Bukefalos 28 år!

Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

kitty79

Trådstartare
Behöver lite hjälp med att tänka efter före.
Vi har köpt en grannfastighet till sambons släktgård.
På denna fastighet håller vi på och bygger hus ,det var även med en mycket fräsch ladugård (invändigt) som vi gör om till stall.

Jag tänker lösdrift , ladugården är i nuläget uppdelad i 2 delar en gammal djurdel på 35 kvm och en loge på 85 kvm.Det finns ett litet ränne ovanpå djurdelen.

Djurdelen har jag tänkt isolera ,byta fönster,regla upp nya väggar osv i och behålla som sadelkammare/kraftfoder förvaring.

I logdelen skall det gjutas platta och avlopp ,det är öppet till knock i tak redan,samt sättas in fönster.Hur ska jag tänka rent utrymmesmässigt när det gäller liggdel till hästarna ,vill bygga för 3 stora ,i praktiken lär det nog bli 2.

Vill även få över en yta till skötselplats i logdelen ,där ska avloppet finnas,har tänkt mig ha den ytan utanför sadelkammar delen sas ,för förvaring utav vattenberederade i sadelkammaren.

Jag börjar tvivla på att jag kommer få plats med en sjukbox, vi har redan tänkt att bygga ut lite framåt ,en yta stor nog för att förvara 2-4 storbalar åt gången,Den huvudsakliga förvarningen får vi ha någon annanstans.

Så fram med råd och erfarenheter nu kära bukare ! tankar kring detta någon ?
 
Sv: Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

Men 85 kvm låter ju mkt?
Använder du 50 kvm av dem till själva lösdriften så borde det som blir över räcka för uppstallningsplats och sjukbox? Eller om man vänder på det - bekväm uppstallningsplats är ca 3 x 5 m och godkänd sjukbox ca 3 x 3 m.
85 kvm - ca 25 kvm = 60 kvm kvar till lösdrift, och det låter lagom till 3 hästar tycker jag.

Vi har trångt och har därför ordnat så att själva uppstallningsplatsen går att ha som sjukbox ifall det skulle behövas!
 
Sv: Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

Tack för svar..

Ja det är nog mycket eg. Jag luras kanske utav att "stallet" bara är 6,5 m djupt så det känns lite trångt där.
 
Sv: Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

Jag skulle nog fundera i banorna att ha två skötselplatser i ett isolerat utrymme. Trevligare för dig och trevligare för hovslagaren t ex. Sedan skulle jag dela av lite så att jag fick plats med någon rundbal eller två (halm), kraftfoder etc. oåtkomligt för hästarna. På det sättet frigörs plats i det isolerade utrymmet. En stor yta ger hästarna gott om plats att välja var de ska ha sin toalett t ex. vilket medför ren bädd och rena hästar :)
 
Sv: Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

Nu ska vi snart gjuta plattan , måste med andra ord bestämma mig hur det ska se ut..!
Tänker så här , Hela ytan utöver sadelkammare är 85 kvm. Intill sadelkammaren vill jag ha skötselsplats har avsatt 4x5m ,(hela ladugården är 6,5 djup)
Intill så har vi avsatt 3 m för rundbalar 2.3 åt gången den huvudsakliga förvaringen sker någon annanstans. Och intill där en gruppbox,ligghall på 30 kvm.

Tanken är att göra ett utbygge framåt på långsidan senare för rundbalsförvaringen,men det är tveksamt om det hinns med nu då vi bygger hus samtidigt ;)
Utgången för hästarna ur ligghallen har jag tänkt mig längst ned på den bakre långsidan , har räknat på 2 stora hästar.

Vill ha spolplats/skötsel invid sadelkammare då den kommer bli isolerad och uppvärmd ,bra att förvara vattenberedare där inne med andra ord.

Något som jag bör tänka på ?
 
Sv: Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

Här kommer mina tankar.

Vi har en lösdrift på 35 kvadrat, det tycker jag är snudd på för litet för två stora hästar Jag tycker det är synd att på så stor yta som ni hade från början bara avsätta 30 kvm. Eller hade ni tänkt att göra lösdriften större sedan när ni gjort er utvädninga rundbalsförvaringsplats?

Två ingångar á ca 2 meter tycker jag är det optimala för en lösdrift, helst i vardera ände på den längsta sidan.

Varför gjuta platta själva lösdriftsdelen? Ska ni traktormocka?

Vi har som sagt löst vår platsbrist med en kombinerad uppstallningsplats/sjukbox. Fungerar utmärkt!

PS Svårt att säga när man inte sett stället i verkligheten - men det finns ingen möjlighet att ha uppvärmda skötselplatser tillsammans med sadelkammaren i den gamla djurdelen..?
 
Sv: Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

Tack för svar!

I den gamla djurdelen är taket för lågt.Tänkte behålla det så iom att det ska värmas upp.
Har precis som du skriver tänkt att inte behöva förvara några rundbalar inne i stallet.Vill ju ha så mycket yta som möjligt till liggdelen.

Tanken med att gjuta allt är att traktormocka ,dock så har jag tänkt att plocka högar såklart,men att ha den möjligheten att tömma totalt på ett enkelt sätt 2 gånger om året.
 
Sv: Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

Hur lågt är det i den isolerade delen? Jag hade gärna gjort skötselplats där, i det lite varmare utrymmet.... Om det får plats vill säga.... Gäller takhöjdsmått för en skötselplats också föressten?
 
Sv: Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

Det är lågt , "gammal ladugårdslågt" kanske 210-220 i takhöjd.Ovanpå den delen utav ladugården är det ett ränne som jag hade tänkt att använda för diverse förvaring. Hade också gärna haft en uppvärmd skötselplats.
 
Sv: Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

Det är lågt , "gammal ladugårdslågt" kanske 210-220 i takhöjd.Ovanpå den delen utav ladugården är det ett ränne som jag hade tänkt att använda för diverse förvaring. Hade också gärna haft en uppvärmd skötselplats.

Du kan inte höja taket just precis över där hästen skulle stå uppbunden..?
 
Sv: Bygga om ldugård lösdrift - tankar kring detta !

Jag hade mer ladugård (100kvadrat isolerad del, 200kvadrat loge) att jobba med men valde iaf att göra min lösdrift på 100 kvadrat, 10x10m till mina 2 hästar. Ångrar mig inte en sekund! Upplever att det håller sig väldigt fräscht med lite arbete jämfört med andra lösdrifter jag besökt, sannolikt pga lite häst på stor yta och då har mina gått på samma bädd ett år nu. :)

Om jag hade varit du hade jag bara gjort som en gång lämplig för skötplats närmast djurdelen och sen gjort resten till ligghall med all foderförvaring någon annanstans. :D

Jag har två temporära boxar i en annan byggnad som de bodde i innan lösdriften var klar och de kommer jag ha kvar tills jag fått ordning på min isolerade ladugårdsdel. Jag har för låg takhöjd i djurdelen också men tänker tusan i mig höja det om jag så ska göra varje handtag själv, jag vill verkligen ha möjlighet att ta in hästarna på box där det går att värma upp om någon skulle bli sjuk etc. Och att kunna pyssla i en miljö som är i alla fall runt nollan! Jag har genomlidit min första vinter utan varm skötselplats och fy jag är less redan! Bara att ta hand om småsår, fixa med brodd etc när det är -25 är ingen höjdare! Men det beror ju på var man bor och hur tuff man är! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har ibland tanken att bygga om lite i svärföräldrarnas ladugård, så att jag kunde ha min häst där. De har en stor ladugård, som inte...
Svar
4
· Visningar
1 128
Senast: Texaz
·
Anläggning Vad är det som gäller angående hur många boxar man ska ha tillgång till när man har lösdrift? Är 8*10m (80kvm) tillräcklig stor...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 372
Senast: carro_39
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 437
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp