Bukefalos 28 år!

Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Nu har vi byggt färdigt skåpet. Tänkte ni kanske ville se hur det blev. Det kan ni göra HÄR
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Det där blir väl bra? :)

Ser knöligt ut att få in sadeln bara men det kanske det inte är?
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Man får vinkla sadeln lite för att få in den. Lite knöligt är det allt men det kunde nog inte bli bättre så jag är nöjd :)
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

*kl* på gammal tråd, jag vet.. :)

Vi ska ev. köpa en ny-gammal transport och då är jag sugen på att bygga in en egen sadelkammare/sadelskåp själv. En tanke som slagit mig är om det inte skulle gå att använda ena sidan av mellanväggen till en avlång sadelkammare, typ montera fast en sadelbock i golvet så den står stadigt och så säkra sadeln med spännband eller liknande. Och så krokar på "ytterväggen", Tror ni detta skulle vara möjligt säkerhetsmässigt för häst och utrustning?

Vi kör nästan uteslutande bara en häst, enda undantagen hittils på hela min hästkarriär var i sommar då vi hjälpte till att flytta ridskolehästarna på bete. Vår häst är så stor att vi bara får ha med typ en shettis max för att fortfarande köra lagligt, så det blir ju oftast bara hon.
Det vi måste kunna göra när vi lastar är att öppna mellanväggen så det blir lite bredare, men om man har en ev. sadelbock rätt nära frambommen kanske det går?:)
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

En tanke som slagit mig är om det inte skulle gå att använda ena sidan av mellanväggen till en avlång sadelkammare, typ montera fast en sadelbock i golvet så den står stadigt och så säkra sadeln med spännband eller liknande. Och så krokar på "ytterväggen", Tror ni detta skulle vara möjligt säkerhetsmässigt för häst och utrustning?
Det blir nog en bedömningsfråga som du själv får ta ställning till. För min del skulle jag försöka undvika en sådan lösning, det låter som om det skulle innebära fler lösa (läs: separata) saker inuti transporten än jag skulle vilja ha tillsammans med hästen. Istället skulle jag kanske försöka köpa eller bygga ett stort sadelskåp/-vagn på hjul och med så "ren" utsida som möjligt och som går att förankra på bra sätt i transporten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 947
Senast: Görel
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 555
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp