Bygga egna "hinder"

Lupino

Trådstartare
Jag skulle vilja bygga egna "hästhinder" till barnen som leker mycket häst. Bommarna antar jag att man kan göra av rundstav, men jag vill gärna ha tips om hur man bygger bra hinderstöd (med möjlighet till flera höjder på bommarna samt att de ska kunna stå lite stadigt på ojämnt underlag).

Tips?
 
Borde det inte funka att bygga "kaninhinder"? De brukar ha som en platta längst ner på hinderstöden för att kunna stå rätt så bra. :) Och med märlor eller liknande på olika höjder för att ändra höjden på hindret.
 
Jag skulle vilja bygga egna "hästhinder" till barnen som leker mycket häst. Bommarna antar jag att man kan göra av rundstav, men jag vill gärna ha tips om hur man bygger bra hinderstöd (med möjlighet till flera höjder på bommarna samt att de ska kunna stå lite stadigt på ojämnt underlag).

Tips?

När jag var liten så körde vi ned hinderstöden i gräsmattan helt enkelt. Vi byggde hindren av strö, små fyrkantiga pinnar som ligger mellan travar med tryckimpregnerat virke på brädgårdar. Man brukar kunna få dem gratis då de ändå slängs och de får betala för att bli av med dem. Jag har på senare år byggt en spaljé i trädgården av sådana.

För att hålla uppe bommarna spikade vi märlor eller små träklossar i hinderstöden.
Vi kunde springa runt i timmar och leka året runt i flera år. Åh nu blev jag nostalgisk :love:
 
Jag skulle vilja bygga egna "hästhinder" till barnen som leker mycket häst. Bommarna antar jag att man kan göra av rundstav, men jag vill gärna ha tips om hur man bygger bra hinderstöd (med möjlighet till flera höjder på bommarna samt att de ska kunna stå lite stadigt på ojämnt underlag).

Tips?
Hinkar av olika storlek funkar ju som stöd, annars en pinne på en platta och slå i spik eller märlor för att kunna justera höjd. En bit kartong eller masonit som man målar tegel på blir en mur, en bit blå pressening blir vattenmatta, stora konservburkar från storkök kan bli tunnor, en liten bit sv en smal stege som grind, rundstav eller plaströr som bommar... Bara fantasin sätter gränser!
Blir nostalgisk när jag tänker på alla hinder jag byggde åt mina låtsashästar och vilka stall jag fixade i uthusen hemma!
 
Roligt att många sprungit omkring - precis som jag själv när jag var liten.

Tack för tipsen. Hinktipset är smart men dels vill jag kunna göra lite högre och dels något som är lite snyggt.

Att slå ner pinnarna i gräsmattan fungerar inte för oss för vi vill kunna plocka undan hindren också.

Men kaninhinder kollade jag på nu och där fanns det ju mycket inspiration!

Tack även för tips om pinnarna som kan finnas på byggmarknaden - ska kolla på närmsta om de möjligen har.

Vad gäller märlor - är det lätt att få tag på sån som är bågformade i framkanten så en rund bom ligger lite stadigt? Såg någon kaninbild med såna, men antar att det inte är standard. Någon som vet?

Tar även emot andra tips om det finns några - tänkte det kunde bli julklapp till barnen :).
 
Min morfar byggde hinder i miniatyr till mig när jag var liten. Nu skulle jag förvisso hoppa över dem med en riktig, om än väldigt liten, ponny, men lägsta höjden var 30 cm och man kan ju göra kryss så de blir ännu lägre om det är små barn. Han snickrade ihop något som såg ut som riktiga hinderstöd, fast mindre då så klart (högsta höjden var 1,10), och "sågbockar" som var runt 50 cm höga om man la bommen rakt över.
 
Roligt att många sprungit omkring - precis som jag själv när jag var liten.

Tack för tipsen. Hinktipset är smart men dels vill jag kunna göra lite högre och dels något som är lite snyggt.

Att slå ner pinnarna i gräsmattan fungerar inte för oss för vi vill kunna plocka undan hindren också.

Men kaninhinder kollade jag på nu och där fanns det ju mycket inspiration!

Tack även för tips om pinnarna som kan finnas på byggmarknaden - ska kolla på närmsta om de möjligen har.

Vad gäller märlor - är det lätt att få tag på sån som är bågformade i framkanten så en rund bom ligger lite stadigt? Såg någon kaninbild med såna, men antar att det inte är standard. Någon som vet?

Tar även emot andra tips om det finns några - tänkte det kunde bli julklapp till barnen :).
Det fanns lite tips om man googlar märlor+kaninhinder. Tydligen ska de se ut sådär om hindren ska vara godkända för tävling så visst går de att få tag på.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 124
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp