Bukefalos 28 år!

"bukig" ej tabellhäst

wrangler

Trådstartare
Jag har en häst som gör mig rätt perplex vad gäller utfodring. Behöver lite input!

Det är en 3-årig valack. Kastrerades i våras, han har alltid haft lätt för att få "kulmage" (ser tendensen på bilder på hans pappa också :grin: ) men det har tidigare varit lättare att hålla magen i bra trim delvis pga att han har varit hingst. Tränas inte hårt.

I år har vi ett hösilage med MKT protein. Kvot över 10. Har också ett hö att komplettera med som å andra sidan är kvot strax över 3.

Mineraler ligger kanon i hösilaget och innan jag fick hem det var jag självklart tvungen att komplettera med både mineraler och protein i form av soja.
Nu får han bara hösilage + lite hö -inget kraftfoder eller mineraler behövs.

I början när jag fodrade med hösilaget provade jag enligt uträknad foderstat och fick då ge minimimängd strå eftersom det är så kraftigt. Men jag ligger alltid gärna lite på övre gränsen i protein när jag ger. Eftersom han fortfarande har sin kulmage så provade jag att öka på hösilaget istället. Givetvis blir ju proteinöverskottet större då men hästen blir nöjdare. Vet att ett stort proteinöverskott också ska kunna ge bukmage men jag har ju provat med tabellen....Fortfarande bukig hur jag än gör!

I övrigt är hästen välmusklad och fin. Tänderna kollade, åtgärdade som 2-åring, avmaskad efter träckprov och alla konstens regler.

Så.... har ni några erfarenheter av icke tabell hästar med kulmage?
:confused:
(sådana här problem har man aldrig på hingstar :D)
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

Har du ingen bild ? Jag fattar inte riktigt kulmage. Jag har aldrig sett/hört att överskott av protein från grovfoder ger bukmage.
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

har lite samma problem som dig, fast med ett sto.

Modern var likadan.

jag har försökt lösa det genom mer träning. (dock inte lyckats helt) så hon har fått skylla sin kula på samma sak som mig. Gener:angel:
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

Ja gener har nog tyvärr en del i det hela.... pappan ser ut att ha tendensen som sagt på de bilder jag har sett. Men det borde mamman väga upp med sin tighta underlinje tycker jag :angel: Man får inte alltid som man vill.... :grin:
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

Har du ingen bild ? Jag fattar inte riktigt kulmage. Jag har aldrig sett/hört att överskott av protein från grovfoder ger bukmage.

Nej jag tror det ska vara ett jättestort överskott men jag vet inte HUR stort....

Ska se om jag hittar en bra bild....
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

Min 4 åring har nästan alltid varit bukig året runt ända sedan jag köpte honom för tre år sedan. Spelar ingen roll hur mkt eller normalt med hö/bete han fått. Har provat lusern och soja men inga resultat. Nu när han rids mer så ser jag stor förändring men ändå är inte överlinjen ändå som jag hade velat ha den och att han fortfarande har lite för mkt buk.
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

Anledningen till att man inom elithästsporten gärna ger kontrollerade mängder av grovfoder för att gärna ge mer kraftfoder är för att dom blir bukiga av mycket hö. Jag vet att när jag jobbade med galoppörer på 70-talet så undrade jag varför dom fick så otroligt mycket havre och lite hö. Förklaringen var då att hö gör hästen bukig och då otympligare i löpen. Att ha en häst att prestera på topp och vara smal är en konst. Jag säger inte att det är det bästa för hästen men det kan vara en förklaring. Jag vet att inom halterindustin i USA så är man också restriktiv med grovfoder för att man inte vill att hästarna skall få sk "haybelly".
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

Det vet jag men jag har faktiskt aldrig haft detta problemet innan.

Min häst får 3 kg av hö't för att dryga ut ts, ts är ca 50% i silaget och silaget är ju nästan mer som ett proteinfodermedel....

Om jag provar med att dra ner stråfodret och räkna med kraftfoder blir det för mycket energi om jag inte tar typ ett proteinfoder och då kan jag ju lika gärna fodra med silaget känns det ju som.

Problemet är väl delvis att hästen inte verkar vara någon "tabell-häst". När han ligger bra med sina behov enligt alla konstens regler och absolut inte får för mkt energi så har han ändå kulmagen from hell.:crazy:

Hans mamma är för övrigt en (riktig) halterhäst från USA men hennes mage är tight och snygg vad man än ger henne :D

Jäkla dilemma.
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

Min 4 åring har nästan alltid varit bukig året runt ända sedan jag köpte honom för tre år sedan. Spelar ingen roll hur mkt eller normalt med hö/bete han fått. Har provat lusern och soja men inga resultat. Nu när han rids mer så ser jag stor förändring men ändå är inte överlinjen ändå som jag hade velat ha den och att han fortfarande har lite för mkt buk.

Min häst är välmusklad och har en fin överlinje. Han har sitt proteinbehov uppfyllt med råge och jag försöker ligga lågt med energin.Det är bara själva kulmagen jag inte får bort.
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

Vet ej om detta kan vara någon tröst men jag har också en kulmage, är ej någon tabellmänniska!!??? Dock ligger jag ju tyvärr inte speciellt lågt i enerigiintag (kan ha med det att göra).
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

Jag har bara erfarenhet av kulmage = bättre med mer protein...
Har en häst som ligger högt över alla tabeller...Det är ett sto som har haft föl- hon är dock sådan som självreglerar med hö/hösilage så hon äter mindre av det om det är väldigt proteinrikt dock märkte jag att jag fick henne att äta mer om jag drog ner på mineraler...

Hon äter också mindre hö när hon får mer kraftfoder och hon äter inte obegränsat med havre... Hon har även tidigare när hon var i löp haft upprepade korsförlamningar så det är en spännande häst att fodra.

Dock blir hon alltid fin när hon jobbar även om jag missat med x-tra protein så hon råkat fått en gräsmage....
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

Men mitt hösilage ser ut såhär:

51% ts
4,7 MJ/kg foder
50 g smrp/kg foder

Ganska mycket protein.... tycker inte jag ska behöva byta ut grovfoder mot kraftfoder, det tar emot iallfall.

Ger fn 2 kg hö för att dryga ut ts, inte mycket men nåt iaf.
Hö't ser ut som såhär:
84% ts
7,9 MJ/kg foder
25 g smrp/kg foder

Kan han ha under det "normala" behovet i energi och mycket över det "normala" i protein? För i annat fall borde han hur jag än räknar inte ha en sådan "överdriven" buk iom det stora proteinöverskottet som blir. Eller?

Vad tycker ni?
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

kl
jag har läst någonstans att kulmage till stor del beror på för svaga muskler i mage och rygg... så om du tränar ordentligt lär problemet försvinna :)

och sen strunta i vad tabellerna säger, fodra med ögat istället.
 
Sv: "bukig" ej tabellhäst

kl
jag har läst någonstans att kulmage till stor del beror på för svaga muskler i mage och rygg... så om du tränar ordentligt lär problemet försvinna :)

och sen strunta i vad tabellerna säger, fodra med ögat istället.

Jo, fast i detta fallet är det en välmusklad och vältränad häst i övrigt. Han har alltid haft lätt för att få en liten kula men tidigare har det inte varit problem med att hålla den i chack med fodret.
Tränad är han sedan han var liten men att börja rida honom stenhårt är inget alternativ för mig just nu då han är 3 år och i växtfas. Långtrava på vägen kan jag göra men betvivlar att det kommer göra så mycket skillnad till eller ifrån då han för övrigt som sagt ÄR vältränad och jag tror att en del av svaret ligger någonstans i utfodringen.


Jag fodrar alltid med ögat också och just nu har jag ju gått ifrån allt vad "tabellen" har sagt mig men hade jag inte vetat vad tabellerna och analyserna säger och vad foderstatsuträkningen vill ge hade jag ju inte vetat alls ifall jag var ute och cyklade eller ej. Nu vet jag ju att han inte är en tabellhäst. Så jag kan börja där iallfall.

Jag har aldrig haft detta problemet förut. Men har å andra sidan dels inte haft så många valackar (bara ston och hingstar) och inte sådant här hösilage....
Ser ju att förändringen kom iom kastreringen och "förvärrades" först med hö't som knappt innehåller nåt protein och sedan hösilaget som har superhöga värden protein.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 609
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 388
Senast: MiniLi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 721
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp