Bukefalos 28 år!

Buller stör ev flytta?

Inte riktat mot TS.

Man tar sig för pannan med de som köper hus nära vår flygplats här och sedan börjar klaga till kommunen och skicka insändare.

De köpte huset intill en aktiv flygplats sedan nästan hundra år, till det marknadsvärde som gäller för ett sånt utsatt läge och blir sedan besvikna när flygplanen bullrar.

Stor suck.
 
Inte riktat mot TS.

Man tar sig för pannan med de som köper hus nära vår flygplats här och sedan börjar klaga till kommunen och skicka insändare.

De köpte huset intill en aktiv flygplats sedan nästan hundra år, till det marknadsvärde som gäller för ett sånt utsatt läge och blir sedan besvikna när flygplanen bullrar.

Stor suck.

Bor du i Bromma?
Precis så låter det nämligen om Brommaborna som köpt bullerstörda hus
 
Inte riktat mot TS.

Man tar sig för pannan med de som köper hus nära vår flygplats här och sedan börjar klaga till kommunen och skicka insändare.

De köpte huset intill en aktiv flygplats sedan nästan hundra år, till det marknadsvärde som gäller för ett sånt utsatt läge och blir sedan besvikna när flygplanen bullrar.

Stor suck.

Ungefär som när stadsborna flyttar ut på landet bredvid en bondgård och sedan klagar på gödsellukt och flugor :meh:
 
Ja eller de som flyttar ut på landet och tror att det är tyst jämt. Det är det inte, snarare tvärtom. Möjligen om man bor för sig själv helt i skogen kanske, men inte annars. Det är skotrar, motorsågar, husbyggen, gräsmatteklippning och crosskörning dagarna i ända. Ibland undrar jag vilken syn på landet stadsbor har alltså.
 
Inte riktat mot TS.

Man tar sig för pannan med de som köper hus nära vår flygplats här och sedan börjar klaga till kommunen och skicka insändare.

De köpte huset intill en aktiv flygplats sedan nästan hundra år, till det marknadsvärde som gäller för ett sånt utsatt läge och blir sedan besvikna när flygplanen bullrar.

Stor suck.
Händer här med, folk som köper hus bredvid en motorbana och sen klagar när motorbanan har tävlingar... frågan jag ställer mig är hur dom som köper ett sådan hus nära en flygplats eller motorbana eller något annat "bullrigt", hur dom kan missa att den finns där? Hur är det ens möjligt att missa något så väsentligt? :eek:
 
Det är lika underligt som dom som bosätter sig centralt mitt i en storstad och klagar över nattlivet.


True! Över huvudtaget folk som anser att deras preferenser ska styra oavsett plats.
Hänsyn är fint, absolut, men det lite undersökningar av närmiljön innan man flyttar kan vara lämpligt.
 
Ibland undrar man verkligen over manniskor och deras val genom livet. Det vore interessant att hora varfor han kopte ett hus som var granne med en grisfarm nar det ar ett sa stort problem.:banghead:

Ja man tar sig för pannan. Visserligen står det att verksamheten byggts ut under åren så det är ju möjligt att det inte upplevdes som ett problem i början. Men att envist driva ett fall så envist så länge där man borde fatta att man inget har att hämta ...

Högst troligt skulle inget få denna människa nöjd. Till slut upplever de minsta lilla sak som störningar (typ en fluga, trots att den skulle ha funnits där även utan grisbonden). Jag hade en sådan granne tidigar i bostadsrättsföreningen. Hon hade klagat på grannarna ovanför gick på hälarna. Det slutade med att de lade in mattor överallt och fick smyga på tå i tjocka ullsockar. Vaknade barnen tidigt så smög de ut ur sovrummet som låg ovanför grannens dito och gick till en annan del av bostaden. Helt orimliga åtgärder givetvis. Åndå fortsatte grannen över att klaga på att hon aldrig fick känna sig ostörd. Som utanförstående som försökte medla så tycker jag att störningen som grannarna utsattes för (att behöva smyga på tå i sitt hem) var betydligt värre.
 
Jag har såna grannar som har bosatt sig bredvid min jordbruksfastighet och klagar på hästarna, flugor och allt annat de kan komma på. T o m hur många bilar vi har på vår gårdsplan. De har även försökt begränsa hur vi ska använda våra hagar och tolkar kommunens skrivelse att "man ska visa ömsesidig hänsyn" som att de har fått rätt och vi inte får ha hästar i vissa hagar. För det mesta brukar jag kunna hålla mig lugn och tycka att det är dom som äger problemet men ibland tär det på en att veta att de har järnkoll och bara väntar på tillfälle att få sätta dit en. Det är jobbigt! Sen var jag ute i vintras och filmade när de körde sin snöslunga och sprutade in all snö på mina staket så efter det har de hållit sig lugnare. :devil:
 
Jag har såna grannar som har bosatt sig bredvid min jordbruksfastighet och klagar på hästarna, flugor och allt annat de kan komma på. T o m hur många bilar vi har på vår gårdsplan. De har även försökt begränsa hur vi ska använda våra hagar och tolkar kommunens skrivelse att "man ska visa ömsesidig hänsyn" som att de har fått rätt och vi inte får ha hästar i vissa hagar. För det mesta brukar jag kunna hålla mig lugn och tycka att det är dom som äger problemet men ibland tär det på en att veta att de har järnkoll och bara väntar på tillfälle att få sätta dit en. Det är jobbigt! Sen var jag ute i vintras och filmade när de körde sin snöslunga och sprutade in all snö på mina staket så efter det har de hållit sig lugnare. :devil:

:laugh: Vilka grannar! Jag hade tolkat "visa ömsesidig hänsyn" som att de ska ge fasen i att klaga på att jag använder mina egna betesmarker på avsett sätt.

Min syster på Gotland har en granne som klagar på dem, men mest på grannbonden. De (sommargäster) klagar på att hästarna som går intill deras tomtgräns drar till sig flugor och att hötorken förstör deras midsommarvecka varje år. Gårdarna är väl från 1700-talet och sommargästernas stugor byggda på 70-80-talet.
 
Jag sticker inte under stol med att de kor som sommartid går precis utanför vår tomt (på sin betesmark) drar ohemula mängder äckliga flugor och stickande kryp. Men alternativet, att låta betesmarken växa igen, är värre.

Och jag förstår att man inte har råd att stängsla om allt för att hålla får. Alltså får vi ta olägenheten med flugor och broms, det är trots allt ett billigt pris - och vi bor på landet!
 
Ja man tar sig för pannan. Visserligen står det att verksamheten byggts ut under åren så det är ju möjligt att det inte upplevdes som ett problem i början. Men att envist driva ett fall så envist så länge där man borde fatta att man inget har att hämta ...

Högst troligt skulle inget få denna människa nöjd. Till slut upplever de minsta lilla sak som störningar (typ en fluga, trots att den skulle ha funnits där även utan grisbonden). Jag hade en sådan granne tidigar i bostadsrättsföreningen. Hon hade klagat på grannarna ovanför gick på hälarna. Det slutade med att de lade in mattor överallt och fick smyga på tå i tjocka ullsockar. Vaknade barnen tidigt så smög de ut ur sovrummet som låg ovanför grannens dito och gick till en annan del av bostaden. Helt orimliga åtgärder givetvis. Åndå fortsatte grannen över att klaga på att hon aldrig fick känna sig ostörd. Som utanförstående som försökte medla så tycker jag att störningen som grannarna utsattes för (att behöva smyga på tå i sitt hem) var betydligt värre.
Jag hade en sådan granne en gång, en äldre dam som hade en sådan där lur för att lyssna med , och satt nog med luren mot sitt golv som var mitt tak och lyssnade mycket intensivt! Hon bara väntade på att jag skulle klampa omkring på golvet med hälarna i. Sen skaffade jag hund och då orkade jag inget mera utan flyttade därifrån. Den tanten gjorde inget annat än klagade, och hyresvärden gav henne aldrig rätt. Sorgligt egentligen, hon var nog mest ensam och ledsen.
 
Jag var och tittade på en gård för rätt länge sen men vågade inte köpa eftersom grannarna hade klagat på hästhagarna.....beundrar de gårdsägare som måste stångas med idioter som inte fattar vad det innebär att bo på landet med djur.
 
Jag var och tittade på en gård för rätt länge sen men vågade inte köpa eftersom grannarna hade klagat på hästhagarna.....beundrar de gårdsägare som måste stångas med idioter som inte fattar vad det innebär att bo på landet med djur.

Ibland ser jag dock problemet. Man har valt att göra en hästhage av en bit trädgård som gränsar till grannarna. ALLT grannarna har blir nerdammat, inkl. uteplats och nytorkad tvätt.

Det har sin grund i att man väljer att ha hästar på hårt avstyckade gårdar där det egentligen inte finns mark. Vilket också gör att gödselstacken kan ligga på något som egentligen är trädgårdstomt. Något man som hästägare väljer, men som grannarna får ta. Nu pratar vi alltså om de ställen som inte från början är lantbruk, utan där man väljer att ha hästen i garaget och sedan hägnar in den lilla plätt som finns till.

Tyvärr inte helt ovanligt utanför större städer och i hästtäta områden. Det är helt enkelt för lite mark vilket gör att man måste ha hästarna ändå inpå knuten.
 
Senast ändrad:
Jag har såna grannar som har bosatt sig bredvid min jordbruksfastighet och klagar på hästarna, flugor och allt annat de kan komma på. T o m hur många bilar vi har på vår gårdsplan. De har även försökt begränsa hur vi ska använda våra hagar och tolkar kommunens skrivelse att "man ska visa ömsesidig hänsyn" som att de har fått rätt och vi inte får ha hästar i vissa hagar. För det mesta brukar jag kunna hålla mig lugn och tycka att det är dom som äger problemet men ibland tär det på en att veta att de har järnkoll och bara väntar på tillfälle att få sätta dit en. Det är jobbigt! Sen var jag ute i vintras och filmade när de körde sin snöslunga och sprutade in all snö på mina staket så efter det har de hållit sig lugnare. :devil:

Har också den typen av grannar som tycker att "fastigheten ska hållas i vårdat skick" bokstavligen ska tolkas som att det inte får finnas ett enda ogräs någonstans, och att gräsmattan i det närmaste ska klippas med nagelsax flera gånger i veckan. Större delen av vår trädgården är naturtomt, och det gillar de alltså inte. Även om de inte har ett dugg att komma med rent juridiskt så är det ändå skittråkigt att veta att de går omkring och bevakar en och registrerar allt man gör och inte gör ("jaha, nu sitter de och fikar istället för att klippa gräset/rensa ogräs/måla staketet/whatever") och de drar sig inte heller för att stå i sin trädgård och högljutt klaga över hur "jävlig" de tycker att vår tomt ser ut.
Vårt hus är välskött, vi har aldrig några fester, knappt ens besök, vi spelar aldrig hög musik, våra hundar är aldrig ute ensamma i trädgården och "stör", vi har inga hemmavarande barn som "skriker och väsnas", vi klipper inte gräs eller kapar ved på udda tider, vi har inte hela tomten full av skräp och skrotbilar, etc etc, så det känns ju ändå som att de är hyfsat förskonade från "störande moment". Men vissa borde bosätta sig någonstans där de överhuvudtaget inte har grannar, för de är aldrig nöjda hur man än gör.

Sorry för OT :)
 
Har också den typen av grannar som tycker att "fastigheten ska hållas i vårdat skick" bokstavligen ska tolkas som att det inte får finnas ett enda ogräs någonstans, och att gräsmattan i det närmaste ska klippas med nagelsax flera gånger i veckan. Större delen av vår trädgården är naturtomt, och det gillar de alltså inte. Även om de inte har ett dugg att komma med rent juridiskt så är det ändå skittråkigt att veta att de går omkring och bevakar en och registrerar allt man gör och inte gör ("jaha, nu sitter de och fikar istället för att klippa gräset/rensa ogräs/måla staketet/whatever") och de drar sig inte heller för att stå i sin trädgård och högljutt klaga över hur "jävlig" de tycker att vår tomt ser ut.
Vårt hus är välskött, vi har aldrig några fester, knappt ens besök, vi spelar aldrig hög musik, våra hundar är aldrig ute ensamma i trädgården och "stör", vi har inga hemmavarande barn som "skriker och väsnas", vi klipper inte gräs eller kapar ved på udda tider, vi har inte hela tomten full av skräp och skrotbilar, etc etc, så det känns ju ändå som att de är hyfsat förskonade från "störande moment". Men vissa borde bosätta sig någonstans där de överhuvudtaget inte har grannar, för de är aldrig nöjda hur man än gör.

Sorry för OT :)

Så var det när vi bodde i villaområde i stan, grannarna satt med maskrosjärn och tog upp varje liten fin blomma och tittade argt på den gula fina äng som jag odlat på min sida staketet. Numer är det kilometervis till närmsta granne och vi slipper odla en endaste liten blomma eller grönsak (trots att vi numer då skulle ha mer plats för odlingar på ett lantbruk....).

Vi gjorde med andra ord tvärtom - för att slippa stressen, blickarna och klagomålen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 060
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp