Bygga ryggmuskler

J

just_ellan

Hej! Någon som har något bra tips om hur man bygger upp ryggmuskler på hästen?
Jag vet att det är bra att klättra i backar men om man inte har tillgång till det så ofta ..?
Tacksam för svar :D
 
Sv: Bygga ryggmuskler

att rida hästen på tygel, inta bara kröka på nacken, hoppa studs osv är bra!
 
Sv: Bygga ryggmuskler

För att en häst skall kunna få muskler vare sig med eller utan träning så måste den först ha en för individen rätt foderstat.

Har hästen gropar kring manken och inga muskler i ryggen utan kanske mer toppig rygg eller helt platt sladdrig så har hästen inte rätt foderstat. Får hästen rätt mat så bygger den upp grundmuskler naturligt och det har alla hästar fast man så sällan ser det. När de har kommit så kan man sedan finslipa och stärka genom ridningen och en bra sadel.

Först och främst få hästen att slappna av i hela sin överlinje så att den kan börja att bära sig utifrån dagsstrykan, cavaletti, mycket skritt -och trav arbete i en korrekt dagsform, öppnor, slutor, galoppfattningar är också stärkande.
 
Sv: Bygga ryggmuskler

Genom att rida korrekt i form, ha en väl passande sadel och ge rätt foder så bygger man ryggmuskler.
Men lite "knep" är väl att (förutom klättring då) rida cavaletti, lite upphöjda bommar, vanlig gymnastikhoppning mm. Om man har svårt att rida i form så kan det vara nyttigt att tömköra/longera inspänd.
 
Sv: Bygga ryggmuskler

Tack för era svar, nu vet jag lite mer!;) :bow:
 
Sv: Bygga ryggmuskler

Ingen som har fler tips på hur man kan bygga upp hästens ryggmuskler? :bump:
 
Sv: Bygga ryggmuskler

Hästens ryggmuskler byggs upp genom att den arbetar med ryggmusklerna när man rider. En häst som är lösgjord och arbetar "genom kroppen!" sätter ryggmuskler. Ta hjälp av en duktig tränare!
 
Sv: Bygga ryggmuskler

Min förra tränare brukade rygga sina hästar i lätt uppförslut eftersom hon inte hade någonstans att klättra med dem. Enligt henne fungerade det minst lika bra. Jag har dock aldrig testat det själv eftersom jag har goda klättermöjligheter.

Annars är ju en korrekt ridning det absolut bästa sättet att bygga rätt muskler, så en bra tränare är nödvändig.
 
Sv: Bygga ryggmuskler

Tömköra är bra allsidig träning, bygger således även ryggmuskler
 
Sv: Bygga ryggmuskler

läste i skola din häst och där stod det att hästen bär upp sin ryttare med bukmusklerna, man måste ju spänna både mag och ryggmuskler samtigt, jag kan iallafall inte bara spänna mina ryggmuskler så det ligger ju nåt i det, jag longerar ponny i lösoch fri form det fuunkar iallafall för mig

MVH Nina :D
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Anna-KarinO
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
215
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 581
Senast: CaisaCax
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp