Bukefalos 28 år!

bygga billig padock?

Sv: bygga billig padock?

Mina grannar lade ut duk direkt på gammal vall, och så grus uppepå. Det har fungerat bra i säkert 10 år nu, nytt grus en gång tror jag. Lite problem att det är blött på ett ställe, och på ett ställe vill duken krypa upp, men annars verkar den fungera bra!

Kan kolla mängder o priser samt dimension på gruset om du vill?
Lotta
 
Sv: bygga billig padock?

jag ska nog inte bygga ridbana på några år än, har smilat in mig hos granne och använder deras ridhus, och sen så bor jag hos föräldrarna och ska studera på strömsholm efter gymnasiet. ville bara veta om det fanns allternativ till att lägga flera hundra lager grus med drännering för flera hundra tusen kr.

Men fortsätt att tippsa om allternativa underlag och tillvägagångs sätt för ridbanor!!
 
Sv: bygga billig padock?

Har ståt i ett stall där vi hade en paddock som var gjord med träflis.
 
Sv: bygga billig padock?

Idag hade jag ute en grävare som jag bad om råd angående ridbana. Vi har ett jättebra ställe där det går bra att göra ridbana, men lerjord. Han trodde att det skulle gå åt drygt 20 000 på grävningen (en veckas jobb, 4500 kr/dag). Gruset skulle gå på runt 70 000 (för 20X40 meters bana, med grus 40 cm djupt). Summan av kardemumman blir alltså runt 100 000 :( Dags att köpa en sparbössa! :D
 
Sv: bygga billig padock?

Ja helt klart:D.

Fy vad dyrt det är att hålla på med hästar egentligen:eek:
 
Sv: bygga billig padock?

uch ja och hästarna har nog egentligen inget emot att luffsa runt i skogen istället för en ny dyr ridbana n_n. de är ena otacksama varelser:P bara skitar ner och ger oss mer jobb... men det är det värt^^
 
Sv: bygga billig padock?

Herregud, ja! Det tokigaste av allt är att jag direkt tänkte "Jag undrar hur lång tid det tar att spara ihop de pengarna" :eek: Är jag galen?
 
Sv: bygga billig padock?

ja du är galen, du har fått "måste-bygga-ridbana-sjukan" alla hästägare drabbas förr eller senare av den:P här har du i alla fall billiga tipps så sjukdomen inte bränner allt för stora hål i plånboken:D
 
Sv: bygga billig padock?

Är inte vi hästmänniskor alla lite galna?

Vi stiger glatt upp i ottan, sliter och släpar på diverse saker och lägger högar med pengar på dessa fyrbenta varelser.

Men fasen, vi får frisk luft, slipper betala gymkort och får titta in i ett par underbara ögon bakom en lerig pannlugg varje dag. :love::love:

Det är kärlek det och det är som dom säger kärlek är som en vitamininjektion för hjärtat och en lokalbedövning av förståndet :D;)
 
Sv: bygga billig padock?

Det är kärlek det och det är som dom säger kärlek är som en vitamininjektion för hjärtat och en lokalbedövning av förståndet :D;)

Det var bra ord! När jag för ett år sedan rådfrågade min pappa ifall han tyckte att jag skulle köpa en häst till (hade redan två) svarade han: En sak har jag lärt mig, och det är att det ALDRIG går att tala förstånd med en människa om hur många hästar hon ska ha. :rofl: Behöver jag säga att det bidde en till? ;)

Buck: problemet är att vi har lerjordar a lá helvetet, så det är nog att slänga pengarna i sjön att försöka med någon ekonomisk lösning :mad: Vattnet dräneras inte bort alls, i princip.
 
Sv: bygga billig padock?

ja du är galen, du har fått "måste-bygga-ridbana-sjukan" alla hästägare drabbas förr eller senare av den:P här har du i alla fall billiga tipps så sjukdomen inte bränner allt för stora hål i plånboken:D

Jaha den sjukan har jag oxå fått, den blir värre framåt hösten tycker jag;)
 
Sv: bygga billig padock?

Nu är min budgetbana klar:bump:
Den ligger på odränerad lerjord med grässvål kvar.
Duk och 15-30 cm stenmjöl på. (Plana ut lutningen lite och fylla gropar)
Marken sluttade en del så jag tänker att det kommer inte samlas något vatten på banan utan följa leran och rinna bort.
Jag har testat den två dagar så i längden har jag ingen aning om hur den kommer hålla. Får återkomma om det.
Snart är alla bilder i pixboxen och då kommer en länk.
Totalnota 12 000. Ja just 15*17 blev den.

/t
 
Sv: bygga billig padock?

Vad har du använt för markduk/var har du köp den?
 
Sv: bygga billig padock?

Markduken är en kasserad viraduk från ett pappersbruk.
Alla här i trakten försöker få tag i sån när de ska göra parkeringar, vägsnuttar, som marktäckare under altaner mm. Har inte hört någon härikring som har den under sin bana.
Den är mkt styvare än konvintionell markduk men funkar på samma vis.

Bilder finns i http://www.pixbox.se/alb_show_id1145181_page1.html

Får återkomma med mer bilder och utlåtanden efterhand.
Har hittills använt den i tre dagar. (Sen den blev färdig)
Har sladdat den efter varje gång pga att nu fryser det till och vill försöka ha en slät yta. Släpar en bit slipers efter gräsklippartraktorn. Funkar kanon.
Igår kom den snö så då gjorde jag inget med banan efter användning.
Inatt har det snöat massor så jag ska nog skotta idag.
/T
 
Sv: bygga billig padock?

Kan tyckas liten ja.
Jag får inte plats med större och har inte heller råd med större.
Får göra det bästa av situationen. En volt på 15 meter duger gott.
Jag har inte heller några jättehästar och ska jag galoppera mkt kan jag åka iväg eller bege mig ut i skogen när det är dagsljus.
Jag jobbar mina hästar mycket på marken och då är det perfekt med lite mindre.

/T
 
Sv: bygga billig padock?

Det blev ju bra.

Önskar att jag med hade en padock:mad:
 
Sv: bygga billig padock?

Jo det är sant min store tycker att padock är pest:D

Men jag skulle ändå vilja ha en:angel: (så smidigt på vintern när det är mörkt och det blir som Bambi på isen ute)
 
Sv: bygga billig padock?

men på vintern så kan en padock också bli hemsk, om man plogar när det töar och senare fryser på natten så blir det glashalt! bättre att inte ploga isåfall eller låta ca 1dm snö ligga kvar då så att hästarna kan "gå igenom" is lagret och slippa bli som bambi^^
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: ufot
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 532
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp