Bukefalos 28 år!

Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

Silverkedjan

Trådstartare
Jag hyr en liten gård utan tillgängliga uthus (den lilla delen jag har är bara 2 m i takhöjd) och tänkte lösa stall (uteboxar 2 st) och lösdrift genom flyttbara "containerstall". Jag måste kunna plocka bort dem lätt efter mig.

Det är inte riktiga containers men lyftbara 7,2 m långa 3,5 m höga lastbilsskåp med mkt stadiga aluminiumgolv. Skåpen har tre hela sidor och helt golv/tak, en sida på varje är söndersliten och de väggarna får avlägsnas. Där tänkte jag ha öppningar till lösdriften och den öppna dörrsidan till uteboxarna.

Tyvärr måste nog skåpen stå ett och ett på olika ställen med långsidan mot väg/gårdsplan pga att marken varken bär eller är plan någon annanstans.
Annars kunde man ju utnyttjat utrymmet mellan dem.

5d0c547780881472507259caab1dc1fc.jpg


1de282c9a56a5b73eadef17e92d52cd9.jpg

c1f32d49383584be6e960657dbcc7879.jpg


Jag vet att Mul är proffs på detta :laugh: men hittar inte det gamla inlägget med hennes bilder.

Alla tips mottages gärna!

Hur förbereder man underlaget?

Vad har man på golvet? Gummimatta??

Hur bygger man smartast?

Vilken färg fäster på ytterväggarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

Vi hade såna tillfälligt en vinter, men det fick vi inte ha för inspektören..
Men det går ju att bygga in dem.
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

Vi hade såna tillfälligt en vinter, men det fick vi inte ha för inspektören..
Men det går ju att bygga in dem.

Varför skulle man inte kunna få ha stall och vindskydd med aluminiumstomme? Vad var det de inte godkände? :confused:

Jag har ju inte tänkt ställa ner skåpen som de är utan använda dem som "ram" att bygga ett flyttbart stall resp lösdriftsstall i.

Poängen är då att hela stallet lätt kan lyftas och flyttas.
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

De nya reglerna säger att materialet man använder ska hålla för en hästspark. Vilket inte all aluminium gör. Sedan så håller ju de här skåpen inte heller måtten för stora hästar så det kan ju också spela in.
Men jag vet en som byggt väldigt fina utestall av kasserade stål containers. Idag syns det inte att det är containers utan det ser ut som ett vanligt utestall.
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

Mina är 3,5 m i takhöjd så de håller måtten, det blir bara lösdrift för två-tre små hästar och då är golvytan på ca 20 m2 långt över minimi-mått. Boxbygget blir med mått för stora hästar med två boxar i ett skåp.

Materialet ska inte vara ngt problem här, jag har ett minst sagt vekare vindskydd i form av tälthall som är godkänd.

Intressant med containerstallet! Är det bara målat eller har h*n klätt in det med panel?
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

När jag tänkte på måtten så var det inte så mycket på höjden som på bredden. De brukar inte vara mer än 2,40 vilket är för kort för större hästar. Men inte för dina om kör med samma ras fortfarande.

Containerstallet är gjort så att ena långsidan är mer eller mindre borttagen/öppnad och det är där man har boxdörrarna. Sedan är det satt takstolar över som ger dels lite förvaringsutrymme på "loftet" och dels ett överhäng över dörrarna som skyddar för väder och vind. Det är o mycket taket som gör att man inte ens kan ana sig till containerstommen. Inuti är det träväggar som mellanväggar och klädda ytterväggar. På utsidan kommer jag inte ihåg om de är klädda eller bara målade.
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

2,40 räcker upp till 160 cm mkh, det tycker jag är gigantiskt :p

Intressant med taket, synd att mina skåp är så höga, det kanske ser väldigt högt ut att bygga på dem ytterligare? Annars har jag funderat på att just ha extra tak och förlänga det för att få mer skyddat utrymme att tex kunna binda upp hästarna och sadla vid.
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

Går det inte att lägga skåpen och fixa en öppning. 2,4 i tak borde ju räcka till en islandshäst.
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

:eek:

Smart :idea: :bow:

Jag behöver ju inte golvet, iaf inte i lösdriften. Kanske boxar också blir bättre utan golv?

Hur ser skåpen ut under :crazy:?
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

Smaska på lite plankor där och plantera en klängros till våren så kommer det att bli skitsnyggt. :)

Själv bryr jag mej mer om hur bra det är än hur snyggt det ser ut.
Men man vill ju inte att det ska bli så anskrämligt så grannarna klagar.

Min föredetta granne byggde ett helt hus av skåp och baracker. Inredde det fint och klädde in det snyggt. Nu är det en kanonfin villa. Man kan göra mycke av lite om man bara vill och försöker.
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

Någon som har lite bilder på klara stall/ligghallar som är byggda med lastbilsskåp?
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

Mina skåp är fullsize, jag har för mig att dom är 2,50 eller 2,60 breda. Om det hänger på att dom ska klara en hästspark så finns det ju plyfa att slå på väggarna, eller brädor.

Mina står på cementplattor som är från ett tak på ett gjuteri. Utom ett som står på backe, men där är det inte blött.

Skåpen har som två skenor under som dom står på.

Jag har fått tag på lockbrädor som jag ska sätta på mina utvändigt. Måla tror jag inte funkar så det kan sitta kvar. Hör med en såg om dom har några lockbrädor som ligger och skräpar.

På golvet blir det gott om strö.
DSC00895-1.jpg


DSC00898.jpg


DSC00896.jpg


DSC00894.jpg


DSC00893.jpg


DSC00893.jpg


Nu så är det skåpet i mitten bortsläpat och står på ett annat ställe. Det blev sån höjdskillnad så det gick inte att göra ett helt utrymme som det var tänkt. Så nu är det en glugg där. Och över den ska det på tak, mellanrummet är nu uppfyllt med sand och ska bli grus med och det blir en vägg på den sidan som inte vätter mot hagen och ajg har då ett nytt vindskydd.. Jag kan ta nya bilder på det imorgon.
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

Rensa inkorgen på PM, så skickar jag dig ett PM.;)
 
Sv: Bygga stall/lösdrift i lastbilsskåp

Jättesnyggt!
Litet rödfärg på brädorna och det smälter in fint i miljön.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hej! Jag ska bygga en lösdrift 2-3 hästar i skåne. Men enligt jbv så måste jag har tillgång till boxar vid behov. Hur ska jag göra...
Svar
8
· Visningar
2 341
Senast: pulkaskurk
·
E
Anläggning Jag ska hyra ett hus med garage. Garaget är rejält och isolerat och kommer att användas som sadelkammare och uppställningsplats vid...
Svar
8
· Visningar
4 037
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 071
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp