Bukefalos 28 år!

Bygga nytt stall: Åskledare

J

jezzibell

Hej,
Vi ska bygga nytt stall och undrar om man ska installera ngn sorts åskledare? Samt brandvarnare, -som kan larma i vårt hus; -är det möjligt? Sprinklersystem ifall det börjar brinna?
/Jezz
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

Om du vill ha en "säker gård" enligt LRF/ AGRIA/ LF så finns vissa krav på elsäkerheten över huvud taget, men så får du rabatt på försäkringen också om du tänker försäkra där. Finns mera på deras hemsidor att läsa om.

Dina lösningar är möjliga - men jag vågar inte sia om vad de går loss på ekonomiskt sett. Därtill har du också krav på elinstallationer etc, vilket behörig elektriker ska kunna. Tror du kan hitta vissa föreskrifter här: http://www.elsakerhetsverket.se/
Att ha installationer som är så säkra som möjligt är ju också ett sätt att skydda sig från brand.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

Vår elektriker säger att elen skall jordas när man gjuter grunden för att det skall vara godkänt, sedan är ju jordfelsbrytare ett bra alternativ.
Brandvarnare har jag ingen aning om hur det skulle funka rent praktiskt, men brandsläckare är ju självklart.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

Jordfelsbrytare är inget alternativ i nya stall, det är ett krav!
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

värst vad du tar i då med utropstecken och allt:smirk:

Visst är det ett krav, liksom att jorda i grunden.
JAG vet det, men hur många tror du inte skippar både jordfelsbrytaren och brandsläckare.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

Vad innebär det att man jordar elen när man gjuter grunden? Jag som tittar på gårdar blir ju lite fundersam. Hur vet jag att elen är jordad genom beongen? Har hittat en gård t.ex. som har gjutet golv, men väldigt gamla eluttag (typ 50-tal) i stallet. Törs man lita på att allt är rätt installerat i ett sånt stall?
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

har ingen aning men jag vet att skall elinstallationen vara gdk så måste den vara jordad i grunden.
Ta ut en elektriker så borde du få svar.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

Åskledare brukar man bara installera i hus som är höga i förhållande till omgivande hus eller landskapet runtom eller om verksamheten i huset är extra känslig, tex datacentraler, sjukhus m.m. Men vill ni iaf ha en åskledare så är det ingen dyr investering.

Brandvarnare i stallet som larmar inne i huset är inga problem alls att installera. För det går nämligen att koppla ihop flera brandvarnare med en tunn elkabel, så löser en ut tjuter alla. Och då kan en av brandvarnarna sitta i ert hus. En annan variant är att koppla ihop brandvarnaren i Stallet med en siren på utsidan av Stallet så fler kan höra om det börjar brinna. Gäller bara att tala om detta för säljaren när ni köper, för det krävs en speciell typ av brandvarnare, lite dyrare dock.

Självklart går det att installera ett sprinklersystem i ert stall. Har ingen erfarenhet av det men gissar på att det är dyrare en både åskledare o brandvarnare tillsammans.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

_carmenzita_ skrev:
... men hur många tror du inte skippar både jordfelsbrytaren och brandsläckare.
Och vad tror du händer den dagen olyckan är framme? Ej godkänd byggnation ses nog INTE av blida ögon av t ex försäkringsbolaget ...

Att skippa för man inte vet är heller ingen ursäkt - elinstallationer SKA utföras av BEHÖRIG elektriker.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

En fråga till er som vet;

En elektriker ska ju göra alla jobb som vanliga dödliga inte får. Men får man sätta upp lampor och koppla ihop dem själv, om man sedan ber en elektriker koppla in ström i sladdarna? Det blir ju våldsamt mycket billigare att slippa betala för alla timmar som det tar att hänga upp lysrörslampor och koppla ihop dem. Så länge det inte sitter el i sladdarna måste väl ingen elektriker göra det jobbet? Eller har jag helt fel?
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

Hej
Lysrörsarmaturerna kan du helt klart skruva upp själv utan elektrikerns hjälp, fast de kan vara klokt att gemensamt diskutera lämplig placering först. Sen kan du ju vara med när elektirkern är där o klamma fast kablarna. Själva kopplandet ska du nog överlåta till proffs om du inte vet exakt hur det ska kopplas, för annars gäller inga försäkringar om olyckan är framme.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

Ihopkoppling av sladdar och liknande gjorde jag till leda i skolan, på teknikundervisningen. Men själva el-biten lämnar jag med varm hand över till en elektriker! *huva, tycker det är jätteläskigt!* Känner en elektriker, så förhoppningsvis kan han hjälpa mig med placering när det är dags.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

nu hackar du på mig i två trådar! JAG tänker svetsa ihop armeringen som sedan skall jordas av behörig elektkriker, allt enligt dennes rekomendationer.
Tro mig jag kommer att bygga allt enlig bestämmelser så hacka inte på mig utan svara hellre på på trådskaparens fråga ang, åskledare. Jag peronligen skulle varken drömma om eller rekommendera att man INTE använder jordfelsbrytare, men du trodde kanske det.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

Jag ber om ursäkt för att jag använde utropstecken.
Jag lånade min frus inloggning när jag svarade och sa att det inte var ett alternativ utan ett krav med JFB.

Utropstecknet var INTE till för att kritisera dig eller någon annan utan för att understryka att det är just ett krav, alltså ingen kritik till dig!

Kan inte annat än beklaga att det feltolkades, men det är ju svårt att få in dom variationer vi har i tal-språket i skrift.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

_carmenzita_ skrev:
nu hackar du på mig i två trådar! JAG tänker svetsa ihop armeringen som sedan skall jordas av behörig elektkriker, allt enligt dennes rekomendationer.
Tro mig jag kommer att bygga allt enlig bestämmelser så hacka inte på mig utan svara hellre på på trådskaparens fråga ang, åskledare. Jag peronligen skulle varken drömma om eller rekommendera att man INTE använder jordfelsbrytare, men du trodde kanske det.


Svetsa är helt ok men mycket jobb!
Kan vara enklare att använda skruv-klämmor och skruva ihop med en galvad staglina i rundslinga runt armeringen, men inget alternativ är fel.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

Om du uppfattar mina svar som hackningar så ber jag om ursäkt, det är inte alls menat så.

Däremot anser jag att stallmiljö är viktig, och i synnerhet elen. Denna kan ju faktiskt bli riktigt farlig om man inte gör rätt, och det finns lagar och förordningar att följa.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

tack för tipset! det skall jag ta upp med gubben, allt extra-arbete är av ondo om man kan komma undan det.
 
Sv: Bygga nytt stall: Åskledare

jag instämmer! Skall man arbeta i stallet så ska allt vara säkert på alla punkter, framförallt för hästarnas skull.
Det gynnar ju knappast en själv att bygga nytt för att sedan få bakläxa när de kommer och kollar stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 606
Senast: Mabuse
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 312
Senast: skogaliten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 348
Senast: Wille
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp