Bukefalos 28 år!

bygga billig padock?

Sv: bygga billig padock?

*knapplån*

Hur ska man förklara vad stenmjöl är för något? Vi var och tittade på en bekants ridbana, för de sade att de hade lagt stenmjöl. När vi kom dit så visade det sig vara 0-8 grus, vilket de uppenbarligen trodde var stenmjöl. Vad är stenmjöl, vad är skillnaden mot grus? Vilken kornstorlek brukar stenmjöl komma i? Några rekommendationer?

Vi har tänkt att anlägga en hyfsat billig ridbana. Marken är ganska blöt och lerig, så först har vi tänkt att gräva ut och fylla på med annat sandigare material en bit. Därpå har vi sedan tänkt att lägga stenmjöl.
Om man ska ha markduk; Var ska man ha den? Mellan fyllen och stenmjölet? Eller under fyllen?
 
Sv: bygga billig padock?

Kort sagt: Stenmjöl kan vara 0-2, 0-4 eller 0-8. Skillnaden mellan grus och stenmjöl är att stenmjöl är en bergkrossprodukt och grus är... grus, alltså en jordartsfraktion. Stenmjölet har därför taggigare korn, och det är anledningen till att det packar sig lättare. Gruset är rundare och kornen inte hakar i varandra lika lätt.
 
Sv: bygga billig padock?

tack för alla svaren^^ men hur fungerar det att lägga en ridbana på åkerjord (det har varit en sjö här för ngra tusen år sedan så under matjorden är det sand.ca 1m) och hur bra blir det att lägga dike runt om padocken om man då gräver diket djupare än lagrena av sand/grus?
och varför packar man bärlagren? om man har sand jord under så vill man väll bevara den naturliga "svikten" i jorden... eller?

Ametist; blir inte padocken hårt efter 10 år? eller har ni bytat/lagt på mer lager genom åren?
lägg upp bilder på hur era padockar blivit!! :D

Jag undrar samma sak. :) Varför packar man bärlagren ifall man vill bevara den naturliga svikten?

Vi står i startgroparna för att anlägga en egen ridbana för eget bruk, men tillvägagångssättet för hur man bör bygga den, skiljer sig åt beroende på var man läser. Å ena sidan har ridsportsförbundet på sin hemsida en (i mina ögon tämligen avancerad) variant med dräneringsgravar, vägmatta, makadam, vägmatta, stenmjöl, sand och så till sist ett ytlager med annan sand. Var är sviktlagret i denna ridbana? (Jämför med nedan)

På ett annat ställe läste jag att man ska ha dränering, sviktlager, markduk, bärlager, toppskikt.

Platsen där vi tänkt att anlägga vår ridbana är tyvärr ganska mjuk. Det är lerjord innehållande en del vatten. Markbiten är täckdikad på 90-talet och dikena mynnar ut i en brunn och sedan leds vattnet vidare via dräneringsrör mot ett utlopp. Marken är alltså dränerad men pga att vatten från högre områden rinner ner mot detta, så är det alltså ganska mjuk, lerig och vattenhållande mark, skulle jag gissa på.
Marken har legat i träda i många år och sork har härjat fritt så underlaget är minst sagt ojämnt. Av den anledningen så är vi nödgade till att skala av topplagret för att få marken jämnare.

Jag vill ha en fast ridbana med svikt. Den ska inte användas till någon hoppning, utan endast dressyrträning. Om jag vill ha svikt i ridbanan, så måste jag ju antingen lägga in ett sviktlager, eller se till att få med mig den förmodade svikten från den befintliga lerjorden, inte sant?

Min tanke är att gräva ur ca 20-30 cm av jorden, fylla på med sandigare fyllmaterial, som vi har på annan del av marken, motsvarande urgrävda bit, och 10-15 cm stenmjöl på det. Runt detta stenmjöl en ram av något slag för att hålla det materialet på plats. På detta sätt tänker jag mig att iom att det inte är så långt ner till lerjord, så borde det finnas en del svikt på ridbanan?

Behöver man använda sig av dräneringsrör, eller fungerar upphöjningen av ridbanans ytmaterial tillräckligt väl så att det rinner bort från den?
 
Sv: bygga billig padock?

Vill bara avlägga en rapport om min budgetbana.
Hittills har den fungarat nästan över förväntan.
Tjälen gick ur fint på ett par dagar. Under tiden var den lite slibbig.
Nu efter senaste dagarnas skyfall fungerar den hur fint som helst.
Lika bra bärighet och inget vatten står i pölar!!!!
Ride on:bump:
 
Sv: bygga billig padock?

Det låter som att din bana fungerar väldigt bra, kul att höra! :)

Själva behöver vi åtminstone fixa till översta lagret eftersom sorkar har härjat fritt där under rätt många års tid, så marken är väldigt ojämn. Kanske dock lika bra att vara försiktiga och inte gå för djupt, för att inte riskera att mista en del naturlig svikt.
 
Sv: bygga billig padock?

kl,
har börjat fundera på att bygga padock igen :rofl: men då jag bor hos min föräldrar så känns det inte så lönt att bygga en stor ordentlig padock som bara kommer användas i några år till för att ev senare plöjas bort och bli åker igen :(.
brukar dock rida i vår sommar hage, och funderar nu på om man kan göra en gräs padock av en del. hur gör man då? är det bara att platta till alla ojämnheter eller måste man skala av gräset, sila bort alla ev stenar, fylla på med jord igen och sen så gräs?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: ufot
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 530
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp