Bukefalos 28 år!

Bygga stall i gammal ladugård (bilder)

daschni

Trådstartare
vi har precis köpt gård.
där finns det ett gammalt kostall som vi vill bygga om till stall.
Vi har mätt att lägsta bjälken där inne är på 2,20 som är absolute lägsta godkända höjden.
vad är bäst att göra?
Höja taket eller öppna upp till nock?
andra tips eller vad man skall tänka på?

vill gärna se bilder på andra som gjort ett sådant här bygge :D
 
Börja med att kolla konstruktionen hur takstolar och bjälkar är uppbyggt. För om du har otur så hjälper det att ta bort loftet och har öppet ända upp. Men fel konstruktion måste du ändå ha kvar bjälkarna på samma höjd om det ska hålla uppe taket och ihop väggarna.
Vet ju inte hur höga hästar du ska i stallet men 220 är för ponny och knappt det för en häst får ju inte vara högre än 146,6 för stå i ett stall med den lägsta höjden. Egentligen blir det ju för ännu mindre hästar eftersom man inte ska mäta från golvet utan från ovansidan av bädden i boxen.
 
I många kostall finns det ju ofta en logdel där takhöjden är högre. Brukar bli billigare att bygga boxar där.
Om man ska höja taket måste man kolla upp konstruktionen så det verkligen går ta bort bjälkar.
Att sänka golvet är ju ett alternativ men krävs mycket jobb.
 
Vi har ju byggt om kostall med takhöjd... 1,90.... Till öppet upp i nock. Blev jättebra! Vi plockade bort höloftgolvet och sedan flyttade vi upp bjälke för bjälke nån meter och fäste med rejäla bult! Vi kunde inte bara kapa bjälkarna för då hade taket rasat som ett korthus. Jag har inga specifika bra bilder men kanske kan hitta nåt med det i bakgrunden.
wpid-dsc_0323.jpg

wpid-dsc_0420.jpg

Vi öppnade inte upp hela stallet utan bara den del där hästarna är. Andra halvan är förvaring, fikamöbler o så. På sikt ville jag öppna hela men det är rätt bra att ha lite höloft kvar för förvaring.

Enda nackdelen är att det blåser en hel del inne i stallet om det blåser ute. Det är så stor glipa mellan tak/vägg så vinden drar igenom. Men i gengäld är det alltid frisk luft!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
952
Senast: a1agnlju
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 631
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp