Bukefalos 28 år!

"bulle" på magen, under virveln

alazzi

Trådstartare
Svårt att beskriva men min häst har fått en ganska kantig "bulle" under virveln på flanken, ner mot buken. Såg först ut som en sparkskada eftersom kanten på bullen var så vass, men sen såg jag att han hade en liknande "bulle" på båda sidorna. Ingen ömhet, ingen annan reaktion.

Teorier?

Hästen dricker alldeles för lite vatten eftersom vattenkoppnen ger för dåligt flöde. Kan det ha ett samband?

Andra teorier?

Svårt att beskriva hur det ser ut men det var en kraftig upphöjning i kant med virveln och den är stor som en handflata ungefär. Klart markerad kant som var ganska vågrätt, i virvelns start nere på buken.
 
Sv: "bulle" på magen, under virveln

Jag har sett det på min ena oxå. Försvann dock efter ridning. Vet inte alls vad det är heller!
 
Sv: "bulle" på magen, under virveln

Om du har täcke på hästen kan det vara efter gjordarna. Min häst fick en stor bulle framtill av täckesgjorden som spännde. Innan jag kom fram till det....Tänk på att magen "sväller" när hästen ligger ner. Efter att jag lossade gjordarna försvann bullen. Kan det vara så med din häst?
 
Sv: "bulle" på magen, under virveln

Han har täcke men gjordarna ligger längre fram, åtminstone när han står upp.

Svullnaden såg jag när jag tog in honom från hagen.
 
Sv: "bulle" på magen, under virveln

Jo, bullen blev mindre när han hade ridits.
 
Sv: "bulle" på magen, under virveln

Ja, det kan ju vara något annat, hoppas att det inte är något farligt. Men med tanke på svällningen av magen så glider ju gjordarna framför och bakom magen, om du förstår vad jag menar...
 
Sv: "bulle" på magen, under virveln

Jag ska definitivt titta noga på var gjordarna hamnar. Det kan ju vara det som är problemet. Jag kollar alla tips.
 
Sv: "bulle" på magen, under virveln

Han var mindre svullen idag och det fanns ingen markerad kant.

Tror att det kan vara foderrelaterat?
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 968
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 272
Senast: prallan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 385
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp