Bukes jakthundar

Glömde ju klöven sist jag la spår så gick å hämtade den å drog ca 10m på vägen och la klöven i en tuva så han inte såg den.
Det tog väl 15-20 minuter å gå spåret, stod still och när han spårade massa beröm å gick framåt. Öste beröm och bus å lek så tänkte köra samma sak i kväll.

Härligt!! :D Hoppas det går lite snabbare för honom att förstå vad som lönar sig idag :)
 
Det blev ingen jaktkabrador utan en ny schillerstövare :)
Hittade en kull som inte ens sambon kunde säga nej till. Mamman är en rasvårds schiller men då våran blir fjärde generationen så kommer de räknas som renrasiga. Vilket hade kvittat egentligen då man kan göra samma saker men blir enklare att söka på hunddata :p
Första veckan i juli kommer han, sambon ska ta valpledigt hela sommaren så blir en hussehund det med...
 
gosvossa2-1_555c5ca7e087c30d490e6ef4.jpg


Jag vill också vara med här om jag får! Jag tror i alla fall inte att vi har presenterat oss förut...

Jag har en jaktlabbetik på dryga året som jag tränar jaktapportering och viltspår med. Jag och min sambo är nybörjare och stackars C får nog utstå alla möjliga nybörjarmisstag... :crazy: men vi har roligt, och det är huvudsaken. Vi ska snart gå anlagsklass i viltspår och satsa vidare mot ett championat och vi har även gått en eftersökskurs - toppenkul! I framtiden hoppas vi på att våga oss ut på jaktprov också men då behöver vi nöta vidare med jaktlydnaden då den funkar si och så med störning omkring. :o
 
Igår var vi hos Mamima för lite vildsvinsträning.
Ladda sprang ihop med en herre under en jakt i höstas och har varit lite försiktig efter det, men jag tycker att vi fick en fin utveckling igår. Hon inledde med att arbeta väldigt kort, men hårt, och allt eftersom fick hon längre och bättre tider. Lite ringrostig kanske :D
Hon fick ett lite större utfall emot sig där hon fick fly 5-6 meter. Hon morrade rejält under hela flykten och så fort grisarna vände bort så var hon på ännu hårdare. Det märktes att hon blev riktigt taggad av utfallen och efter det hade hon klart godkända drevtider och arbeten. Kul att se att hon inte är så berörd av det, utan tvärtom!
Det ska bli en riktigt spännande säsong, jag hoppas verkligen att hon blommar ut ordentligt :)

Det var skitsvårt att filma, men jag fick åtminstone en kort sekvens där man ser både hund och gris:

Och så fick lillemannen skälla på deras tama galt :D


Han tyckte det var lite läskigt i början, men efter en stund stod han framme vid huvudet på grisen och skällde, och försökte krypa igenom stängslet :p
Jisses, jag undrar vad det ska bli av den där. Han är i princip helt orädd!

IMG_1444.jpg



Håller ni andra på med någon förberedande träning inför säsongen? :)
 
Duktiga dom är, både Ladda och Otis! Kul att se vad hon verkligen går för i hägnet.

Förberedande inför jaktsäsong för oss är fysträning, fysträning, fysträning... Har trappat upp dom senaste två veckorna och målet innan midsommar är 10 mil i veckan för Devil och 7mil för Ben, just nu ligger Devil på 7 och Ben på 5. Då hoppas jag att vattentemperaturen är uppe i 18-20 grader och vi kan flytta en större del av träningen till vatten. Ben simmar just nu en gång i veckan hos sjukgymnast och börjar bli jättefin.

I övrigt samma som vanligt - nöter jaktlydnad med Devil, grunder med Ben och tar alla chanser jag får att träna stadga. Igår stötte han koltrastar i trädgården :D

Hoppas på att Devils jaktsäsong drar igång snart när skyddsjakten på gäss drar igång hos "våra" bönder. Då kommer han vara en lycklig hund igen!
 
Håller ni andra på med någon förberedande träning inför säsongen? :)

Kul att se, de är jätteduktiga! Frank gick anlagsprovet med mycket beröm för någon vecka sedan, i måndags fick vi godkänt på öppet spår så nu ska vi boka in några fler öppna spår och kanske ger vi oss på elitspår under Spårveckan i Kosta i sommar. Konditionsmässigt är han ute och springer med husse en del, hade tänkt att han skulle få simträna lite också men dessvärre verkar han vara en lika stor badkruka som sin matte :o Han kan gå i till magen men inte längre. :p

Hoppas också på lite dödsök för jaktlaget, men nu verkar vi mest ha kultingförande suggor på åtlarna. Håller tummarna att någon vilsen brungris kliver fram ikväll när vi ska ut.
 
Jag tror att den här frågan skulle kunna höra hemma här.
Det handlar om retriever prov.
Vad menas egentligen med markering? Som jag har förstått så ser hunden fågeln falla men kan det också vara så att hunden bara får höra. Skott eller fågelljud och ska sen lista ut vart det kommer ifrån? Och så finns det något som heter markering med dolt nedslag vad innebär det?

Jag ska skaffa mig retriever i framtiden och har tänkt mig hålla på med retriever prov. Men är helt nybörjare och behöver lära mig mycket mer innan det är dags.
 
Jag tror att den här frågan skulle kunna höra hemma här.
Det handlar om retriever prov.
Vad menas egentligen med markering? Som jag har förstått så ser hunden fågeln falla men kan det också vara så att hunden bara får höra. Skott eller fågelljud och ska sen lista ut vart det kommer ifrån? Och så finns det något som heter markering med dolt nedslag vad innebär det?

Jag ska skaffa mig retriever i framtiden och har tänkt mig hålla på med retriever prov. Men är helt nybörjare och behöver lära mig mycket mer innan det är dags.

Vid en markering ser hunden skytten. Hunden hör skottet och ser eller hör fågeln trilla.

Dolt nedslag är det nästan alltid på markeringar (På prov), fågeln landar inte öppet för hundem utan i buskage. Inland är växtligheten så hög att hunden bara ser fågel när den är på högsta punkten så att säga, och då måste hunden vara klok nog att markera med hörseln.

En markering ska hunden lösa självständigt. Den ska på kommando ta sig ut i området och utan att störa onödigt mycket mark använda näsan för att hitta fågeln. Rent regelmässigt blir det en dirigering så fort föraren blandar sig i.
 
Hur går det för er andra när jakterna börjar dra igång? Hur förbereder ni er? Vad ska ni jaga? :D

Fågeljakterna har dragit igång för oss, och det känns hur kul som helst!
 
Hur går det för er andra när jakterna börjar dra igång? Hur förbereder ni er? Vad ska ni jaga? :D

Fågeljakterna har dragit igång för oss, och det känns hur kul som helst!

Basset har långt kvar till sin premiär, rådjur är ju första oktober. Men så klart så trappas fysträningen upp och även mkt offroad promenader. Jag tycker det märks på honom att han blir lite klumpigare i skogen om han bara går på planar underlag. Vi andra tränar skyttet för att vara bra förbereda!

Föräldrarnas gråhundar däremot är fullt igång med grävling och vildsvin, samt de vanliga trafikeftersöken. Framförallt så är det grödorna som ska skyddas nu så det blir mkt tid för de grå i havren och vetet.
 
Att sommarvärmen kom just nu är inte helt optimalt för min huligan... ;) Men när skolan börjar så kan vi börja åka och simma på förmiddagarna när det är lugnt i "våran" sjö! :D Just nu blir det bara promenader, jag började cykla så smått men med värmen så kan han inte kyla sig tillräckligt effektivt så just nu ligger det på is. ;)
 
Hur går det för er andra när jakterna börjar dra igång? Hur förbereder ni er? Vad ska ni jaga? :D

Även vår riktiga säsong drar igång 1/10, så det är ett litet tag kvar.
Just nu kör vi mycket simning, agility ( :angel: ), spårar och även en del backträning.
Vi tränar en del apportering också, eftersom vi ska vara med på våra första andjakter i september :nailbiting: är ganska nervös inför det eftersom jag inte har en aning om hur hon kommer hålla ihop i huvudet, men jag tänkte se om vi kan ordna någon duvjakt eller så innan så vi kan träna lite på att det skjuts mycket och trillar mycket fåglar :p
Ni har ingen där vi kan hänga på som bakgrundsekipage @squarepants ? :D

Tänkte kanske gå upp och pürscha lite i morgon, men det känns egentligen inte lönt eftersom vi inte har så mycket rå längre, men man kan ju alltid skjuta räv och vildsvin. Det är bättre att spara rådjuren till unghundarna i oktober, men så hårt som lodjuren går åt rådjursstammen så behöver vi nog skjuta desto mer räv i år.
 
Hur går det för er andra när jakterna börjar dra igång? Hur förbereder ni er? Vad ska ni jaga? :D

Fågeljakterna har dragit igång för oss, och det känns hur kul som helst!

Ja visst är det kul att säsongen äntligen är igång på riktigt! :)
Vi jagar visserligen vildsvin året om, så Frank får hyfsat kontinuerlig träning i skarpa lägen men vi lägger även nått träningsspår i veckan och simtränar en del för kondition och styrka.

Än så länge har det bara blivit dödsök, och igår fick han stifta sin första bekantskap med rå som jag sköt på premiären.
IMG_1521_zps4apgqpkw.jpg


Man hoppas ju aldrig på en skadeskjutning, men jag tror det vore bra för honom att träffa på skadat vilt snart innan han blir för övermodig och skarp. Vi släppte honom i vildsvinshägn för nån månad sedan, och han gick på grisarna lite väl hårt så västen var nog en bra köp :nailbiting:

IMG_1508_zpson6vhnjz.jpg


Ikväll ska vi ut igen, så får vi se vad det blir :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 398
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 307
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp