Bygga muskler helt ifrån grunden

Liiindah

Trådstartare
Hej! Har precis fått hem en blivande 6 årig valack. Väldigt muskelfattig enligt mig. Han har börjat få lite mage nu efter att jag matar på honom och så får han extra lusern. Får snart analys på höet då jag kan räkna bättre. Men till mig fråga så vill jag ha tips på att bästa sätt bygga muskler helt ifrån grunden för vet inte om han någonsin haft mer muskler. Just nu är jag ute och går endel med honom i skogen bland stockar och backar. Longerar någon gång i veckan med lite travbommar. Tänkte snart börja rida honom då han haft sår vid sadelläget. Vill ha massa tips vad jag mer kan göra både på ryggen och marken:)
 
Långa promenader i lugnt tempo uppför och nerför och över stockar och stenar :) är hästen så tanig som jag tolkar ditt inlägg skulle jag knappt rida på bana alls i början. Kanske några varv efter skogspromenad. Kavaletti är toppen.

Lite senare i träningen gillar jag galoppintervaller där de får trycka på ordenligt.

Och låt det ta tid, jag tycker att det brukar ta flera månader innan man börjar se skillnad.
 
Långa långsamma promenader i kuperad terräng och en bra foderstat precis som du är inne på. Och skynda långsamt. Kan ju även vara bra att ta hjälp av en equiterapeut för att säkerställa att han inte har några låsningar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 493
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 311
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 557
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 273
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp