bygga gräsbana?

Buck

Trådstartare
jag har länge velat ha en ridbana där jag kan träna på sommaren och slippa betala ridhus avgift för hela året, när man ändå bara är där en gång i månaden.

sommar hagen är lite "för stor" för hästarna och gräset växer fortare än de kan äta, en grus paddock är nog inget att satsa på då jag bor hemma hos mina föräldrar nu och kommer förmodligen inte att bo där för evigt.
men en gräs bana som bara används på sommaren kanske kan vara något då den kommer att vara i hagen och om hagmarken i framtiden ska arrenderas ut så kan man bara plöja bort banan.

hur bör jag göra för att bygga banan? är det bara att plocka bort eventuella stenar och platta till jorden med en vält? eller kommer man behöva dränera och lägga bärlager och dukar också?

tränar hoppning och vill såklart kunna hoppa upp till 1m, där ridbanan ska ligga är marken lite högre och det är extremt sällan marken blir vatten dränkt där.
för länge länge sedan så fanns det en sjö här och ca en halvmeter ner är det sandjord, så det är en bra naturlig svikt.

så, tror ni att jag kan göra en bra sommar gräsbana? dvs, utan att behöva pyssla med bärlager och gräva bort halva hagen för att göra något som bara behöver hålla i ett par år?
 
Sv: bygga gräsbana?

Jag har en gräsbana och den är väl kanske fungerande idag ...dvs jag har hjälp av att rida på den...

Jag har funderat och pratat med folk ganska länge så jag har en plan... ,-) Vi får se ..

Min gräsbana är på lera, gammal sjöbotten men dränerad mark, dvs ligger lite högt. Leran blir ett toppen underlag för svikten är utmärkt, topp-topp, eftersom leran håller väta väldigt länge. Däremot har jag märkt att "topparna" dvs om det finns höjder på banan blir väldigt hårda. Det kan bli halt när det är vått och jag har ganska stor lutning, 5% , så lite försiktig när man rider på banan får man vara idag ( inga extrema ökningar utan mer grundläggande lydnadsdressyr ) .

Nåväl detta låter inte så himla bra men... planen är att utjämna banan , bygga upp så lutningen blir 3% max. Lutningen är bra för att vattnet ska rinna av. Vi använder vår egen jord med grundarbetet (kostnad noll ) sen behåller vi gräs-svålen och lägger på doppdressing med grus... förmodligen 0 - 8 som det står i ridsportsförbundets beskrivning av budgetbana.

Vi tar inte bort gräset eller matjorden som det ofta står i beskrivningar. Gräsrötterna kommer att fungera som en matta vilket gör att gruset kommer att hålla sig ovanför gräset (kostnad noll )..

I vårt fall tror jag verkligen på att jämna ut och sedan lägga grus kommer att behålla svikten som finns i leran och vi kommer att komma bort ifrån halkan som finns idag ibland. Vi klipper med gräsklippare och sladdar.

Detta tar lite tid att få en optimal bana men den fungerar redan idag och den används sparsamt. När det är rent vått så åker jag till ridhus och då är ofta grusvägarna här runtomkring mjuka och fina. Mer rakarbete, sidvärtes och utomhuslydnad.
 
Sv: bygga gräsbana?

blir lite förvirrad av ditt inlägg,
har du en gräs bana eller en budget grusbana?
 
Sv: bygga gräsbana?

sökte lite extra på google och fick reda på att man tydligen ska strö sand över gräset för att underlaget ska hålla bättre, ska man det?
i så fall så kan jag börja med att plocka de få stenarna som finns kvar i hagen (har plockat alla stenar varje år i 10 år), låna grannens vält och platta till alla små ojämnheter, fylla i ett lite större hål efter en stor gammal sten som gick bort förra året, strö med sand över och sen kanske dra ett varv med harven.

fungerar detta för att få en bra gräs paddock som sen används ca 2 ggr i veckan mellan maj och september?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 704
Senast: Amk
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 607
Senast: Linda_A
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 376
Senast: sthu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 635
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp