Bygga lösdrift

Sv: Bygga lösdrift

Kl
Jag tycker det är ett stort misstag att utfodra stråfoder i lösdriften.
Ok vid skitväder som varar länge, då kan man ju ösa in foder, men det enda som händer i en lösdrift med foder är en ökad arbetsbörda med gödsel, gegga och foderspill
 
Sv: Bygga lösdrift

Kl
Jag tycker det är ett stort misstag att utfodra stråfoder i lösdriften.
Ok vid skitväder som varar länge, då kan man ju ösa in foder, men det enda som händer i en lösdrift med foder är en ökad arbetsbörda med gödsel, gegga och foderspill

Det är ju precis tvärtom mkt mindre foderspill och gegga om man fodrar höet i lösdriften, höet håller sig fräscht och fint iom att det är skyddat från regn, hur det skulle bli gegga om man har en ordentlig lösdrift med gjuten platta kan jag inte få ihop, tvärtom är ju just foderspillet och geggan något som mkt gärna uppstår vid fodring av grovfoder ute om inte fodringsplatsen flyttas hela tiden.

Lösdriften tjänstgör som toalett här oavsett om det fodras i den eller inte skillnaden är att om det fodras i den så är de duktiga med att hålla sin toalett i ena änden alltså blir det renare och mer lättmockat när de har hö i ena delen för då är det ingen som skiter i den delen. Nu har vi iofs 100kvm som till största delen varit bebodd av 2 max 3 hästar samtidigt så de har utrymme att hålla ordning.
 
Sv: Bygga lösdrift

Men det framgår ju ingenstans alls i föreskriften att utfodring inte får ske i hallen, så hur en sådan regel skulle gälla helt utan att det står ett ljud om det är ju minst sagt egendomligt. Skall det gälla så måste det ju framgå annars kommer ju många att åka på en rejäl smäll om de skall behöva betala straffavgifter för att de inte har förprövat när det inte står ett ljud om att den regeln gäller.
En sådan sak måste ju stå specificerad för mig är ett väderskydd eller en ligghall skitsamma möjligen med undantaget att ett väderskydd som inte används som "nattbostad" alltså där hästarna går in i box på natten inte måste vara uppströdd. Att fodring eller inte fodring skulle vara någon skillnad är absolut ingen tanke som ens skulle föresväva mig. För mig är det naturligt att hålla fodret så fräscht som möjligt om jag en dag kommer till skott och sätter upp några småskydd i vinterhagarna som jag funderat på länge så skulle det vara en självklarhet för mig att slänga lunchhöet där under den regniga perioden och då skulle det alltså inte längre räknas som ett väderskydd ?
 
Sv: Bygga lösdrift

Det är klart att det är ett väderskydd även om du fodrar i det, men det är då inte enbart ett väderskydd, vilket är förutsättningen för att inte behöva förpröva, utan även en utfodringsplats.

Finns det oklarheter i föreskriften så kan man kontakta Jordbruksverket som har utformat föreskriften, så får de förklara mer hur de tänkt sig att den ska tolkas och tillämpas.
 
Sv: Bygga lösdrift

Det är klart att det är ett väderskydd även om du fodrar i det, men det är då inte enbart ett väderskydd, vilket är förutsättningen för att inte behöva förpröva, utan även en utfodringsplats.

Finns det oklarheter i föreskriften så kan man kontakta Jordbruksverket som har utformat föreskriften, så får de förklara mer hur de tänkt sig att den ska tolkas och tillämpas.

Men det finns inga oklarheter för det nämns inte ett ljud om att utfodring inte får ske, så varför skulle någon ta kontakt med jordbruksverket avseende en oklarhet som inte framgår alls, läser man föreskrifterna så framgår allt ju som klart. Det är ju tvärtom ni som inspektörer som borde ta kontakt med jordbruksverket iom att ni fått en tolkning som inte alls är verifierad i föreskriften och ifrågasätta hur de menar att gemene man skall vara tankeläsare och förstå att utfodring inte får ske eller så är det helt enkelt så att det är ni som tolkar det tokigt. Ser man till vad som står i föreskrifterna kontra om det skulle bli en rättssak så lär ni ju aldrig ha torrt på fötterna att kräva förprövning (eller då straffavgift för att sådan inte gjorts) för något som inte med ett ljud framgår av föreskrifterna.
 
Sv: Bygga lösdrift

Fast det står ju "endast är avsedda att ge väderskydd" och det betyder ju endast väderskydd, inte utfodringsplats.

Så oklart tycker jag inte att det är.
 
Sv: Bygga lösdrift

Fast det står ju "endast är avsedda att ge väderskydd" och det betyder ju endast väderskydd, inte utfodringsplats.

Så oklart tycker jag inte att det är.

Men tom Elle som är inspektör håller med om att det fortfarande är ett väderskydd även om man fodrar i det.
Den text du hänvisar till tolkar jag istället som att det enbart skall vara meningen som ett väderskydd och inte som en ligghall, huruvida det fodras i det eller inte framgår ju inte överhuvudtaget.
 
Sv: Bygga lösdrift

Men tom Elle som är inspektör håller med om att det fortfarande är ett väderskydd även om man fodrar i det.
Den text du hänvisar till tolkar jag istället som att det enbart skall vara meningen som ett väderskydd och inte som en ligghall, huruvida det fodras i det eller inte framgår ju inte överhuvudtaget.

Ja det klart det fortfarande är ett väderskydd, men inte endast ett väderskydd som det står i texten.

Jag kanske har fel, det är mycket möjligt, men jag tolkar det som att för att man ska slippa förprövning så ska det endast vara ett vind/väderskydd och om det används till något mer -tex utfodring- så måste man förpröva.
 
Sv: Bygga lösdrift

Precis så är det.

Gylle: Vill man utfodra i ligghallen ska man förpröva, det kostar inget, och man kan få en hel del råd av de som förprövar, så varför inte göra det om man nu tänker sig utfodra i ligghallen.

Jag skriver igen att enbart väderskydd betyder att det inte ska utfodras i det, för då är det förutom ett väderskydd också en utfodringsplats.
 
Sv: Bygga lösdrift

Precis så är det.

Gylle: Vill man utfodra i ligghallen ska man förpröva, det kostar inget, och man kan få en hel del råd av de som förprövar, så varför inte göra det om man nu tänker sig utfodra i ligghallen.

Jag skriver igen att enbart väderskydd betyder att det inte ska utfodras i det, för då är det förutom ett väderskydd också en utfodringsplats.

Nu handlade det ju inte om en ligghall utan just ett väderskydd alltså ingen ligghall utan just väderskydd dagtid, vad i att man slänger in lunchhöet där skulle göra att det behöver annan granskning ? Börjar bli riktigt löjligt det hela.
 
Sv: Bygga lösdrift

Eftersom du tidigare svarat på mina inlägg nr 11 och nr 15 så trodde jag det var ligghall endast avsedd som väderskydd vi diskuterade. Om det inte är det jag skrev där vi diskuterar, så, ja, då vet jag faktiskt inte vad du syftar på eftersom det var ligghallar jag skrev om från början. En ligghall för häst är, som du troligtvis vet, tre hela väggar + ett tak som utgör en förvaringsplats för häst.

En ligghall där man utfodrar anses inte vara en enklare byggnad, och den ska därmed förprövas, så är reglerna. Föreskriften är utformad efter olika scenarion och för flera djurslag. Gränsen för vad som är enklare byggnad måste dras någonstans, och det har man i detta fall gjort genom att de ligghallar som ej behöver förprövas enbart får användas som väderskydd. Storleken på ligghall för häst med eller utan utfodring har t ex olika krav på minimimått beroende på att man ska räkna in ytan för plats för utfodring om man utfodrar i ligghallen. Om någon sedan lägger in grovfoder dagtid, eller om man utfodrar allt foder i ligghallen spelar ingen roll.

Eftersom du inte kan se att man inte får utfodra i ligghallar som ej behöver förprövas enligt det jag tidigare skrivit i tråden så hänvisar jag dig till Jordbruksverket eller byggnadskonsulent på Länsstyrelsen om du har frågor om tolkningen av föreskriften. Som jag skrev tidigare så ger det Jordbruksverket en signal om att föreskriften inte är tillräckligt tydlig för de som ska använda sig av den.
 
Sv: Bygga lösdrift

Vet inte var du blandar in ligghallar i det hela, jag har aldrig skrivet något om någon ligghall utan om just väderskydd, vilket ju även föreskriften handlar om. För mig är det stor skillnad mellan väderskydd och en ligghall. Ett väderskydd är ett ställe hästen har tillgång till dagtid när den är i hagen och inget den "bor" i som en ligghall är. Alltså i de flesta fall en oströdd yta under tak alltså inget som skulle bli godkänt som ligghall då den inte har underlag för att ligga i ens. Finns många häromkring som har sådana i sina vinterhagar. Kort sagt ett perfekt ställe för hästarna att stå och kura i när regnet kommer på tvären. Jag har som sagt aldrig diskuterat ligghallar utan just väderskydd.

För övrigt finns det ju inget krav på förprövning av utfodringsplatser så även om ett väderskydd då skulle förvandlas till en utfodringsplats hur skulle det påverka att det krävs förprövning ? Utfodringsplatser kräver som sagt ingen förprövning och väderskydd kräver inte heller någon förprövning så hur får du ihop den biten ? Bara för att det blir en utfodringsplats förvandlas det ju inte till en ligghall om inte föreskrifterna för ligghall uppfylls.
 
Sv: Bygga lösdrift

Eftersom du nog inte läste min hänvisning till inlägg nr 11, som var mitt första inlägg i tråden, och inlägg nr 15, så får jag skriva dem här igen. I båda inläggen nämner jag ligghallar.

inlägg nr 11
"En föreskrift som handlar om förprövning trädde ikraft den 14 juni i år http://www.jordbruksverket.se/downlo...FS+2012_12.pdf

B la får man nu bygga ligghall för upp till 10 hästar utan att förpröva, förutsatt att det enbart är ett väderskydd, ingen utfodring i hallen får då förekomma."

inlägg nr 15
" § 3 Kravet på förprövning gäller inte
1. om det antal djur som ryms på anläggningen, av det eller de djurslag som berörs av den planerade åtgärden, efter denna kommer att understiga i. 5 hästar
5. ligghallar och stallar som endast är avsedda att ge väderskydd för de djur som anges i punkt 1 a-k när de hålls utomhus, som efter åtgärden rymmer högst dubbla antalet djur som anges i punkt 1 a-k"

Är det inte en ligghall du menar utan t ex ett väderskydd med bara ett tak, ja då behöver du aldrig förpröva detta, men det har jag aldrig diskuterat om i tråden.

Vi har tydligen inte diskuterat om samma sak, och jag kan inte förklara det bättre än vad jag nu försökt göra. Har du ändå funderingar i ämnet så vet du var du ska vända dig med dina frågor.
 
Sv: Bygga lösdrift

Vad bra att du tänker bygga lösdrift för dina hästar. Vi har 8 quarterhästar som går på lösdrift. Vi har ett stall också, men där inne har dom endast varit 2 nätter förra vintern när det var storm. Annars trivs dom oerhört bra i sin lösdrift. Kolla gärna min blogg där jag visar bilder och skriver om lösdriften: http://vitadromgarden.blogspot.se/2012/10/en-alldeles-vanlig-glammig-morgon-med.html

När det gäller gödselplatta, så behöver du det inte då du endast har 2 hästar. Gränsen ligger på 4. Hurra för dig!

Lycka till - sköter du om lösdriftsdelen med massor av torr halm, plockar bajs och håller den fräsch så kommer du att ha väldigt lyckliga hästar.

Vi har även el-vattenkoppar i lösdriften så att det alltid finns fräscht vatten som inte fryser på vintern. Då vi har så många hästar har vi även en stor balja med vatten. I vinter kommer vi att skaffa en termobar.

Och ibland fodrar vi inne i lösdriften, men mest ute. Beror lite på väder och vind. Sånt märker man själv. Fast det är rätt som dom andra skriver. Fodrar man inne bajsar dom mera inne och man får jobba mera. Sedan är det ju lämpligt att låta dom gå lite mellan mat och vatten.

096.JPG


Lycka till och må bäst!
Heidi
 
Sv: Bygga lösdrift

Vad bra att du tänker bygga lösdrift för dina hästar. Vi har 8 quarterhästar som går på lösdrift. Vi har ett stall också, men där inne har dom endast varit 2 nätter förra vintern när det var storm. Annars trivs dom oerhört bra i sin lösdrift. Kolla gärna min blogg där jag visar bilder och skriver om lösdriften: http://vitadromgarden.blogspot.se/2012/10/en-alldeles-vanlig-glammig-morgon-med.html

När det gäller gödselplatta, så behöver du det inte då du endast har 2 hästar. Gränsen ligger på 4. Hurra för dig!

Lycka till - sköter du om lösdriftsdelen med massor av torr halm, plockar bajs och håller den fräsch så kommer du att ha väldigt lyckliga hästar.

Vi har även el-vattenkoppar i lösdriften så att det alltid finns fräscht vatten som inte fryser på vintern. Då vi har så många hästar har vi även en stor balja med vatten. I vinter kommer vi att skaffa en termobar.

Och ibland fodrar vi inne i lösdriften, men mest ute. Beror lite på väder och vind. Sånt märker man själv. Fast det är rätt som dom andra skriver. Fodrar man inne bajsar dom mera inne och man får jobba mera. Sedan är det ju lämpligt att låta dom gå lite mellan mat och vatten.

096.JPG

001.JPG


Lycka till och må bäst!
Heidi
 
Sv: Bygga lösdrift

Är numera jättenöjd med vår lösdrift, det tar dock ett tag att få till det så det blir så bra som möjligt. Inte färdigt ännu, blir förbättringar hela tiden!

Vi har byggt i L:et mellan stallet och garaget, som är ihopbyggt. Detta har gett oss en djup, stor yta (vet inte exakta mått) med hel öppning på kortsidan och halv öppning på långsidan.

Väldränerat med dräneringsslangar, grus och sedan halmhack ovanpå. Halmhacket lägger vi i mitten av golvytan, så utmed kanterna är det bara grus.

Vi fodrar numera i lösdriften- men vi använder oss av stora hönät som vi hänger utmed väggarna. Perfekt, nästan inget spill, inget nerkissat och nerbajsat hö.

Mockas varje dag, det tar tio minuter och blir knappt en kärra. Tre ston, tre årsföl, en ettåring och en shettis får gott och väl plats.

Det som ska förbättras är vattnet. Nu får de vatten i två stora tunnor, som fylls på med slang från stallet som ju ligger vägg i vägg. Men jag vill ha uppvärmda tunnor och slang med värmeslinga.

Eftersom jag har stallet vägg i vägg är det hur lätt som helst att ta in dem för översyn, kraftfoder osv.
 
Sv: Bygga lösdrift

kl

Jätteintressant att läsa om allas lösdrifter! Jag har lite följdfrågor till ämnet som jag hoppas kunna få hjälp med!

Vi planerar att i sommar bygga lösdrift. Den kommer i allra första hand användas till föl/åringar, hade tänkt göra plats för 3-5 st, efter att ha läst tipsen i tråden blir det ju då för minst fem vuxna hästar istället. Jag har INTE tänkt fodra i ligghallen, kommer ha en annan plats för hö och ännu en för saltsten, vatten kommer dock finnas i anslutning till ligghallen då det är enklast (ligghallen blir som en påbyggnad av stallet).

Men, hur tänker ni när det gäller hagen? Hur stor areal räknar ni på per häst? Om vi tänker oss fem stora vuxna hästar på 165 i manken. Det gäller vintertid, här uppe är det alltså säg oktober-maj (inräknat höst- och vårrusk).

Läste nånstans att gjuten platta är att föredra framför grusat, gäller det även kring vatten/foder/salt eller räcker det att grusa ordentligt där? Vi kommer ha flyttbar höhäck, men kring salt och vatten, grindar osv vill man ju gärna ha bra fast mark.

/Maja
 
Sv: Bygga lösdrift

Hej!

Eftersom du skrev det: Hur kondensskyddar man tak? Min pållas utebox regnar det i nu- jättefrustrerande eftersom hon redan är en gris, när det dessutom regnar inne blir ju inte bädden torrare..

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 456
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 314
R
Anläggning Sitter i en lite knivig sits. Har byggt ett stall med fyra boxar i Umeå kommun. För ett par år sedan så kom någon ny förordning här som...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 828
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp