Bukefalos 28 år!

"bygga om" sadlen eller köpa ny?

QuickStar

Trådstartare
Jag har en gammal (tillv -72) Passier dressyr som jag ÄLSKAR, har provat en hel del dressyrsadlar och inte hittat nån som jag trivs lika bra, dessutom är sadlen i kanon skick...

Sadelmakaren va ute i fredag och visst kan min nye pojk ha sadlen så länge jag breddar bommen - inga problem MEN sen sa hon också att jag absolut inte får använda den som den är idag eftersom kanalen är alldeles för smal 1½-2 fingrar bara...

Dock går det att "bygga" om sadlen och bredda kanalen, att bredda kanalen och bredda bommen kostar runt 6000:- inkl omstoppning trodde sadelmakaren.

Köpte sadlen för 3000:- så då skulle jag ha lagt ner närmre 10000:- på den när den är klar...

Frågan är ju om det är värt det?

Ska jag skippa min älskade sadel och istället köpa något nytt/bättre beg.?

Som sadelmakarn sa om jag fixar iordning min Passier och sköter den så har jag ju den i minst 20 år till, Ska jag köpa en annan sadel för 10000:- är det ju inte säkert den är lika fin som Passier om 20 år...

Sen tvivlar jag på att det kommer vara lätt att hitta en ny sadel jag kommer trivas så bra i, få bra sits och desutom en "close contact" känsla.. suck

Hur skulle ni gjort?
Det finns ju mycket fina nya sadlar men för 10´kanske man kan hitta en äldre riktig kvalités sadel?

Gah hjälp..
 
Sv: "bygga om" sadlen eller köpa ny?

Jag skulle byggt om sadeln.
 
Sv: "bygga om" sadlen eller köpa ny?

Bygg om den, risken finns att du inte kommer att hitta en sadel som du är lika nöjd med.
 
Sv: "bygga om" sadlen eller köpa ny?

Du kan köpa en ny begagnad Passier istället, din sadel är trots allt över 30 år, kommer inte hålla hur länge som helst även om det är en Passier......
 
Sv: "bygga om" sadlen eller köpa ny?

Det skulle jag förvisso kunna göra, men inte ens passier har tillverkad just denna modellen på nyare sadlar... de flesta beg passier dressyr som finns på marknaden är under 10 år gamla och man får inte alls samma känsla av att rida i dom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 425
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 315
Senast: DarkInNight
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp