Bukefalos 28 år!

"Bygga Traktordäck"??

F

ForinVira

Hej! hade ingen aning om vart jag skulle lägga den här tråden, flytta den om den ligger knasigt.
Jag tänkte höra om det är någon som kan ge mig något tips hur man gör ett traktordäck. Ni vet ett sådant som hästen kan kliva upp på. Vilket trämaterial man ska ha för att det ska hålla. om fälgen ska vara kvar?
Hoppas ni förstår vad jag menar.:smirk:
Tacksam för tips
 
Sv: "Bygga Traktordäck"??

Nu tänker jag vara helt OT här. Men reagerade på ditt namn.
Äger du Forin Vira? :D
 
Sv: "Bygga Traktordäck"??

Tycker du jag svamlar :rofl:Ska se om jag kan hitta en bild:)
 
Sv: "Bygga Traktordäck"??

Jag förstår va du menar men har ingen aning om hur man bygger ett ;)
 
Sv: "Bygga Traktordäck"??

Min svärfar byggde ett (eller två faktiskt) till oss :bow:

För det första är det bra om man kan hitta ett rejält traktordäck, det håller formen bättre, vårat stora säckar ihop ganska lätt.

Fälgen är inte kvar, det tror jag inte går att göra...

Ja, sedan tog har en rejäl byggskiva som han sågade ut så det täcker ungefär halva däcket inifrån (om du förstår hur jag menar) sedan satte han bara vagnsbultar rätt igenom skivan och däcket.

Pissenkelt.

Om sedan däcket ändå säckar ihop (vilket iofs är bra träning för det är lite läskigt för dem..) kan man antingen lägga några stenar i mitten, som plattan sjunker ner på. Eller så tar man några mindre däck och stoppar in inuti det stora.

PM:a om du vill se bilder så ska jag försöka fixa det.
 
Sv: "Bygga Traktordäck"??

Leker med hästarna :idea:
Lär dem att kliva upp på dem, gå sideways runt dem, allt möjligt man kan komma på.
På mina hästar kan jag se att de får ökat självförtorende när de står där uppe, de ser så stolta ut :)
Det handlar väl också om att visa hästen att det jag ber den om (kliva upp på nått som ser farligt ut) inte är farligt, och att han kan lite på mig. Att bara stå där uppe tills hästen inser att det inte var någon fara är också bra. Att bara kliva upp och direkt ner brukar inte vara någon ide.
 
Sv: "Bygga Traktordäck"??

Till sånt brukar jag ha en vanlig lastpall, traktordäck var nåt nytt. Låter lite otympligt?
Jag vill ha ett traktordäck som hästen kan stå i, han älskar att stå i vanliga bildäck, så det vore lite tufft att ställa honom i ett stor traktorhjul ^^
 
Sv: "Bygga Traktordäck"??

Grymt otympligt, jag klarar inte att flytta det iaf :p
Men rätt snyggt, och det blir ju rätt mycket högre än med en pall.
Dessutom blir det lite mer cirkus-feeling :idea::rofl:
 
Sv: "Bygga Traktordäck"??

Vad underbart att höar om er som leker/tränar med era hästar på det sättet!!!!
Är helt säker på att det gör samspelet mellan häst och ryttare mkt bättre! Dessutom tror jag att det är jättenyttigt för dem att jobba med huvudet på det sättet!!!
Härliga idéer, önskar att jag hade häst igen!
 
Sv: "Bygga Traktordäck"??

Jo iofs, det blir det ju.

HaHa hästen klättrar på allt vare sig han får eller inte :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 418
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
769
Senast: Josefineeee
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 896
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 009
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp