Bukefalos 28 år!

bygga om ett gammal slakteri till stall?

Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Vi har mött många älgar här i skogarna och känt lukt av det, då reagerade hon inte med annat än nyfikenhet.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Trams att hästar skulle reagera på blodlukt. Där jag jagar har vi slaktboden vägg i vägg med stallet på gården, det har aldrig varit ett problem. Jag har haft vilt hängt i bara några meter från hästarna (inte så de sett, men defintivt kännt lukt) och det har inte heller varit nåt problem. Även hanterat hästarna flertalet gånger med blodiga kläder.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Jag håller med! Har ALDRIG haft en häst som reagerat på blod eller blodlukt. Vi hemmaslaktar & våra hästar kliver förbi blodpölen på gårdsplan utan en enda reaktion..

Trams att hästar skulle reagera på blodlukt. Där jag jagar har vi slaktboden vägg i vägg med stallet på gården, det har aldrig varit ett problem. Jag har haft vilt hängt i bara några meter från hästarna (inte så de sett, men defintivt kännt lukt) och det har inte heller varit nåt problem. Även hanterat hästarna flertalet gånger med blodiga kläder.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

i mitt stall har vi ett rum som har varit slaktrum. Ingen häst har reagerat på detta. Snarare att de vet vart deras mat står så om de får vill de gärna sticka in iaf huvudet :) Jag tror mer på att den personen som är med hästen tänker på att det är slaktavfall på en viss plats o förmedlar sin nervositet till hästen.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Och jag som slaktare skulle istället säga att praktiskt så går det INTE att bygga om ett slakteri till stall.
För jag tror b.la. att byggavfallet/rivningsmassorna kommer klassas som riskavfall. Ett RIKTIG slakteri är som en simhall med kaklade väggar, epoxigolv. Allt ska vara helt tätt och städas dagligen med starka kemikalier.


Lukten skiter hästarna fullständigt i. Jag har många gånger åkt direkt från jobbet till stallet och aldrig har någon häst reagerat på mig. De enda som visat något är hundar som blir väldigt lydiga och tror de ska få godis ;)
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Om du hoppar över att noja över tidigare död osv tror jag det vore en skitbra idé faktist. särskilt om man kan använda sig smart av dränering, brunnar, skenor i taket osv och få ett mer mekaniserat stall. Kolla möjligheterna med tekniken, kanske kan du ha lite annorlunda form på boxar osv för att kunna utnyttja den tidigare tekniken. Exempelvis om det finns någon skena i taket, kan du använda den till att montera hö/strövagn osv =)

Om vi nu ska vara praktiska (tråkiga) då och försöka se möjligheter och inte fokusera så på eventuella problem :D
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

Jag tror det mer är människorna än djuren.

I det förra stallet jag hade hästen i så var slekteriet ombyggt till stall.
Ingen av hästarna har då brytt sig om det.
Det nya slakteriet ligger vägg i vägg med stallet och inget djur som reagerar på det.
Kor som de var tvungna att avliva akut sköt de på gårdsplan mitt framför ögonen på både hästar och oss hästägare, dock tyckte JAG att det var betydligt mer obehagligt att hoppa upp på hästryggen precis när de sköt kossan 20m bort så numera säger de till att de ska avliva kossor/kalvar så JAG slipper vara där. Hästen min brydde sig inte ett dyft (han hade väl blivit van).
500m från stallet finns ytterligare ett slakteri och ingen häst som bryr sig om det heller, då är soptunnan fraligare...

Så nej jag tror inte att hästarna påverkas, det är vi som påverkar dom med våra känslor och funderingar.
 
Sv: bygga om ett gammal slakteri till stall?

KL

Angående bloddiskussionen:

En mörk vinterkväll gick en av stallets unghästar genom staketet och bröt benet. Hon tog sig ut på åkern utanför hagen, och på någon vänster flyttades hon sedan ut på vägen, där en granne kom och sköt henne. Jag själv var inte i stallet när detta inträffade, utan fick veta det någon timme efter. Personen som ringde sa också att det var rätt mycket blod på vägen, så jag kunde undvika att rida där om jag tyckte det skulle vara obehagligt.

Dessvärre missförstod jag henne och trodde att det var en annan väg hon pratade om, så kvällen efter red jag glatt ut på vägen där blodet var. Min häst tvärstannar och böjer sig ned för att lukta och står länge, länge och sniffar och frustar högt. Jag undrar vad det är som är så intressant och lutar mig framåt jag med för att se efter. Det var ju mörkt, så först såg jag inte så mycket, men när jag skärpte ögonen såg jag att vi stod mitt i en jättestor blodpöl. När hästen sniffat färdigt vänder han sig om och stirrar några sekunder ut på åkern där unghästen stapplat runt och gör en sån där riktig elefantfrust, och knatar sedan vidare.



För ett par månader sedan hittades en av stallets hästar död i sin box på morgonen, och det rann blod ur näsborrarna och munnen på honom, så när han släpats ut genom stallet var ju hela stallgången täckt av blod (:crazy:) Vi spolade med högtryckstvätt och skrubbade ordentligt, och på kvällen när de andra hästarna kom in igen var det ingen som reagerade. Inte heller brydde de sig om blodpölen som blev kvar utanför stallet där den döda hästen låg under dagen i väntan på bortforsling. Iofs så var den en bit bort från stallet, så det var ju inget de behövde kliva rakt igenom, som jag och min häst gjorde i exemplet jag nämnde ovan, men de passerade ju pölen dagligen.
Stallets hundar däremot, de brydde sig desto mer om blodpölen;) Varje dag i en veckas tid kom de in med tassar och ben fulla av blod..
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 709
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 837
Senast: Lingon
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 706
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp