Bukefalos 28 år!

Buller stör ev flytta?

Det är inte miljö o hälsa utan Länsstyrelsen som har hand om denna form av verksamhet. De begär att företaget skall gör ljudmätning vilket gjorts men då gick inte alla maskiner och allt annat som låter. Utan man körde 1/4 av maskinerna annars hade de inte klarat gränsen på ljud. Lika dant vid andra mätningar som gjort. Företaget beställer och vet när de mätningar göres. Huset är i stort sett osäljbart på öppna marknaden då det är bullrande verksamhet 7-18. Det fanns inte är hen köpte. Hen har klagat på denna verksamhet i väldigt många år. Inget har gjort för att dämpa buller på företaget.

Mäklaren har inte gjort en fantasi värdering utan har gått igenom huset och dess standard på huset och läge.

Är INTE intresserad av att hen skall skylla sig själv komentarer!

Hen tycker budet är för lågt Ja det skiljer runt 350,000 kr på mäklarens skriftliga intyg och budet som givits.
Det är väll mycket pengar för er också? Det är det för mig i vart fall!

Finns det någon här ute som varit med om liknade?
 
Jag hänger inte med här- varför ska man sälja till företaget om man tycker de ger ett för lågt pris? om man som säljare tror att en vanlig försäljning med mäklare ger mer så väljer man väl det?
Men det låter som du tycker företaget är skyldigt att köpa bostaden?

Svar : Det finns en sådan paragraf i miljöbalken eller någon sån som det företaget år under då det är störande verksamhet.
Mäklaren vill inte ta in bostaden de har frågat fler pga den otroligt låga försäljningstiden. runt 4 år har det tagit för husen i området att bli sålda.
 
Jag vill avsluta detta blev mest pajkasting från en del och det var INTE det jag önskat. Tack till er som kommit med kloka svar!
 
Det är inte miljö o hälsa utan Länsstyrelsen som har hand om denna form av verksamhet. De begär att företaget skall gör ljudmätning vilket gjorts men då gick inte alla maskiner och allt annat som låter. Utan man körde 1/4 av maskinerna annars hade de inte klarat gränsen på ljud. Lika dant vid andra mätningar som gjort. Företaget beställer och vet när de mätningar göres. Huset är i stort sett osäljbart på öppna marknaden då det är bullrande verksamhet 7-18. Det fanns inte är hen köpte. Hen har klagat på denna verksamhet i väldigt många år. Inget har gjort för att dämpa buller på företaget.

Mäklaren har inte gjort en fantasi värdering utan har gått igenom huset och dess standard på huset och läge.

Är INTE intresserad av att hen skall skylla sig själv komentarer!

Hen tycker budet är för lågt Ja det skiljer runt 350,000 kr på mäklarens skriftliga intyg och budet som givits.
Det är väll mycket pengar för er också? Det är det för mig i vart fall!

Finns det någon här ute som varit med om liknade?

Men då ska hen givetvis sälja på öppna marknaden som mäklarens skriftliga intyg visar värdet för? Eller hur? Ett skriftligt intyg som visar något annat än uppskattat marknadsvärde skulle jag slänga i papperskorgen som fantasiprodukt.
 
Det är inte miljö o hälsa utan Länsstyrelsen som har hand om denna form av verksamhet. De begär att företaget skall gör ljudmätning vilket gjorts men då gick inte alla maskiner och allt annat som låter. Utan man körde 1/4 av maskinerna annars hade de inte klarat gränsen på ljud. Lika dant vid andra mätningar som gjort. Företaget beställer och vet när de mätningar göres. Huset är i stort sett osäljbart på öppna marknaden då det är bullrande verksamhet 7-18. Det fanns inte är hen köpte. Hen har klagat på denna verksamhet i väldigt många år. Inget har gjort för att dämpa buller på företaget.

Mäklaren har inte gjort en fantasi värdering utan har gått igenom huset och dess standard på huset och läge.

Är INTE intresserad av att hen skall skylla sig själv komentarer!

Hen tycker budet är för lågt Ja det skiljer runt 350,000 kr på mäklarens skriftliga intyg och budet som givits.
Det är väll mycket pengar för er också? Det är det för mig i vart fall!

Finns det någon här ute som varit med om liknade?
Men.. först är huset nästan osäljbart på öppna marknaden.. sen får man en värdering av mäklare..
En allmän fråga- mäklarens värdering ska väl grunda sig på vad det är rimligt att man kan få betalt...
Det är väl det en värdering handlar om?
När jag värderade min lägenhet fick jag en värdering på vad jag troligtvis skulle få betalt för lägenheten om jag hade sålt den det datumet...
 
Ja det skiljer runt 350,000 kr på mäklarens skriftliga intyg och budet som givits.
Det är väll mycket pengar för er också? Det är det för mig i vart fall!

Mäklaren vill inte ta in bostaden de har frågat fler pga den otroligt låga försäljningstiden. runt 4 år har det tagit för husen i området att bli sålda.
Fast det här går ju inte riktigt ihop.
 
Men om det tar fyra år för försäljning så är den ju inte värd det priset eftersom marknaden inte vill betala det :confused:

Huset vi köpte hade legat ute i 3 år. De tog ett bud på 25% mindre än vad det låg ute för direkt. Vänta tre år till och hoppas på ett högre bud var väl inte riktigt aktuellt.
 
Det finns fastighetsägare som har fått skadestånd för värdeminskning pga buller, men då har man tagit med många olika parametrar med i bedömningen. Underlaget som ges här är för knapphänt för att säga om det är applicerbart. Länkar i varje fall till en HD-dom så kan du, @isis, läsa det och avgöra om det verkar vara analogt.

TIllägg: Jag ser ingen som har kastat några pajer gentemot dig eller din väninna. Däremot har det förts en sidodiskussion som inleddes med "Inte riktat mot TS".
 
Det finns fastighetsägare som har fått skadestånd för värdeminskning pga buller, men då har man tagit med många olika parametrar med i bedömningen. Underlaget som ges här är för knapphänt för att säga om det är applicerbart. Länkar i varje fall till en HD-dom så kan du, @isis, läsa det och avgöra om det verkar vara analogt.

TIllägg: Jag ser ingen som har kastat några pajer gentemot dig eller din väninna. Däremot har det förts en sidodiskussion som inleddes med "Inte riktat mot TS".

Glömde visst att länka: https://lagen.nu/dom/nja/1999s385
 
Det är inte miljö o hälsa utan Länsstyrelsen som har hand om denna form av verksamhet. De begär att företaget skall gör ljudmätning vilket gjorts men då gick inte alla maskiner och allt annat som låter. Utan man körde 1/4 av maskinerna annars hade de inte klarat gränsen på ljud. Lika dant vid andra mätningar som gjort. Företaget beställer och vet när de mätningar göres. Huset är i stort sett osäljbart på öppna marknaden då det är bullrande verksamhet 7-18. Det fanns inte är hen köpte. Hen har klagat på denna verksamhet i väldigt många år. Inget har gjort för att dämpa buller på företaget.

Ljudmätning ska alltid göras vid fullt pågående verksamhet, och det görs inte stickprov utan konsulterna lämnar en ljudmätare igång under hela dygnet (ibland en hel vecka) under normal drift.

Om det var din bekant som klagade (och inte anonymt såklart för då finns ju inga kontaktuppgifter till den anonyme) så ska hen få rapport på mätningen och annat löpande under klagomålärendets gång och därmed kunna påpeka detta för länsstyrelsens handläggare.

Var det flera år sedan mätningen utfördes så kan hen ringa länsstyrelsen och säga att hen vill starta ett klagomålsärende med anledning av bullrandet från den verksamheten. Tänk på att om man är anonym så får man ju tyvärr inte löpande info.
 
Men om det tar fyra år för försäljning så är den ju inte värd det priset eftersom marknaden inte vill betala det :confused:

Huset vi köpte hade legat ute i 3 år. De tog ett bud på 25% mindre än vad det låg ute för direkt. Vänta tre år till och hoppas på ett högre bud var väl inte riktigt aktuellt.
Precis,. Jag tänker så att bostaden är värd det som marknaden/ köparna vill betala.
 
Precis,. Jag tänker så att bostaden är värd det som marknaden/ köparna vill betala.

Ja, det är ju där man hittar själva marknadsvärdet.

Till TS: Om bostäderna är så osäljbara att mäklaren inte ens vill ta sig an objektet (!!) så skulle jag hugga budet direkt och tacka min lyckliga stjärna över att bli av med fastigheten på ett smidigt sätt.

350 000 kronor är mycket pengar, javisst, men i det här fallet så verkar det råda lite oklarheter kring mäklarens värdering respektive det faktiska marknadsvärdet. Har mäklaren satt en för hög värdering (= en värdering till ett pris som ingen köpare är beredd att betala) så är det ju faktiskt ett fantasipris. Då kanske 350 000 kronor mindre är en mer rimlig värdering.
 
Om det tar 4 år att sälja så är väl 350.000kr mindre ett kap för att slippa ifrån skiten omedelbums.

Lite så tänker jag också. Att betala räntor och amorteringar i flera år för ett boende där man vantrivs skulle jag tycka var fruktansvärt bortkastade pengar, då hade jag hellre tagit förlusten som ett engångsbelopp för att snabbt komma vidare till något förhoppningsvis bättre.
 
Det är inte miljö o hälsa utan Länsstyrelsen som har hand om denna form av verksamhet. De begär att företaget skall gör ljudmätning vilket gjorts men då gick inte alla maskiner och allt annat som låter. Utan man körde 1/4 av maskinerna annars hade de inte klarat gränsen på ljud. Lika dant vid andra mätningar som gjort. Företaget beställer och vet när de mätningar göres. Huset är i stort sett osäljbart på öppna marknaden då det är bullrande verksamhet 7-18. Det fanns inte är hen köpte. Hen har klagat på denna verksamhet i väldigt många år. Inget har gjort för att dämpa buller på företaget.

Mäklaren har inte gjort en fantasi värdering utan har gått igenom huset och dess standard på huset och läge.

Är INTE intresserad av att hen skall skylla sig själv komentarer!

Hen tycker budet är för lågt Ja det skiljer runt 350,000 kr på mäklarens skriftliga intyg och budet som givits.
Det är väll mycket pengar för er också? Det är det för mig i vart fall!

Finns det någon här ute som varit med om liknade?
I detta läge hade jag kontaktat en jurist som kunde ge råd om hur jag skulle göra.
 
Men om huset är osäljbart borde mäklarens värdering bli noll kronor då det är marknadsvärdet. Hade jag inte fått ordning på buller etc så hade jag tagit budet direkt från företaget!
 
Skulle aldrig orka med att bo någonstans där jag vantrivs i 4 år..
Samt att i flera år gå omkring och hoppas. Då kan man ju inte planera sitt liv..
För jag kan ju inte heller kolla efter ny bostad om jag inte vet när jag får sålt..
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 947
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp