Bukefalos 28 år!

"bulor" på nosen

Saeta

Trådstartare
Min hund, en schäferhane på ca 2,5 år, får ibland några konstiga bulor på nosryggen. Han värkar inte ha ont eller att det kliar, och dom försvinner oftast efter någon/några timmar. Men det ser konstigt ut.
Främst på morgonen får han bulorna. Eller, om man ska kalla det knölar? Jag tror inte att det är något han kan hitta och äta för vi är extremt noggranna med att inte ha giftiga ätbara (och icke ätbara men som äts ändå...) föremål liggandes framme så att han kan nå.

Då han inte verkar ont eller störa sig på dessa märkliga bulor så tänkte jag avvakta med att kolla med veterinär och höra mig för här. Men är det så att någon här varit med om liknande eller så, så självklart kommer jag tillkalla veterinär! Det kan ju (förhoppningsvis) vara så att det inte alls är något farligt.
 
Sv: "bulor" på nosen

Kan det vara något han kommer i kontakt med endast på natten? Sover han t ex på samma ställe på natten som på dagen? Har du känt igenom honom så att du är säker på att han inte har på andra ställen på kroppen också? Jag tänker på kontakt-, kvalster- eller damm-allergi. Något som endast finns där han vistas nattetid.
 
Sv: "bulor" på nosen

Jo jag känner igenom honom flera gånger om dagen, och stöter aldrig på något annat än på nosen. Och det är ibland dom kommer upp. Han sover antingen i våra sängar eller i sin egna bädd, och där är han ju även dagtid. Och han är ju i princip överallt i huset dagtid. Men ja vet inte, kanske går han till sitt "speciella ställe" på nätterna. Eller något..

Borde jag kontakta vet. om dom kommer upp igen?
Eller på en gång i förebyggande?
 
Sv: "bulor" på nosen

vår förra schäferhane fick sånna bulor efter att ha busat med vår tik. såvitt vi kunde se bet hon aldrig honom i nosen även om det var öppna käftar som slängdes lite hit och dit. vet reagerade på dem genom att fråga "busar han mycket med någon annan hund?" och sa att det var inget farligt alls.

om ni inte har någon annan hund (och det låter ju ändå konstigt att de skulle busa på natten...) kanske han ligger med nosen mot ngn hård kant som framkallar bulorna? det är det enda jag kan komma på såhär spontant.
 
Sv: "bulor" på nosen

Jag hade frågat veterinären som jag kunde komma och visa upp honom nästa gång bulorna dyker upp. Sen hade jag åkt dit nästa gång de syns. Förmodligen är det inget "farligt", men bättre att vara helt säker tycker jag i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp