Bukefalos 28 år!

Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Taefill

Trådstartare
Stall med 4 boxplatser finns på gården. Om en ligghall med plats för 2-3 hästar ska byggas till, krävs det då något mer?
Det är både gårdsägarens och hyresgästers hästar som står på anläggningen.
Tänker inte så mycket på eventuellt bygglov utan mer om något tillstånd behövs då det blir fler än 4 hästar på anläggningen. Eller om det är något annat man bör tänka på inför ett sådant bygge.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Har man fler än 5 hästar boende på gården krävs tillstånd. Ring kommunen så hjälper de dig.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Har man fler än 5 hästar boende på gården krävs tillstånd. Ring kommunen så hjälper de dig.
Inte kommunen utan Länsstyrelsen när det gäller stallen och mängden djur.
Kommunen när det gäller gödselhantering, miljöpåverkan och ev bygglov.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Så till och med 5 hästar får man ha utan tillstånd, 6 och fler kräver tillstånd? Jag hade absolut för mig att det var från 5 stycken som tillstånd krävdes.
Hur som helst, tack för era svar iallafall! :)
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Så till och med 5 hästar får man ha utan tillstånd, 6 och fler kräver tillstånd? Jag hade absolut för mig att det var från 5 stycken som tillstånd krävdes.
Hur som helst, tack för era svar iallafall! :)

Var hittar ni det om 5st hästar?

Detta har jag alltid fått reda på när det gäller antalet hästar:

Från och med 1 januari 2005 krävs det tillstånd enligt 16& Djurskyddslagen för hästhållning/verksamhet enligt nedan.

*ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder
*hyr ut fyra eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
*föder upp fyra eller fler hästar per år
*säljer fyra eller fler hästar per år från egen eller någon annans uppfödning
*samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning
*har ridskoleverksamhet
*har yrkesmässig hästverksamhet.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Stall med 4 boxplatser finns på gården. Om en ligghall med plats för 2-3 hästar ska byggas till, krävs det då något mer?
Det är både gårdsägarens och hyresgästers hästar som står på anläggningen.
Tänker inte så mycket på eventuellt bygglov utan mer om något tillstånd behövs då det blir fler än 4 hästar på anläggningen. Eller om det är något annat man bör tänka på inför ett sådant bygge.
Om stallägaren hyr ut stallplatser för 4 hästar eller fler behövs tillstånd enligt §16 djurskyddslagen. Från och med maj 2012 får man bygga ligghallar för hästar utan förprövning om antalet platser i ligghallen inte blir fler än 10 oavsett hur många hästar man annars har på fastigheten (i andra stall på fastigheten alltså)

Så det som kan behövas i ditt fall är i så fall §-16-tillstånd (beroende på hur många inackorderingar det blir efter ombyggnaden). Om så är fallet kontaktar ni Länsstyrelsen i ert län.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Lånar tråden lite,

Läser på jordbruksverkets hemsida men hittar inte svar på min fråga. Behövs tillstånd om man privat har fler än fyra hästar?
Det står om olika typer av yrkesverksamhet, om inackorderingar, avel etc - men ingenting om privata ridhästar?
Någon som vet?
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Lånar tråden lite,

Läser på jordbruksverkets hemsida men hittar inte svar på min fråga. Behövs tillstånd om man privat har fler än fyra hästar?
Det står om olika typer av yrkesverksamhet, om inackorderingar, avel etc - men ingenting om privata ridhästar?
Någon som vet?

Om du har egna hästar som hobby och inte bedriver yrkesmässig verksamhet får du ha upp till och med nio egna hästar. Det förutsätter förstås att du inte uppfyller någon av de andra kriterierna för tillstånd förstås(uppfödning, försäljning av egna eller andras föl/hästar etc. etc.)
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Min hovslagare har ett stalll med 5 egna hästar och han säger att de inte kan ta inackorderingar därför att om det är fler än 5 hästar krävs tillstånd. Men det är möjlit att han missförstått. Jag har dock för mig att jag fick samma information när jag skulle söka tillstånd.

Masse: Ja jag tänkte mig att kommunen kanske kunde lotsa en. :) Men du har rätt.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Ni (och hovslagaren) blandar ihop §16-tillstånd och gränsen för förprövning av stall. Det är olika föreskrifter som inte har någon direkt koppling till varandra. Alltså: Förprövning (typ bygglov för stall) krävs från femte hästplatsen ( bortsett från ligghallar enligt tidigare inlägg och enklare ombyggnader, typ byte av boxväggar och annat som inte ändrar stallet nämnvärt). §16-tillstånd krävs enligt de gränser som Robytoo tidigare beskrivit.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Från och med maj 2012 får man bygga ligghallar för hästar utan förprövning om antalet platser i ligghallen inte blir fler än 10 oavsett hur många hästar man annars har på fastigheten (i andra stall på fastigheten alltså)

.

Gäller detta i hela Sverige?
Jag har nämligen tankar på att bygga en till ligghall hemma.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Gäller detta i hela Sverige?
Jag har nämligen tankar på att bygga en till ligghall hemma.

Ja, det är reglerat i jordbruksverkets föreskrifter och gäller i och med det i hela landet.

OT Naturvårdsregler och miljöregler t ex. skiljer ibland beroende på landsända. Djurskyddsreglerna gäller alltid i hela landet men tolkas lite olika ibland.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Om du har egna hästar som hobby och inte bedriver yrkesmässig verksamhet får du ha upp till och med nio egna hästar. Det förutsätter förstås att du inte uppfyller någon av de andra kriterierna för tillstånd förstås(uppfödning, försäljning av egna eller andras föl/hästar etc. etc.)

Visst måste detta tillstånd förnyas när det blir nya ägare? Även om det är samma antal hästar? Om vi säger att föregående ägare hade 4 egna hästar och hyrde ut till 3 st och nuvarande ägare har 2 egna hästar och hyr ut till 5 hästar. Det blir ju en yrkesverksamhet fast det bara handlar om inackorderingar (än så länge).
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Detta gäller väl bara ligghallar där man inte fodrar hästarna i lr har vattenkopp? Och om antalet hästar på gården inte ökar? Om man inte redan har tillstånd vill säga för ett visst antal?
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Min hovslagare har ett stalll med 5 egna hästar och han säger att de inte kan ta inackorderingar därför att om det är fler än 5 hästar krävs tillstånd. Men det är möjlit att han missförstått. Jag har dock för mig att jag fick samma information när jag skulle söka tillstånd.

Masse: Ja jag tänkte mig att kommunen kanske kunde lotsa en. :) Men du har rätt.

Jag har hört att man måste ha gödselplatta vid mer än 5 hästar...
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Detta inlägget gjorde min dag.
Då så kan jag lätt bygga ligghallar så att jag alltid kan ha fräscha hagar till hästarna.
Underbart!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·
Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 592
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp