Bukefalos 28 år!

Bussar och lokaltrafikkaos

Saeta

Trådstartare
Finns det någon här som kan hjälpa mig att reda ut en grej gällande busstrafiken?

Som många av er nog märkte så vaknade vi upp till MASSOR med snö. Iallafall här i Uppsala. När jag skulle ta bussen ner på stan kring lunchtid så blev jag dels förvånad att det stor så extremt mycket folk vid hållplaten. Jag fick efter ca 15 min veta att bussarna inte kom upp i en backe pga snön. Alltså kunde ingen buss komma och plocka upp oss. Några tog taxi för att sen skicka in kvitton och få ersättning för det. För mig var det inget alternativ.

Jag stod kvar ca 30 min och väntade tillsammans med många andra men fick nog och traskade iväg till en hållplats där det går fler bussar och där det inte finns några backar. Klockan var alltså kring lunchtid och det var fortfarande oplogat på vissa ställen.

Men det jag alltid undrar över när det kommer ny snö är, varför slutar kollektivtrafiken att fungera? Det är för mig jättemärkligt att alla blir så förvånade och handikappade när det kommer snö. Vi bor ju ändå i sverige där vädret liksom är så här. Det borde ju alla känna till. Har man inte som busschaufför koll på vad det förväntas bli för väder? Hur gör dom som bor norr ut, ställs lokaltrafiken in helt och hållet?
 
Beror ju mycket på hur snöröjningen funkar. I Uppsala verkar allt funka skitdåligt. Här kommer bussarna i betydligt värre väder än vad som ställde till problem i Uppsala.

Justja, det glömde jag att nämna. Absolut har det mycket att göra med hur fort plogbilar och liknande är ute. Men samma där, varför håller inte plog och snöröjningsfolket koll på vädret? Det borde ju ligga i deras intresse att hålla koll på hur framtida jobb ser ut :)

Åh jag trodde du bodde kvar i Uppsala. Vart bor du nu?
Uppsala har verkligen varit urdåliga på det här!
 
Justja, det glömde jag att nämna. Absolut har det mycket att göra med hur fort plogbilar och liknande är ute. Men samma där, varför håller inte plog och snöröjningsfolket koll på vädret? Det borde ju ligga i deras intresse att hålla koll på hur framtida jobb ser ut :)

Åh jag trodde du bodde kvar i Uppsala. Vart bor du nu?
Uppsala har verkligen varit urdåliga på det här!

Det hålls säkert koll på förväntat väder, men det gäller ju att det finns tillräckligt många som kan ge sig ut också.

Åre :)
 
Kan inte tala för varför det inte funkar i Uppsala men angående:
Hur gör dom som bor norr ut, ställs lokaltrafiken in helt och hållet?
Väldigt sällan den måste ställas in. Förseningar blir det ju av logiska skäl (farten hålls nere för att säkerheten går först och framkomligheten kan bitvis bli svår) men bara vid rejäl halka eller alldeles för stora snömängder går det så långt som att bussarna inte kan gå alls. Annars löser man det med snöröjning och så väntar bussarna på sandbilar som får åka före. Förra året och 2014 blev det en del rubriker om alldeles för farlig blixthalka för att de skulle våga köra bussarna här. 2014 hände det så snabbt att tre bussar hann köra i diket innan man insåg vad som hände med väglaget. :nailbiting:
 
Mysigt med Åre, jag älskar Östersund!

Jo det är nog sant. Men jag kan ändå inte förstå att allt liksom stannar när snön kommer :P
 
Bor i mitten av värmland och här ställs det sällan in, om det inte smälter, fryser, smälter så det blir isgata.
Väldigt sällan blir det inställt med bara snö.

Dock trilskas tågen mycket mer än bussarna.
 
Mysigt med Åre, jag älskar Östersund!

Jo det är nog sant. Men jag kan ändå inte förstå att allt liksom stannar när snön kommer :P

Det stannar inte i Norrland :angel:, vanligtvis. Här är det dock så lång tid mellan turerna, så oftast hinner de ju ut och snöröja/sanda innan nästa buss ska gå. I Uppsala går de ju så tätt och är så mycket folk som åker så bara problem på ett par timmar blir enormt.
 
Pfft. Här kan man ju inte gå på trottoarerna ens p.g.a den urusla snöröjningen. D.v.s det som skyfflas bort från vägarna läggs på trottoarerna istället. Sen läggs gärna snöberg precis vid övergångsställen.
Sen är det ju inte upp till förarna att hålla reda på det, utan de från trafikledningen och upp som inte verkar ha en enda aning om hur trafikläget ser ut för bussarna över lag.
 
Bor i mitten av värmland och här ställs det sällan in, om det inte smälter, fryser, smälter så det blir isgata.
Väldigt sällan blir det inställt med bara snö.

Dock trilskas tågen mycket mer än bussarna.

Tåg har jag ingen erfarenhet av, jag åker så sällan. Men hört att tågtrafiken är helt värdelös allt som oftast
 
Pfft. Här kan man ju inte gå på trottoarerna ens p.g.a den urusla snöröjningen. D.v.s det som skyfflas bort från vägarna läggs på trottoarerna istället. Sen läggs gärna snöberg precis vid övergångsställen.
Sen är det ju inte upp till förarna att hålla reda på det, utan de från trafikledningen och upp som inte verkar ha en enda aning om hur trafikläget ser ut för bussarna över lag.

Nej ellerhur! Det är ytterst sällan att trottoarerna är brukbara. Visst, för min del är det inte mer än lite irriterande/jobbigt. Men kan tänka mig att det är ett helvete för alla som på något sätt har svårt att gå eller liknande.
Nej det har du ju såklart rätt i. Det är ju inte chaufförernas plikt att hålla reda på, dom kör ju bara och gör nog så gott dom kan.
 
Nej ellerhur! Det är ytterst sällan att trottoarerna är brukbara. Visst, för min del är det inte mer än lite irriterande/jobbigt. Men kan tänka mig att det är ett helvete för alla som på något sätt har svårt att gå eller liknande.
Nej det har du ju såklart rätt i. Det är ju inte chaufförernas plikt att hålla reda på, dom kör ju bara och gör nog så gott dom kan.
Man behöver inte ens ha svårt att gå sen innan, hade man inte svårt med det så fixar det sig på vägen. Salabacke-Gränby på insidan vid husen (Värst vid Ritargatan) är det hemskt. Och viadukten ner till Gränby centrum (eller "Gränbystadens galleria" som det heter numera) är fullständigt livsfarlig.
Trottoaren vid Vaksalagatan är säkert ok, men där går jag verkligen inte i onödan. Av helt andra orsaker dock.
Salabacksgatan (på insidan, vid McD typ) är det lika illa.
Det är inte uppskattat av bilisterna att gå på vägen heller, men vad ska man göra liksom?
Jag säger bara: var glad att ni har trottoarer :laugh: (men ja, jag vet hur det är).
Säg det till de som borde underhålla dem ;) :rofl:
 
Att bussarna ställdes in på visssa gator igår i Uppsala hade enbart att göra med att att man INTE kom ut i tid för att ploga och halkbekämpa. Jag jobbade under gårdagen och det var inte många halkbekämpare jag såg till. Man är då tvungen att att dra in trafiken, dels för att man helt enkelt inte tar sig fram, men framför allt av säkerhetsskäl....
Snöröjningen i Uppsala är under all kritik (och då menar jag inte att de som är ute gört ett dåligt jobb, utan att man går ut alldeles för sent... Och dessutom har man ju såkallad "feministisk snöröjning" här i Uppsala så de stora cykelbanorna har prio....
 
Det är väl en sak om kollektivtrafiken blir inställd/försenad pga ett konkret problem. Det är värre när det händer pga allt och inget, som det oftast blir med tågen. Jag har haft "lyckan" att behöva åka sträckan Älmhult-Malmö nu några gånger, och EN av gångerna har det funkat helt felfritt. Det är alltid någon SKUM anledning till att tåget antingen inte kommer eller är försenat, känns det som....
 
Mitt intryck är att snökaos ofta grundar sig i politiska beslut och prioriteringar. Det kostar jourersättning att ha personal och maskiner tillgängliga. Samma sak med snöröjning på järnvägssidan, mitt intryck är att vi inte har skuggan av den snöberedskap som vi hade för 30 år sedan.
 
Det lilla jag sett av snöröjning i Uppsalaområdet är att det inte finns en tillräcklig maskinpark som är utrustad för snöröjning och att plogning görs på efektiva sätt. Det var ju för något år sedan personal och maskiner härifrån (Umeå) fick åka ned till den delen av landet för att bistå, och reaktionerna var att det dels inte fanns bra maskiner, dels att när det plogades så flyttades snön basically fram och tillbaka, väldigt ineffektivt.

I Umeå där det också snöade igår stannade inte trafiken. :D
 
Att bussarna ställdes in på visssa gator igår i Uppsala hade enbart att göra med att att man INTE kom ut i tid för att ploga och halkbekämpa. Jag jobbade under gårdagen och det var inte många halkbekämpare jag såg till. Man är då tvungen att att dra in trafiken, dels för att man helt enkelt inte tar sig fram, men framför allt av säkerhetsskäl....
Snöröjningen i Uppsala är under all kritik (och då menar jag inte att de som är ute gört ett dåligt jobb, utan att man går ut alldeles för sent... Och dessutom har man ju såkallad "feministisk snöröjning" här i Uppsala så de stora cykelbanorna har prio....

Vi har väl inte feministisk snöröjning, har aldrig hört det nämnas i den här staden. Däremot vill man att folk ska cykla i stället för att ta bilen, så snabbcykellederna är prioriterade. Tyvärr blir ju busstrafiken lidande då. Dock tror jag att det är helt andra människor och maskiner som sköter detta än vad det är som snöröjer gatorna, så det borde inte behöva vara antingen eller.

Det var full fart på snöröjningen vid tresnåret i morse, vet inte om det finns någon tanke bakom eller om det är bättre betalt för entreprenörerna så dags.
 
Här uppe har jag en buss/dag som går in till stan och en ut igen. ;) Men i själva stan rullar de snällt i de flesta väder. Min snöröjning består av att jag tar fram skoveln och skottar tills pappa vaknat och kommer med traktor. :p

Har vidriga minnen från tiden i Uppsala när det gällde snö. Minns bla vägen ut till Skuttunge, där blev bara vallarna högre och högre, medan vägen blev smalare och smalare. :nailbiting: Fick känslan av att de som skottade dels inte visste vad de gjorde och dels inte trodde att det kunde komma så mkt snö.

Ett år var det så mkt snö, så den som skottade beslöt sig för att dumpa en massa snö på min bil som stod på parkeringen bredvid vägen. :rage: När jag (efter att ha gett upp försöken att skotta fram bilen) kontaktade ansvarig, så var ursäkten att "det var en studentparkering, så ägaren använde säkert inte bilen ändå". :arghh: :banghead: :meh:
 

Liknande trådar

Gnägg Är det någon mer än jag här på Buke som har en häst som är helt tokig i snö? :D Alltså min H.H är ju verkligen...helt tokig i det där...
2
Svar
28
· Visningar
2 641
Senast: sthu
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 844
Senast: Lena_B
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 311
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 649
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp