Bukefalos 28 år!

Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Reglerna har alltid varit lika i hela Landet.
Men då det finns ett ganska så stort tolkningsutrymme så kan det ändå bli olika.
Inspektörerna har en viss frihet att släppa igenom mindre saker om djurhållningen för övrigt är god.

Har de? Förut behövde det ju förprövas på en del ställen om bygget innebar att man kunde ha mer än 4 eller 5 hästar. Jag har tre boxar och byggde ligghall för tre hästar och jag skulle inte förpröva. Fick prata med två stycken på länsstyrelsen som övertygade mig (då jag var tveksam efter vad jag hört och läst). Även om jag bara skulle ha ligghallen till samma tre hästar så kunde jag ju haft tre i ligghallen och tre i boxarna.
Jag har inte träffat några inspektörer utan ringde till Länsstyrelsen innan jag började bygga för att veta vad som gällde. Ingen förprövning. sätt igång och bygg, var deras svar.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Det har alltid varit samma regler i hela landet.
Men reglerna ändrades 1 juli 2012.
Ändringen gäller också i hela landet.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Trådens frågeställning var ju om tillstånd och sådant.
Och handlar följdaktligen då om det.

Byggteknik känns som en annan tråd.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Det har alltid varit samma regler i hela landet.
Men reglerna ändrades 1 juli 2012.
Ändringen gäller också i hela landet.

Ok, men då är det de olika länsstyrelserna som tolkat lagen på olika sätt förut. Det blev ju ett resultat som om reglerna var olika. Det som jag byggde skulle ju inte förprövas, men jsg vet flera på annat håll i landet som skulle förpröva för likadana byggen. Om de tolkar och använder lsgen lika överallt tycker jag att det är väldigt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

I vissa län brydde man sig förut inte om att ligghallar också är "byggnader där djur hålls" varför man i vissa län inte heller brydde sig om att förpröva dessa. Enligt lagar och föreskrifter rörande förprövning har ligghallar tidigare inte undantagits från förprövningsplikten, Du tänkte alltså rätt, men lst. tänkte fel. Iom den nya föreskriften har förprövningsplikten för ligghallar ändrats.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

En följdfråga då - OM man har byggt en eller flera ligghallar och sen ska bygga om stallet med boxar, är det då både stallet och ligghallarna som ska förprövas? Eller räcker det att man skickar in ritningarna på själva stallet?
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

En följdfråga då - OM man har byggt en eller flera ligghallar och sen ska bygga om stallet med boxar, är det då både stallet och ligghallarna som ska förprövas? Eller räcker det att man skickar in ritningarna på själva stallet?
Det är stallet du bygger om och det är därför stallet som ska förprövas. Du behöver inte lämna in ritningar på något annat än stallet alltså.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

tack!

jag bara tänkte att det kanske var någon gemensam koll på alla platser där man kan ha djuren. Smidigt att det inte var så. Sen har jag ju inga planer på att bygga något som inte skulle tåla en kontroll, men...
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Jag kom att tänka på en annan sak.

Hur gör man om alla hästar blir sjuka samtidigt i t.ex. kvarka eller influensa och måste in samtidigt samt kan inte flyttas?
Får man fixa ihop tillfälliga sjukboxar efter behov då utan förprövning?
Man kan ju inte vänta i 2 veckor under handläggningstiden med att ta in dem.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Måste de in bara för att de har kvarka, menar du?
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Det vet inte jag.
Jag har ingen erfarenhet av kvarka.
Men när jag stod i ett stall där alla hästar utom mina fick influensa A2 så skulle dessa stå inne på stall.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Enligt lagtext saknr L101 3 kap.12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt.
Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses.
Allmänna råd till 3 kap. 12 §
De utrymmen som avses i 12 § bör kunna hysa minst var 25:e häst.

Normalt isoleras hela anläggningen där de sjuka hästarna finns så länge de kan smitta. Jag har inte hört talas om att de måste stå på box vid influensa om de annars går på lösdrift. Att sjukboxen ska kunna värmas upp vid behov är pga om hästen ska få dropp eller behandlas på annat vis som kräver det. Såklart blir flera hästar så pass dåliga att de måste ha lugn och ro så får man försöka lösa det snabbt på något vis. Kontaktar man lst och uppger vad ärendet handlar om så kan man säkert få ett snabbt besked om att få sätta upp grindar e d i en hall, det beslutet gäller då så länge hästarna skulle behöva det pga sjukdom.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Tack.
Jo att uppvärmningen beror på att man skall kunna sätta dropp vet jag.
Det har vi lösningar för.
Dels ett utrymme som kan värmas upp och dels hästlastbilen med isolerat skåp.
Om det duger med ett kallt utrymme så har vi en gruppbox för 2-3 hästar.
Och så får man ju improvisera vid stora katastrofer.
Men vi får ju inte in alla varmt på en gång, det går inte.
Hästarna som hade influensa hade så hög feber att de verkligen behövde vara inne på stall.

Nästa år så skall vi ha ett riktigt stall med 2 boxar och ett antal bindplatser.
Gruppboxen som har varit ungdjursstall skall då väck.
Men vi kan ju köra ut traktorerna och på så vis få in massor av hästar under tak i tillfälliga boxar vid ett nödläge.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

I vissa län brydde man sig förut inte om att ligghallar också är "byggnader där djur hålls" varför man i vissa län inte heller brydde sig om att förpröva dessa. Enligt lagar och föreskrifter rörande förprövning har ligghallar tidigare inte undantagits från förprövningsplikten, Du tänkte alltså rätt, men lst. tänkte fel. Iom den nya föreskriften har förprövningsplikten för ligghallar ändrats.

Visst brydde sig. De frågade ju om antal hästar, storlek på dem, mått och öppningar, samt vart vi bodde. Eftersom vi hade stall/plats för endast tre hästar skulle det inte förprövas enligt dem.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Det vet inte jag.
Jag har ingen erfarenhet av kvarka.
Men när jag stod i ett stall där alla hästar utom mina fick influensa A2 så skulle dessa stå inne på stall.
Det kanske beror på årstid, men jag vet att när en ridskola här i närheten för ett större antal år sedan fick kvarka på sina ridskolehästar när sommaren närmade sig, så beordrade veterinären ut dem på bete över sommaren och de lät faktiskt bli att behandla dem. (det är ju knappt ens realistiskt att pc-behandla 10+ hästar på hemmaplan) De fick läka ut kvarkan själva och var givetvis medvetna om risken för komplikationer - hade de sett något misstänkt så hade de kunnat ta tag i det direkt.
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Kl

En fråga om tillstånd, eller närmare bestämt bygglov. Ni som behövt söka bygglov, vad har ni kallat byggnaden för i ansökan?
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Att man får bygga en ligghall med plats för max 10 hästar per ligghall oavsett hur många andra platser man har på gården, har vi ju fastslagit. Men jag har en liten fundering. Detta gör ju att man inte behöver någon förprövning för själva byggnationen, men om man skulle leka med tanken att man fyller hallen med 10 hästar utöver, låt säga, de 4 hästarna som står i stallet. Då behöver man väl fortfarande ett tillstånd enligt §16 för att hålla så många hästar?
Jag har läst både om "5 st och uppåt kräver tillstånd" och "upp till nio hästar om alla är dina egna", så vad gäller egentligen för bestämmelser kring antalet hästar man har på gården? Någon som vet?
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

OM du har 10 eller fler egna hästar på gården behövs tillstånd
OM du tar emot 4 eller fler inackorderade hästar på gården behövs tillstånd.

§16-tillståndet är väl egentligen skilt från förprövningskravet, då det är två olika saker - som förvisso kan hänga ihop en del...
 
Sv: Bygga ligghall på liten gård, vad krävs?

Tack så jätte mycket för hjälpen!
En snabb fundering till, spelar det någon roll hur många hektar mark man har på gården?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·
Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 443
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 592
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp