Bygga lösdrift

V

verran

Jag planerar att bygga lösdrift till 2 islandshästar och undrar om nån som vet lite mer har några bra tips att ge mig.:D
Det jag funderar mest på är hur mycket det kan kosta? är det någon som byggt lösdrift och kan ge mig ett ca pris vad det kan gå på? Jag har färdiga hagar, det löser sig med foder och sadelkammare samt vatten. Är det något mer speciellt att tänka på? Hade planer att bygga som en skötselplats i själva lösdriften, som även kan användas som sjukbox.
När det bara är 2 hästar räcker det med en ingång då? Och kan det vara en bra ide att göra portar så det går att stänga till lösdriften?
Ang gödsel, vad säger reglerna när man har två hästar på lösdrift, måste man ha gjuten gödselplatta då?
Vad tycker ni?
Jag är så tacksam för alla tips och ideer jag kan få!:bow:
 
Sv: Bygga lösdrift

Vi har byggt en lösdrift på 50m2 i år. Det kostade ungefär 16 000 kr och då hade vi ändå en del material hemma. Jag valde att lägga platstak så det blir ljust därinne och vi har även ordentliga stuprör och hängrännor.

Om jag skulle bygga för två hästar skulle jag bygga så det går att enkelt göra 2 boxar och kunna stänga till varje box. Då behöver du varken skötselplats eller sjukbox. När det inte används så ska man kunna skjuta undan delningen så det blir en stor box med två utgångar.

Min hall kommer vara tillgänglig för hästarna året runt men de sover inne höst-> vår. Nu nyttjar dom den varje dag om det är varmt och även någongång när det varit ihållande regn då två gick in och lade sig.

Jag har bara flisat och har inte bestämt mig för om jag ska halma till hösten. Nu knytser jag upp gänget på kvällarna och ger dom lite mat, kollar ben och hovar. Väldigt smidigt!

juni1-12-023_205594146.jpg


maj8-12-006_205099914.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga lösdrift

Bygg större än reglerna och för fler hästar än planerat och med full höjd i taket, livet förändras och kanske måste man sälja eller så kanske en god vän vill stalla in en storhäst eller så.
 
Sv: Bygga lösdrift

Är inte öppningarna lite små? Och detta med plasttak. Positivt att det blir ljusare, negativt att det kan bli för varmt sommartid.
 
Sv: Bygga lösdrift

Vilken fin lösdrift! Så skulle jag också göra om jag behövde en lösdrift. Inte spec dyrt och ljust var det också. Bra med två ingångar... Min kuses kompis brukar kunna stå å vakta vid den enda ingången.
 
Sv: Bygga lösdrift

Är inte öppningarna lite små? Och detta med plasttak. Positivt att det blir ljusare, negativt att det kan bli för varmt sommartid.

Öppningarna är 160 cm. Vill de gå två ibredd får de plats.
Hästarna verkar uppskatta att det är ljust och att de ser ut i öppningen på långsidan. De står därinne såväl vid ohyra och regn. Nu är de även inne på mornarna när jag släpper ut de andra.

Jag tror inte att plasttaket gör att det är varmare än plåttak. Varmluften stiger ju och ventileras ut under taket.
De verkar inte sugna på att bli installade så i veckan halmade jag. Morse låg alla tre och sov.
Idag har jag förberett för att hänga upp stora nätet med foder mitt i hallen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga lösdrift

Jag har kämpat i några år för att göra lösdriften min bättre o bättre. Några,saker för att få en riktigt bra lösdrift(inte bara ett skjul i hagen)....

1. Betonggolv! Lätt att mocka, alltid torr bädd(tidigare hade vi grus o där steg vatten upp ur marken så hela bädden blev blöt o som gröt). Gruset kan blandas upp med strömaterial som sedan möglar och kan ge hästarna allergiska reaktioner.

2. Grusade ytor utanför. Grusa hellre upp mer än mindre, hästar som är ute dygnet runt trampar upp marken mer ån dagtidare. Grusa runt foderplatser, vattnet och ytorna runt ligghallen.

3. Värmevatten, antingen automatisk kopp eller vattentråg man fyller själv. Jag har värmetunna men måste dra ut slang för att fylla. På sikt vill jag gräva ner frostfritt vatten o o slippa tänka på fylla vatten. Men iaf just värmen gör att man slipper hacka is hela vintrarna!

4. Bygg större än du tänkt dig. Du vet aldrig när du vill skaffa fler eller större kusar! OBS bygger du för fem eller fler måste du söka förprövningstillstånd. Men det är bra att skicka ritningarna till länsstyrelsen ändå för påsyn så man verkligen bygger rätt. Det skall vara en viss takhöjd, viss yta per häst och tillräckligt stora öppningar. Bygg större än minimimåtten, de är just minimi!

5. Kondensskydda taket om du väljer plast/plåt! Det regnat inomhus annars på vintern... Bädden blir blöt...

6. Plast/frysgardiner, toppen för att hålla insekter ute på sommaren o snön ute på vintern.


Vi skall bygga ligghall nästa år, 7*7m med betongplatta, halva träväggar o resten vindnät, plåttak. Vi har idag 8 islandshästar på absoluta minimimåttet 50kvm, det är väl tajt men går hyfsat. Vår ligghall är uppdelad i två så vi har två flockar. Nästa år blir de alltså tre hallar och då dubblad yta, men vi kommer behålla samma antal hästar. Det skall bli skönt! Vi har riktigt stall till detta, med skötselytor och sjukboxar.

Lycka till med bygget!
 
Sv: Bygga lösdrift

Det ser ut som om det är en ganska stor glipa mellan marken och väggen. Om hästarna lägger sig ner och rullar runt finns det inte en risk att de sticker ut benet under väggen och fastnar då?
 
Sv: Bygga lösdrift

Det här var första bilderna precis när byggnaden var klar. där de står inte är det inte flisat ännu. Nu är det 15 cm flis + halm så det är ingen risk.
 
Sv: Bygga lösdrift

Ok såg mindre ut på bilden. Hade personligen valt ännu större öppningar iaf. Men en annan grej. När det kommer till måleriet! Vilka färger ska man använda sig av? Sen har jag läst att en del säljer impregnerat trä som man bara sätter upp sen. Men hur bra är det för hästarna om det råkar komma någon som får för sig att börja bita på väggarna? Jag vill ha något som håller länge, för regn å rusk. Men som heller inte är skadligt för hästarna. Linoljefärg kan det funka?
 
Sv: Bygga lösdrift

4. Bygg större än du tänkt dig. Du vet aldrig när du vill skaffa fler eller större kusar! OBS bygger du för fem eller fler måste du söka förprövningstillstånd. Men det är bra att skicka ritningarna till länsstyrelsen ändå för påsyn så man verkligen bygger rätt. Det skall vara en viss takhöjd, viss yta per häst och tillräckligt stora öppningar. Bygg större än minimimåtten, de är just minimi!

En föreskrift som handlar om förprövning trädde ikraft den 14 juni i år http://www.jordbruksverket.se/download/18.3a3862f81373bf24eab80009291/SJVFS+2012_12.pdf

B la får man nu bygga ligghall för upp till 10 hästar utan att förpröva, förutsatt att det enbart är ett väderskydd, ingen utfodring i hallen får då förekomma.
 
Sv: Bygga lösdrift

Tack för länken till de nya reglerna kring förprövning :bow:
 
Sv: Bygga lösdrift

Tack för en bra sammanfattning! Går också i byggtankar...
 
Sv: Bygga lösdrift

En föreskrift som handlar om förprövning trädde ikraft den 14 juni i år http://www.jordbruksverket.se/download/18.3a3862f81373bf24eab80009291/SJVFS+2012_12.pdf

B la får man nu bygga ligghall för upp till 10 hästar utan att förpröva, förutsatt att det enbart är ett väderskydd, ingen utfodring i hallen får då förekomma.

Var finner du något stöd i föreskrifterna för det ? Står ju inte ett ljud om att utfodring inte skulle få förekomma ?
 
Sv: Bygga lösdrift

§ 3 Kravet på förprövning gäller inte
1. om det antal djur som ryms på anläggningen, av det eller de djurslag som berörs av den planerade åtgärden, efter denna kommer att understiga i. 5 hästar
5. ligghallar och stallar som endast är avsedda att ge väderskydd för de djur som anges i punkt 1 a-k när de hålls utomhus, som efter åtgärden rymmer högst dubbla antalet djur som anges i punkt 1 a-k

Bygger man en ligghall enligt ovan för t ex 10 hästar, och sedan kommer på att man ändå vill utfodra i den, så ska man ansöka om ändrad användning och förpröva hallen. Detta då det i sådana fall inte enbart är en ligghall för att ge väderskydd.

Ovanstående information har vi fått från de som förprövar och jurister på vår länsstyrelse.
 
Sv: Bygga lösdrift

Skulle det vara mindre väderskydd för att de tex får hö där inne och kan stå torrt och äta och få upp värmen igen, på vilket sätt skulle det göra någon skillnad ? Minst sagt egendomlig tolkning när det inte står ett ljud om det i föreskrifterna. Skall folk gissa sig till vad som gäller ?
 
Sv: Bygga lösdrift

Jag tolkar det inte heller så. För i annat fall så kan man inte ha halm i ligghallen eftersom en del gärna äter av det. Vi kan inte heller ha vattenkoppen inne. Ingen saltsten. Allt detta måste vara utanför ligghallen om man tolkar texten så och då blir ju hela tanken med en ligghall förstörd -skydd för väder och vind och skönt att ta en lur.
 
Sv: Bygga lösdrift

Jag svarar karamelldrottningen också

Grunden till förändringen i lagstiftningen är att det ska bli lättare att slå upp enklare ligghallar i hagar där hästar enbart ska kunna söka skydd för väder och vind. Förprövningen är i dag en stor kostnad för staten ( oss skattebetalare) eftersom den är gratis för den som bygger, så därför vill man dra ner på antalet förprövningar för de enklare byggnaderna.

En stor förändring är också att man nu kan bygga hur många ligghallar som helst som rymmer max 10 hästar på en och samma fastighet utan att behöva förpröva. Enbart väderskydd står just för det. Djuren ska då inte äta sitt huvudsakliga foder eller dricka i ligghallen, då är det även en utfodringsplats, det ska ske utanför ligghallen om man inte ska behöva förpröva.

Man kan strö med halm, och hästar kan äta av halmen, är halmen hästarnas huvudsakliga föda så gäller förprövningsreglerna för ligghall med utfodring, om inte så får man bygga ligghallen utan förprövning.

Detta är helt nytt som sagt, kolla gärna med Jordbruksverket och berätta hur ni tänker. Kanske skulle ett förtydligande gällande formuleringen behöva skrivas in i föreskriften eftersom flera tolkar det som att man får utfodra i ligghallen när det står som det står nu, dvs endast avsedda för att ge väderskydd.
 
Sv: Bygga lösdrift

Ja detta måste verkligen vara nytt. Men om jag har två ligghallar i samma hage som rymmer fler än tio hästar, vad händer då? Eller är det så att jag kan bygga tio pytteligghallar där en häst får plats per ligghall? Jag vågar inte bygga någon ligghall utan förprovning, vill inte behöva betala extra i efterhand utan vill ha papper på att ligghallen är godkänd.
 
Sv: Bygga lösdrift

Ska du bygga en ligghall så hade jag om jag vore dig kontaktat länsstyrelsen, det är bara ett litet samtal bort, och förklarat hur jag tänkt mig byggnationen. Du får då klart besked om du behöver förpröva eller ej.

Enligt den nya föreskriften så kan du bygga många ligghallar, som endast är avsedda som väderskydd, och som rymmer maximalt 10 hästar vardera, i samma hage om du vill det utan att förpröva dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 308
R
Anläggning Sitter i en lite knivig sits. Har byggt ett stall med fyra boxar i Umeå kommun. För ett par år sedan så kom någon ny förordning här som...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 820
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp