Bukefalos 28 år!

Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

CallMeAce

Trådstartare
Har ingen sadelkammare på släpet och ingen kombi så funderar på att bygga ett eget litet skåp som ska sitta framför frambommen i utrymmet där. Hade tänkt mig ett i plywood som inte ska gå längre än till mitten av frambommen och vara lika hög som frambommen så den liksom har den som stöd. Tänkte även sätta fast skåpet i väggen så det inte åker omkring.

Någon som gjort något liknande? Jag måste nämligen köra min häst ensam utan mellanvägg helst och jag har en islandshäst. Jag kan därför inte ha ett vanligt sadelskåp och tycker en sadelkammare blir för dyr att köpa.
Funderar på om hästen kan skada sig på något sätt men har funderat och funderat och tror inte jag kommit på något.

Någon som har förslag på hur man kan utforma ett sådant skåp eller som har gjort något liknande? Något som har varit med att det hänt en olycka i samband med att ha det så?
Förtydligar att skåpet ska sättas fast ordentligt så det inte kan åka omkring.
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Har även funderat på om det bästa kanske blir att bygga ett avlångt skåp som sitter längs med den sneda väggen där fram i transporten
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

En häst kan alltid göra illa sig, dom kan snubbla på luft och bryta benet :cool:

Men jag kan tänka mig att det kan bli bra.
Jag skulle dock slipa av alla vassa hörn så de blir runda och mjuka både för din och hästens skull.
För om du har otur att hästen får panik och du på något sätt blir klämd ska det inte vara någon vass kant någonstans.
Hästen ska såklart inte kunna göra illa sig heller om den kommer åt på något vis..
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

var det ngt sånt här du tänkte dig?
32872408.jpg

rundat så ingen kan skada sig på kanter, görs genom att använda sig av typ massonit skiva.
och sen en dörr till sadelkammaren som öppnas utifrån
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Jag har en bekant vars pappa köpte en soptunna i plast och byggde om till sadelskåp.
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Fast masonit brukar ju inte stå sig så bra när det blir fuktigt och det lär det ju bli i en hästtransport...
Sen är det väl inte heller helt bra om hästen skulle sparka på det, då borde det gå sönder relativt lätt och bli en skaderisk?
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Det har du rätt i. Hästar skadar sig på ingenting haha. Helt kan man aldrig gardera sig men alltid bra att minimera skaderisken :D

Hade nog tänkt ha skumgummi eller nåt längs kanterna så det blir mjukt o inte låter så mycket
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Ja det var precis så ja tänkt mig förutom att man inte ska öppna skåpet utifrån. Det ska öppnas inifrån o även gå att ta bort. Vill inte förstöra släpet på något sätt om man ska sälja det nån gång :)
Fin ritning! Den ska jag visa pappa :)
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Jag har tänkt denna tanken med men eftersom jag inte har mellanvägg när jag kör kan jag inte ställa den brevid hästen ju. Frågan är om den kanske får plats där framme ändå? Gissar att man måste ta en av de största soptunnorna för att få plats med sadeln...?
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Nee jag tror du klarar dig med ett av de mindre sopkärlen ;)

Typ ett 240...

/FD sopgubbe
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Haha ja du borde ju veta ;) men var fixar men en soptunna o va kostar dem tro?
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Min bekanta hade en helt vanlig svart soptunna. En sån som står utanför de flesta villor liksom...
Typ en sån här: http://www.qreate.se/blogg/wp-content/uploads/soptunna-rose-371x371.jpg (får man länka en sån bild utan att få någon arg moderator på sig?)

De hade sågat ut som en dörr framtill och satt på gångjärn samt lås. Inne i satt en sadelhängare och så tror jag att hennes pappa snickrat ihop någon slags låda som hon hade under locket på tunnan så hon kunde ha med sig lite småprylar.
Jag har bara sett den en gång så jag vågar inte uttala mig för mkt, men jag tyckte att det var en himla smart lösning i alla fall. Det sitter ju tom hjul på redan :)
Tunnorna tål ju en del så en del hästsparkar ska den nog överleva tycker jag.:)
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Ring till det företag som sköter sophämtning hos er och fråga.

Har du tur får du ett gratis, annars brukar det inte handla om många kronor.
Iaf inte de ggr jag köpt från jobbet.
De fungerar nämligen även väldigt bra som fodertunnor :p
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Det låter ju verkligen jättebra! Funderar på om en sån tunna får plats där framme framför bommen bara???
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Japp det gör det om du inte har en monsterstor tunna och sadel eller yttepyttelitet framför bommen :)

Annars kan du väl sätta den utan och framför släpet som man gör med de vanliga påhängssadelkamrarna?
Så sitter det absolut inte ivägen någonstans :)
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Nu vet jag inte vilken typ av transport som du har, men jag har svårt att tro att det ska vara några problem om jag tänker på de transporter som jag har erfarenhet av.
Tunnorna är ju inte så farligt stora egentligen. :)
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Jag har en brenderup horseliner från 03. Ganska stor transport. Pratade med pappa, han är byggnadsarbetare så vi tar o bygger ett eget skåp ändå. Han sa jag skulle köpa pärlspond eller nåt sånt så kan vi bygga rundade hörn på skåpet. Tror vi förstärker väggen mot hästen med plyfa.

Tänkte ha hjul i ena änden så man kan dra skåpet men vet inte riktigt vad man ska ha i andra änden av botten då? Där inte hjulen sitter alltså. Eller så sätter man 4 hjul under ändå???
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Jag har ett plåtskåp med hjul baktill. Framtill är det som två fötter/tassar/pinnar som stöd.
På mitt skåp (något hemmabygge från urminnes tider) sitter handtaget på baksidan (som man håller i när man flyttar skåpet) helt galet till.
När jag ska ha skåpet uppför rampen på transporten får jag hela vikten på armarna och det är inte alls någon ovanlighet att jag får blåmärken efteråt.
Så det kan vara en god idé att fundera på var man vill ha såna handtag någonstans. Jag tror att konstruktionen på min är fel eftersom handtaget sitter för långt ner på skåpets baksida.
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Kan du inte flytta handtaget eller sätta dit ett nytt?
Vi har börjat bygga mitt skåp nu :) har gjort botten och toppen och mätt ut hur det ska vara. Kommer få en lustig form eftersom jag vill att det ska följa väggen där fram för då tar det mindre plats än om man gör det fyrkantigt. Men det kommer förhoppningsvis bli hur bra som helst! :)
 
Sv: Bygga eget sadelskåp att ha fram i transporten

Vore jag svetskunnig så hade jag säkert kunnat göra det :)
Men eftersom det införskaffades en häst till i familjen så blev vi tvungna att köpa större transport och valde då att köpa med inbyggd sadelkammare. Så skåpet agerar numera stallskåp istället :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: Görel
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 704
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp