Bukefalos 28 år!

Bygger stall.

T

trullslitenmedtuff

Hej.

Nu håller mina kompisar p åatt bygga ett stall , med 2 boxplatser, spolspilta och uppvärmd sadelkammre, till mig & deras dotter, så jag undrar eftersom vi inte har alltför stor plats i stallet ,me nendå vill få en så bra planlösning som möjligt så då undrar jag, hur stora boxar skulle ni ha gjort ? ska ha -Ponny/ häst i stallet.
kom gärna med bra förslag & tips.
 
Sv: Bygger stall.

Hej!

Jag tycker att du ska ringa till jordbruksverket där du bor och beställa en brochyr om måtten på boxstorlek, det är lite olika beroende på hur stora hästarna är. Vi har byggt om i en gammal ladugård, fått till 3 boxar i str 3,30x3,30, takhöjden är ca 2,50.
Hästarna som står där är omkr. 1,60 i mankhöjd. Stallgången är ca
3 m bred där vi pysslar, men tyvärr inte mer än 1,50 m där dom går ut. Mitt stall är godkänt av miljö och hälsa :bump: så länge inte några större hästar stallas in.

Mvh Lena
 
Sv: Bygger stall.

Köp gärna boken "Att bygga häststall - en idéhandbok" skriven av agronom Michael Ventorp och veterinär Per Michanek. Det står en massa bra tips i den! Googla på namnet så hittar du var du kan beställa den.

För övrigt föredrar jag personligen så stora boxar som möjligt. Mina är ca 12-15 kvm trots att det nu bara bor ponnyer (fjordingar) i dem. Men eftersom de är stora vet jag att jag både kan köpa större hästar någon gång i framtiden och även ha dem som fölboxar m.m. Hästarna gillar även att ha plats och rullar sig gärna i boxarna o.s.v. Och då är det ju bra med plats så de inte rullar fast så lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygger stall.

Jag gjorde massor med ritningar innan vi byggde stallet så det skulle bara kul att se hur ni tänkt er innan man kan ge råd.

Boxen till hästen skulle jag som ABSOLUT minst ha på 3x3 m. I mitt stall är de 3,5x3 & det funkar jättebra på 165 ca i mankhöjd.

På min hemsida kan du se min ritning på 4 boxar.
 
Sv: Bygger stall.

*KL*
Smart ritning...:smirk: Var inne på din hemsida, såg en häst där som heter Evita...Undra om hon kommer från småland?
 
Sv: Bygger stall.

Historien runt denna dam är lång men hon har kommit till mig för att stanna & hon har flyttat färdigt i sitt liv även om det blev ett dyrt köp.....
Har varit i kontakt med hennes uppfödare.
Vat du något om hästen i fråga. Skulle vara kul att höra då jag vet att hon flyttat runt.
& ja i grund & botten kommer hon från småland.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygger stall.

Verkligen jättefint stall ni har byggt!

Gillar färgen på boxarna, vad har ni använt för färg?

:D
 
Sv: Bygger stall.

Tack! Boxarna är gjorda av ekplank som sedan bara är oljade. Enkelt, snyggt och faktiskt kostnadseffektivt eftersom vi kunde köpa eken från en lokal trähandlare. Eken har ju den goda egenskapen att det nästan blir snyggare ju skitigare det blir ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
950
Senast: a1agnlju
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Tulle_2022
·
Hästmänniskan Hej! Jag och en kompis har fått möjligheten att åka på utlandspraktik (kommer gå åk 3 på hästlinje) i höst och vi vill åka till Irland...
Svar
0
· Visningar
454
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 975
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp