Bukefalos 28 år!

Bygga om ladugård för flera djurslag?

C

cafu

Hej!

Har nyss köpt gård och tänkte bygga om den gamla ladugården fär inhysning av i första hand hästar och kor, skulle även vilja inreda även för möjligheten att ha gris och får längre fram.

Själva djurdelen är 9*13 m och i denna skulle vi vilja få plats med 1 fölningsbox + 2 vanliga boxar för liten häst (max 1.60) alt. 2 spiltor samt bås för minst 2 kor med kalvar och 2 ungdjur. Samt stallgång med tvättmöjligheter och ett litet utrymme för handfat och diskbänk. Samt gärna som sagt utrymme för 1-2 hushållsgrisar och/eller några får. Foderförvaring kommer att ordnas i angränsande utrymme.

Är detta möjligt? Eftersom boxarna/spiltorna/kobåsen förhoppningsvis endast kommer att användas några ggr/år vid fölning, inför och vid kalvning, fölavvänjning samt vid ev. sjukdom (tanken är att hästarna liksom korna annars ska gå ute på lösdrift med tillgång till ligghall) tänker jag att det räcker med minimimått. Men hur ordnar man bäst avskiljning mellan de olika djurslagen, för det är väl inte att rekommendera att ha alla tillsammans i ett öppet utrymme? Visserligen hade man ju ofta så förr i gamla ladugårdar, men då kanske temperaturen och ventilationen inte var den bästa heller.

Visst hade man kunnat riva och bygga nytt, men det finns ju ett värde i att behålla den ursprungliga gårdskaraktären också när man har ett gammalt ställe. Vore otroligt tacksam om ni som byggt om gamla ladugårdar inte bara till häststall utan även för andra djur kunde dela med er av era erfarenheter! Gärna bilder om ni har!
 
Sv: Bygga om ladugård för flera djurslag?

Mitt första råd innan du börjar är att kolla upp ordentligt vad som kommer att krävas för de olika djurslagen.
Kan t ex vara så att det kommer att krävas gödsel och urinbrunn när du ska kor och grisar
Också att du behöver få förprövning från Länsstyrelsen för att du ska bygga för så många djur.
Plus att kollar med din kommun vad de har för krav för det hela.

Just det här med tillstånden kan bli väldigt mycket billigare att ha det klart från början.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ibland tanken att bygga om lite i svärföräldrarnas ladugård, så att jag kunde ha min häst där. De har en stor ladugård, som inte...
Svar
4
· Visningar
1 123
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp