Bygga hundgård själv?

M

Miss_Laari

Jag funderar på att snickra ihop en liten hundgård själv, eller tar jag mig vatten över huvet?
Är ingen hejare med hammaren men envis som få!

Det jag funderar främst över är:

Storlek? Har 2 st vovvar, en JR och en Cairnterrier/JR. Vet att det finns lagar kring det här.

Ska man "gräva" ner gallret i marken? Ena vovven är en grävmaskin på 4 ben och jag är rädd hon skapar sig en flykt tunnel;)

Kostnad? Ungerfärligt 1000 eller 10,000?

Matrial? Var köper man bäst & billigast? Nät eller galler? Trä stomme, funkar det?

Någon som har egna erfarenheter, eller kanske en bild på hemmabygget?:laugh:
Slutligen funderar jag på att bygga hundgården så hundarna fritt kan gå in och ut i vårt hus via en lucka i dörren. (köket har en liten dörr som vätter mot baksidan)
Bra eller dålig ide?

Alla tips & erfarenheter mottages tacksamt :bow:
 
Sv: Bygga hundgård själv?

Angående hundar som gräver brukar det funka bäst att gräva ur 10-15 cm, lägga armeringsmatta och sedan lägga på grus eller liknande. Bestämmelser angående storlek - googla "bestämmelser hundgård" eller liknande så kommer du nog rätt!

Min hundgård är byggd av hönsnät och trästomme med en lucka in i garaget där de har ett rum på 10kvm ungefär.

Materialkostnad slutade på cirka 5000-6000kr, då med grus och matta inräknat. Det tog ungefär 2 veckor med grävning och snickring.

Ska leta upp bilder på mitt hemmabygge!
 
Sv: Bygga hundgård själv?

på jordbruksverkets hemsida finns bestämmelserna över hur stort det minst måste vara, baserat på mängd hundar, samt deras höjd. mycket entydigt.
o, jag skulle också vilja bygga en hundgård! om inte annat så bara för byggandets skull, det är så roligt att se något växa fram ut ingenting :)

lycka till!!!!
 
Sv: Bygga hundgård själv?

Hej!

Har du en hund som gräver så bör du nog göra som squarepants sa och gräva ner armeringsnät eller något annat galler.
Bra mycket dyrare än 1000:- blir det nog tyvärr, speciellt om du ska köpa färdiga gallersektioner, men även om du ska bygga i trä och klä med nät. Material är DYRT :-(

Såhär gjorde jag, min hundgård är 25kvm (byggde stor nog för två hundar från början, man vet ju aldrig...)

Grävde bort matjorden där hundgården skulle vara, och hade turen att där var stenfyllt under (antagligen var det tänkt att man skulle bygga ut ladan i framtiden, när den byggdes) så jag behövde inte lägga något armeringsnät. Sedan la jag ut betongbalkar som jag pallade upp så att de hamnade rakt, de gjöt jag sen fast i marken på de ställen det behövdes (delvis för att han inte skulle kunna gräva sig ut där de hamnade långt över marken) sedan fyllde jag med vanlig grus så att det blev jämnt.

Sen fick jag tag i begagnade gallersektioner för industribruk, i lite olika dimensioner, som jag fick kapa och svetsa ihop igen för att få rätt höjd, och i hörnen även rätt bredd. Dessa skruvade jag fast i betongbalkarna, och i varandra, sedan satte jag stag i hörnen för att det skulle bli stadigt. Byggde även en dörr utav en av sektionerna. Skulle jag köpt färdiga hundgårdssektioner så hade det kostat närmare 10000:- enbart för dem :-/

Sen tog jag upp ett hål så han kan komma in en gammal box inne i ladan (Satte gallersektioner upp till taket där också, så han inte kan hoppa ut). Intill den boxen ligger en likadan, och där har jag byggt en isolerad koja som han kan krypa in i nu på vintern.

Sedan byggde jag tak över ca 2.5 meter av hundgården, för att han ska kunna ligga utomhus även när det regnar, och även kunna få lite skugga ute. Under taket har jag byggt ett litet bord som han kan ligga på också.

Eftersom jag inte visste hur hunden jag skaffat betedde sig i hundgården, satte jag nät uppe längs kanten också, så att han inte kan klättra upp och komma över kanten (lyckligtvis har han aldrig försökt klättra, men det visste jag inte då)

De tips jag fick när jag skulle bygga var bland annat att INTE använda järnvägsslipers som grund (dessa är mycket giftiga!!!), och att bygga dörren så att den öppnas inåt, och att göra den så pass bred att man kommer in med en skottkärra om det skulle behövas.

Lite bilder på mitt bygge, kanske kan ge lite inspiration i a f :-)
27464382.jpg

27587709.jpg

27587713.jpg

27587708.jpg

27587706.jpg

27587712.jpg
 
Sv: Bygga hundgård själv?

Du har fått bra svar.
Ang grävande hundar bl a.
Har du plan tomt så kan du sätta upp sektioner själv.
Själv har jag kuperad bergstomt så själva monteringen blev ganska dyr, köpte nät 2 x 25 m + 2 dörrar under 5 000, inklusive frakt.
Hittar du inte begagnade byggsektioner så sök på lantbrukset.net, hundgårdar.

mvh
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp