaler att gå in med det målet. Istället så väljer jag att vissa dagar gå in med målet att han bara ska vara pigg och framåt. Sen blir ju joggingpassen inte speciellt krävande när det gäller form osv. Sedan försöker jag också få till en dag i veckan när han får gå ut och promenera. Han vilar en dag i veckan och varannan vecka hoppar jag för tränare. :)

Det är samma här gällande hage. Han har en stor hage med olika sorters terräng så därför behöver jag inte känna jättestor press om jag inte hinner rida någon dag eftersom han rör sig mycket med dom två unghästarna som han går tillsammans med.
 
Vad roligt! Skövdebo här också :) Vad har du för häst?

En fjord/island och en new forest. Tränar western, har nära och bra till en kanonbra tränare! Får man fråga var ni håller hus? Jag är utanför Stenstorp, i Segerstad. Letar ridbana så om det finns fler Segerstadare här får ni gärna tipsa!
 
@sthu Jag håller hus i Tidan, en liten by utanför Skövde :) Har inte heller en ridbana som går att ta sig till utan transport vilket är tråkigt..
 
Jag har egentligen ingen egen häst på pappret, men mor min har två ;)
Ett äldre halvblodssto som mamma rider mest. Hon är väl halvpensionär men still going strong. Hon och mamma vann Hubertusjakten som klubben anordnade i oktober.
Sen har vi "min" häst, tyskimporterad valack. Vi tävlar lite dressyr, lite hoppning. På låg nivå, hoppningen 1 m och dressyren LC. Hästen har alla kvaliteer för att bli hur bra som helst, men är så långt ifrån arbetsmyra man kan komma och gör helst inget som är för jobbigt. Han kräver mycket av mig som ryttare!
Vi står i inackorderingsstall med belyst paddock, men den är ju helknögglig nu när det frusit så jag har också rätt svårt med motivationen just nu. Tur vi ska på hoppträning på onsdag!

Eftersom vädret är grååååått och trist och hästen inte alls är lika fin i vinterpäls som i sommarpäls, bjuder jag på en sommarbild på galen häst. Vi har några stockar och grejer i vinterhagen och det slår över i huvudet på den annars ganska slöa och jämna hästen..
Med Vättern och Östergötland i bakgrunden, våra hästar har finaste utsikten i stan från sina hagar! :)

10420070_10202957346273126_3809825706328347393_n_53cec8a7e087c31b6bce5a5d.jpg
 
@HotrodKitten Vilket otroligt fint ställe att ha hästar på!

Vi får hjälpa varandra att få upp lite motivation här när vädret är som värst eller när man hamnat i en svacka. :)
 
@cajo1312 Ja, nu är det verklige tråkigt. Jag gillar inte alls snö egentligen, men det vädret som är nu det kan ju bara kvitta.. Hästarna har bara gått i vinterhagen en månad ungefär och ändå är den helt söndertrampad nu.
Men som sagt, på onsdag är det hoppträning! Jag tränar i vanliga fall hoppning varannan onsdag och dressyr varje fredag men av en massa olika anledningar har jag inte tränat på tre veckor nu, det var en månad sedan vi hoppade sist nästan!
 
@HotrodKitten Ja usch.. det här leriga vädret är verkligen inget för mig.. Vinterhagen för hästarna har redan fått bytas till en annan så att den inte ska bli totalt söndertrampad överallt..

Det har blivit likadant här, har inte hoppat på några veckor och det är riktigt tråkigt. Nu är det uppehåll från privatträningarna så jag får ta mig i kragen och boka ridhuset så att jag kan komma iväg och hoppa lite!
 
Vi har så himla bra hagar. Eller hage, det är bara en. Lite lerig vid ingången, men med tanke på hur mycket det har regnat är det nästan ingenting. Så himla skönt att slippa lera upp till magen på hästarna. Förra året hade vi så mycket lera i hagarna där jag stod att stövlarna fastnade när man skulle ut och hämta hästen. Nackdelen idag är att det är ett himla blåshål här på schlätta, men man kan väl inte få allt antar jag :D

img_2136_548ded9ae087c3503957d530.jpg
 
En fjord/island och en new forest. Tränar western, har nära och bra till en kanonbra tränare! Får man fråga var ni håller hus? Jag är utanför Stenstorp, i Segerstad. Letar ridbana så om det finns fler Segerstadare här får ni gärna tipsa!

Jag hade häst i Valtorp förut (Ja, vi har ju skrivit tidigare med varandra) och jag fick låna ridbanan på Systra Kvarn (om du vet vart det är?). Hon som bor där erbjöd att jag fick låna den. Den är lagom stor och med fast och bra underlag, hade vuxit upp lite gräs när jag red där men man kanske kan få sladda den. Du kan ju höra med henne. Vet inte exakt vart i Segerstad du håller hus så det kanske blir långt för dig att rida dit, men du har kanske transport?

Sen finns ju Joakim Pettersson (heter han va?) i närheten och han har väl både ridbana och ridhus. Kanske man kan hyra in sig där? Ni håller ju båda på med western så honom kanske man kan rida lektion för också. Och så läste jag hela ditt inlägg och såg att du redan tränade för nån :idea:. Kanske honom du menar?
 
@*tove* Nä, jag rider för Hokkanen. Hon bor i Stenstorp.
Systra kvarn ligger på fel sida järnvägen :p Vi ser det från gården, men i och med att järnvägen går där blir det långt.. Oj vad många gånger jag har önskat en tunnel! :D

Har inte riktigt koll på var Jocke bor, fast jag tror det är rätt nära. Tänkte inte på att han finns där! Känns iofs lite konstigt att låna bana hos en annan tränare.. :angel:
Tror det finns en bana uppåt Falan, tinker rida förbi och kika där!
 
Jag bor strax utanför Karlsborg med mina två hästar, en travare och en KWPN :) Bara skogsmullerider för tillfället, får se om jag ökar ambitionerna framåt våren.
 
Jag bor utanför mariestad :) min 11åriga connemaravalack gick hastigt bort i våras och nu har jag en connemaravalack på 2,5år som jag börjat rida in lite försiktigt.:) min förra kom från falköping och nuvarande från skövde/hjo så dom är också födda skaraborgare:D har även en shettis från lidköping :D
 
@_Zacke_ Åh vad roligt att vi bor så nära varandra :D

Usch min systers ponny gick också bort hastigt i somras så nu letar jag efter en häst till.

Vad tycker du om att träffas med hästarna och rida lite tillsammans? :)
(Förstår att du behöver rida in honom ordentligt först)
 
Vi brukar träna för instruktör 1-3 gånger i veckan. 1-2 på bortaplan och resten hemma. Allt beror på vilken period vi är inne i. (lät visst fantastiskt mycket men jag jobbar hos min tränare och är reserv på två andra ställen och antalet gånger varierar mycket).
Tyvärr är inte min loppa någon säker uterittshäst men efter år av träning har vi nu en runda på 30 minuter vi kan skritta på själva och klättra i en grusgrop så det försöker vi göra två gånger i veckan. Resten av dagarna tränar vi själva och försöker bara helvila en dag.

Vi pysslar med dressyr eller försöker iaf. :P

tokdcrhuojnokr
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag söker information om fallet (målnummer eller någon som vet något om detta) på en kvinna i Essunga kommun, skaraborgs län. Hon...
Svar
13
· Visningar
1 920
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 201
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp