Bukefalos 28 år!

Bygga egen bur marsvin

giowanna

Trådstartare
Hej alla!!

Jag har nu nästan övertalat min man till att ha marsvin hemma :laugh:
Själv är jag 28 år gammal, och har två barn på 2,5 och 4,5 år. Nu är det semester, så det ska inte hem nåt djur hit innan dess! Men om typ 4 veckor, när vi är hemma igen, ska vi till marsvinshjälpen och se på ett par grisar :bump:

Jag tycker de gallerburar man ser i djuraffären ser tråkiga ut... Så jag har nån ide om att göra en själv! Plast är onekligen bra som botten, med tidning och spån på.

Vad tror ni om denna som botten:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00130129

Sen får man antingen sätta plexiglas-väggar och nät som tak, eller galler som man sätter innanför kanterna. Vad för galler är att rekommendera??

Klarar marsvin hoppa ut utan att göra sig illa på 18 cm? Annars får man göra en nedsänkning på ena sida, så de lättare kan gå in och ut :-)

Fördelen med att ha galler i denna buren kommer ju vara att man kan ta gallret och sätta på gräsmattan!

Ge mig gärna tips och råd! Det ska bli så kul!!!:banana:
 
Sv: Bygga egen bur marsvin

Ska följa tråden.
Med fyra marsvin börjar buren kännas trång, även om de bara är instängda nattetid, så planen är att bygga nåt eget så småningom.
 
Sv: Bygga egen bur marsvin

Tror det var precis den där jag hade till mitt marsvin, köpte locket också (det var tvådelat) och sen låg halva locket på och blev som ett hus över buren och nästa halva var fri.

Han bodde i den i runt två år tror jag, fungerade utmärkt och han var jättenöjd. Jag hade ingen aning om att han kunde hoppa över 18 cm men det lärde jag mig ganska snabbt. Han hoppade in och ut ur buren hela tiden :D


Fungerade bra som bur tycker jag, lätt att tvätta och göra ren + stor. Enda anledningen till att jag bytte till vanlig gallerbur sen var för att det blev så fult att ha plexiglas runt + buren stod på övervåningen så jag ville inte att han skulle rymma och ramla nedför trappan.
 
Sv: Bygga egen bur marsvin

Åhh, jag måste nästan berätta om den SKITsnygga och ruskigt praktiska buren som mina föräldrar byggde när syrran skulle ha marsvin. De är väldigt inredningsintresserade och ville inte ha en vanlig, ful bur så de byggde den av spånskivor och glas: (var tvungen att göra en snygg paintbild :D)

marsvinsbur.jpg


Det rödmarkerade är spånskivorna. De är målade med vit, giftfri färg och ihopskruvade. Övre "boxen"/delen är den där marsvinen bor. Kanterna är väl kanske uppskattningsvis 25 cm höga. Det blåmarkerade är en glasskiva som sitter i ett spår på vardera sida. Tre sidor av "buren/terrariet" är alltså av vitmålad spånskiva, och den främre delen är glas. Botten i buren är också bara vanlig vitmålad spånskiva. Den under delen är bara ett stort tomrum, där har de satt in en liten byrå med bland annat marsvinens hö, spån och mat snyggt undanstoppat. Marsvinens yta är uppskattningsvis 120x70 cm, en rätt rejäl bur med andra ord. Höjden upp till själva glaset är kanske en meter. Buren är helt öppen upptill, marsvinen har aldrig tagit sig ur den trots att de gärna klättrar upp på sitt hus. De verkar helt ointresserade av att försöka, de älskar sin mysiga bur.

Buren har många fördelar. Först och främst är den grymt snygg och smälter in som en schysst möbel. Den är dessutom stor och rejäl. Glaset gör att marsvinen har lite koll på vad som händer utanför, även om de har dålig syn så kan de se skuggor och ljus, och dessutom ser vi dem vilket gör att de ständigt får uppmärksamhet - det är mer inbjudande att gå fram till dem när de är i midjehöjd och man dessutom ser dem, burar på golvet gör lätt att djuren blir lite bortglömda. Höjden är perfekt för min lillasyster som är nio år och utan problem kan hantera marsvinen själv, ge mat och så vidare, men när småkusinerna kommer så kommer de inte åt marsvinen men kan ändå stå och titta på dem. Buren är billig att bygga, spånskivor är jättebilligt och glasskivan skär en glasmästare till för några tior. Även med färg blir det mycket billigare än att köpa en färdig bur.
Den enda nackdelen är väl möjligen att det är lite mer svårstädat än en bur där man kan lyfta bort gallerdelen, stoppa lådändan i en sopsäck och skaka. Man får istället ta bort buren och använda en sopborste för att sopa ner innehållet i en påse.

Man behöver alltså fyra bitar spånskivor: Två sidor, en baksida och en botten. Sedan behöver man en glasskiva och fyra fyrkantiga rundstavar att sätta två och två som spår för skivan. Enkelt.
 
Sv: Bygga egen bur marsvin

mins marsvins första bur hade pappa gjort. Av trä och hönsnät. Han hade gjort som en låda som man kunde dra ut när an skulle rengöra den.väldigt smidigt och sidorna va av hönsnät :) sen kan man ju lägga till något ,som ett inbyggt hus där de kan vara ifred och höjder där dem kaan gå upp!
 
Sv: Bygga egen bur marsvin

Ett tips bara. Måtten på den plastlådan från IKEA som finns i länken är för liten. Minst 1m x 0,5m på en bur för 2 marsvin, helst större för det ska ju finnas plats att springa på samtidigt som det ska finnas hus med platt tak, rör (tänk på att de måste vara tillräckligt stora i omkrets så att grisarna inte fastnar), stenar, grenar mm.

Att skaffa marsvin från marsvinshjälpen är en bra idé! Minst 2st enligt lag är det som gäller och sen vill jag tipsa om Svenska marsvinsföreningen. Lycka till med marsvinsinskaffanedt! :)
 
Sv: Bygga egen bur marsvin

Tror ni man kan koppla ihop två enmeters burar lika bra som att ha en 120 cm? Den blir ju mer kvadratisk om man har två, men det kanske är ok?
 

Liknande trådar

Anläggning jag har försökt hitta gamla trådar men utan framgång. Jag vet att några använder sig av såna här galler som sitter runt vattentankar i...
2
Svar
20
· Visningar
8 210
Senast: Buck
·
Övr. Djur Jag vet att det finns massor med trådar om det här ämnet men jag hittar inte vad jag söker där. Nån som har byggt om en byrå till en...
Svar
1
· Visningar
1 866
Senast: MikaTela
·
F
Övr. Djur Min marsvinshane blev själv i vintras och då köpte jag en kompis till honom. (Han mår dåligt av att inte ha sällskap). Kompisen var en...
Svar
7
· Visningar
3 398
Senast: FjantaZ
·
Övr. Djur Har nu två "svin" och funderar på (ja, alldeles troligen) att skaffa ytterligare en. Har en vanlig hederlig bur nu med plastbotten och...
Svar
7
· Visningar
20 573
Senast: mysecretgarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp