Byta box??

Siggan

Trådstartare
Behöver ha lite råd från Buke :)

Jag har blivit erbjuden en ny box i stallet. Och vet inte riktigt om jag ska säga ja eller nej tack. Vårt stall är uppdelat i 3 avdelningar, avd 1 där ägarnas hästar står, avd. 2 stora pensionärsstallet där min häst står och avd 3 lilla pensionärsstallet.

Avd 2 och 3 hänger ihop med en gång imellan sig. Avd 3 har fyra boxar, stora ljusa nybyggda boxar med högt i tak och ett fantastiskt inneklimat. Det är här jag har blivit erbjuden en box. Avd 2, där min häst står i dag, har 11 boxar, mindre och inte så högt i tak och därför sämre stallmiljö.

Min häst är en varm stor kille, som inte tycker om att stå själv. Han älskar uppmärksamhet och står idag i en box där ryktplatserna ligger på andra sidan stallgången. Dvs det är alltid folk i närheten och ofta någon som står och hänger vid min hästs box, mysigt, så kan man alltid få lite uppmärksamhet. Och här är alltid hästar inne, så han står aldrig ensam. Det är sällan alla är ute och rider samtidigt. Så tror han trivs mycket bra i sin box. Men... han har lite problem med luftrören, och har hela vintern hostat en enkel gång vid igångsättning.

I den andra avdelningen är stallmiljön mycket bättre, men, han kan riskera att stå ensam i stallet ibland, då de rider om eftermiddagen och jag senare på kvällen. Det är ju inte varje dag han blir ensam, och oftast är det en häst kvar i stallet, då hon rider på förmiddagen. Jag vet bara att min blir väldigt knuten till sina stallkamrater när han står i ett mindre stall, än vad han gör i ett större stall. Han blir inte hysterisk, men vandrar runt och gnäggar.

Så psykiskt vill han ha det bäst i sin gamla box, men fysiskt mycket bättre i den nya?? Vad göra? Vad är viktigast? Psyket eller fysiken??
:)
 
Om stallmiljön i avd 2 är dålig så bör väl någonting göras åt den istället? I ett stall jag stod i med väldigt lågt i tak så fanns det ventilationsluckor i varje box precis under taket. Det var alldeles utmärkt luft i det stallet. Låg takhöjd behöver inte innebära dålig luft per automatik. Är det någon annan häst som hostar?
 
Är de inte ute något?
De är ute 8-17 varje dag och längre på helgen, då vi tar in dem själv.

Tyvärr så har faktiskt alla hästar i stora stallet hostat i vinter, mer eller mindre. Det är fönster i alla boxar, men folk är så rädda för lite kyla och vind att alla fönster är stängda hela vintern. Vi har en dörr i varje ända i stallet, och jag öppnar konstant den ena, allt efter hur vinden blåser. Men lik förbannat är alla dörrar stängda nästa morgon. Stallägarna är också livrädda för drag. :eek::confused: Det är en hel del svart svamp på väggarna, så stallet ska saneras här under sommaren. Så det borde ju göra det bättre.
 
De är ute 8-17 varje dag och längre på helgen, då vi tar in dem själv.

Tyvärr så har faktiskt alla hästar i stora stallet hostat i vinter, mer eller mindre. Det är fönster i alla boxar, men folk är så rädda för lite kyla och vind att alla fönster är stängda hela vintern. Vi har en dörr i varje ända i stallet, och jag öppnar konstant den ena, allt efter hur vinden blåser. Men lik förbannat är alla dörrar stängda nästa morgon. Stallägarna är också livrädda för drag. :eek::confused: Det är en hel del svart svamp på väggarna, så stallet ska saneras här under sommaren. Så det borde ju göra det bättre.

Svart svamp då skulle jag flytta hästen omedelbart. Byta stall om han inte trivs i den andra avdelningen.
 
Svartmögel på väggarna förmodligen. En sanering hjälper knappast i längden då det lär bli likadant till hösten och snart är alla hästar kroniskt sjuka. Hur kan folk inte se sambandet mellan dålig ventilation, mögel och hosta? Med fönster i varje box borde det inte ens blir något problem? Vad säger de andra hästägarna? Har någon haft veterinär ute för hostan?
 
Svampen är kontrollerad och det är INTE skimmelsvamp (vad det nu heter på svenska). Konsulenten från typ LRF menar att efter sanering och med fokus på vädring hela vintern borde det inte vara något problem. Det har aldrig varit ett problem i detta stall förut. Men det här är första året på länge som vi inte har haft frost och minusgrader i längre perioder. Så det har varit fuktigt hela vintern och hela förra sommaren. :o
 
Det har varit veterinär ute som menade att det var virus :mad:
Suck

Men om nu stallägaren och alla andra verkligen är införstådda med problemet så borde ju inte problemet uppstå igen och då kan du behålla din box? Blir det en mild vinter igen så måste alla nu vara införstådda med att det inte får stängas igen?
 
Suck

Men om nu stallägaren och alla andra verkligen är införstådda med problemet så borde ju inte problemet uppstå igen och då kan du behålla din box? Blir det en mild vinter igen så måste alla nu vara införstådda med att det inte får stängas igen?
Ja, tror jag tackar nej till boxen i "lilla" stallet och förbereder mig på en kamp mot "instängt stall" till hösten. :devil::devil:
 
Ja, tror jag tackar nej till boxen i "lilla" stallet och förbereder mig på en kamp mot "instängt stall" till hösten. :devil::devil:
Så hade jag oxå gjort. Han trivs i sin box med lite liv o rörelse, men hade försökt få stallägaren att hålla öppet mer under vintern, men efter en jobbig sanering kanske de tänker om själva?..:devil:
 
Så hade jag oxå gjort. Han trivs i sin box med lite liv o rörelse, men hade försökt få stallägaren att hålla öppet mer under vintern, men efter en jobbig sanering kanske de tänker om själva?..:devil:
Ja förhoppningsvis blir det lite andra tankar till hösten :)
 
Om luften är så dålig att människor känner av det och det blir svart på väggarna - då är det rätt illa. Det räcker inte att det är stor luftvolym i stallet, det krävs luftväxling också. Men finns det ett fönster i varje box löser det sig troligen om de är öppna. En enda öppning - i princip ingen luftväxling. Två - det drar från A till B, tre eller fler - då börjar det likna något.
 
Har ni påväxt på väggarna i stallet ska det för tusan inte vara varken djur eller människor där. Det kan inte vara annat än mögel (bästa fall) eller något annat skadligt (värsta fall). Jag har gjort en egen analys, nä förresten. Jag hade flyttat direkt. Har man så dålig omtanke kring djur ska man inte driva inackoreringsverksamhet
 
Hoppas inte maten förvaras i nära anslutning?
Skall dom dessutom äta mat som förvaras under samma skadliga förutsättningar är det
konstigt om dom enbart "hostar lite vid igångsättning".
Stackars både dig, Er och djuren...
(Men det är ju i alla fall spindelfritt!)
 
Har ni påväxt på väggarna i stallet ska det för tusan inte vara varken djur eller människor där. Det kan inte vara annat än mögel (bästa fall) eller något annat skadligt (värsta fall). Jag har gjort en egen analys, nä förresten. Jag hade flyttat direkt. Har man så dålig omtanke kring djur ska man inte driva inackoreringsverksamhet

Ja du har självklart rätt, och jag säger inte att förhållandena är rätt, men jag sammanfattar med ett
ord/namn:
Danmark... :arghh:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp