Byta box??

Kan du inte försöka få till ett stall möte eller ngt och ta tag i frågan om stall luften? Så att alla vet vad som orsakathostan, vad det svarta på väggarna faktiskt är och att det krävs att fönsterna ska stå öppna under vintern då hästarna är inne. Då alla är ute kan de stå stängda om ni har vatten som riskerar att frysa.
Men bara så att alla förstår vad som behövs och få en chans att skapa en kompromiss. Drag är sällan ngt problem för hästar, dålig luft däremot är det.
 
Maten förvaras naturligtvis inte i samma bygning. Stallet har inte upplevt problem under de 3 föregående år jag har stått där. Vi har haft besök av lantbrukskonsulent, som har rådgivit i hur vi kommer detta till livs. Problemet har sandsynligen uppstått vid efterisolering av en vägg som delar stall och hus. Det har tagits prover som dock visar att det är svamp, men inte i en så hög grad att stallet måste rivas. Det har nu sanerats och man har satt in två stora ventilatorer i taket, som styrs automatiska allt efter hur stor luftfuktigheten är. Alla hästar är kontrollerade av veterinär. som konstaterat att vi har sluppit med skräcken. Så jo, i Danmark kan vi också ta hand om våra djur :) Har valt att inte byta box, och är fullt förtröstningsfull om att problemet kommer att lösas med sanering och luftventilatorer. Det är i alla fall stor fokus på stallmiljön nu. :)
 
Hade flyttat hästen omgående till stallet med bättre luft.
Dålig luft och svamp kan ge hästen livslånga problem.
Att han får stå själv ibland kanske, skulle jag inte bry mig om alls i det här fallet.
 
Maten förvaras naturligtvis inte i samma bygning. Stallet har inte upplevt problem under de 3 föregående år jag har stått där. Vi har haft besök av lantbrukskonsulent, som har rådgivit i hur vi kommer detta till livs. Problemet har sandsynligen uppstått vid efterisolering av en vägg som delar stall och hus. Det har tagits prover som dock visar att det är svamp, men inte i en så hög grad att stallet måste rivas. Det har nu sanerats och man har satt in två stora ventilatorer i taket, som styrs automatiska allt efter hur stor luftfuktigheten är. Alla hästar är kontrollerade av veterinär. som konstaterat att vi har sluppit med skräcken. Så jo, i Danmark kan vi också ta hand om våra djur :) Har valt att inte byta box, och är fullt förtröstningsfull om att problemet kommer att lösas med sanering och luftventilatorer. Det är i alla fall stor fokus på stallmiljön nu. :)
Oj, tog du åt dig? Förlåt! Jag menade ju inte dig, jag åsyftade Danmark
(ofta olika synsätt på vad som är okej för djurhållning) som skäl till att DU
inte var säker på att få gehör i frågan. Och jag vet att det finns djurvänligt/
djurkunnigt folk i Danmark, jag har vänner där, men landet som helhet
delar inte Sveriges djursyn/hållning i allt.

Jag själv har en häst med kronisk bronkit efter bara 1 vinter i ett dåligt stall,
för 10 år sedan.
 
:) Lite kanske ;) Men jo det är skillnader på Danmark och Sverige i hur man håller djur. Men jag tror att det mest beror på möjligheterna. Om vi pratar om leriga hagar tex, så är det jättesvårt (om inte ens omöjligt) att ha ordentliga hagar till de danska hästarna. Pga att hela danmark består av lerjord, samt att mycket av jorden i danmark är bebyggelse eller åkerjord. Så här får vi nöjas med mindre fyrkanter der under våta perioder består av lervälling, eller spendera 100.000 tals kronor på att dränera och lägga sand. Jag kommer också ihåg att jag var jätteförvånad när jag flyttade till Danmark för 20 år sedan, att det inte var en självklarhet att hästarna fick hö????? Basen av riktigt fodring O_o
 
Jag som varit lite i samma sits både privat och på jobb skulle alla gånger hellre ha ett stall med bra luft och hästen hade snällt fått vänja sig vid att kompisarna går iväg ibland, de kommer ju tillbaka till slut :D hosta och luftvägsproblem är absolut inte att leka med
 
Behöver ha lite råd från Buke :)

Jag har blivit erbjuden en ny box i stallet. Och vet inte riktigt om jag ska säga ja eller nej tack. Vårt stall är uppdelat i 3 avdelningar, avd 1 där ägarnas hästar står, avd. 2 stora pensionärsstallet där min häst står och avd 3 lilla pensionärsstallet.

Avd 2 och 3 hänger ihop med en gång imellan sig. Avd 3 har fyra boxar, stora ljusa nybyggda boxar med högt i tak och ett fantastiskt inneklimat. Det är här jag har blivit erbjuden en box. Avd 2, där min häst står i dag, har 11 boxar, mindre och inte så högt i tak och därför sämre stallmiljö.

Min häst är en varm stor kille, som inte tycker om att stå själv. Han älskar uppmärksamhet och står idag i en box där ryktplatserna ligger på andra sidan stallgången. Dvs det är alltid folk i närheten och ofta någon som står och hänger vid min hästs box, mysigt, så kan man alltid få lite uppmärksamhet. Och här är alltid hästar inne, så han står aldrig ensam. Det är sällan alla är ute och rider samtidigt. Så tror han trivs mycket bra i sin box. Men... han har lite problem med luftrören, och har hela vintern hostat en enkel gång vid igångsättning.

I den andra avdelningen är stallmiljön mycket bättre, men, han kan riskera att stå ensam i stallet ibland, då de rider om eftermiddagen och jag senare på kvällen. Det är ju inte varje dag han blir ensam, och oftast är det en häst kvar i stallet, då hon rider på förmiddagen. Jag vet bara att min blir väldigt knuten till sina stallkamrater när han står i ett mindre stall, än vad han gör i ett större stall. Han blir inte hysterisk, men vandrar runt och gnäggar.

Så psykiskt vill han ha det bäst i sin gamla box, men fysiskt mycket bättre i den nya?? Vad göra? Vad är viktigast? Psyket eller fysiken??
:)

Den fysiska hälsan går lätt före den mentala. En fysisk skada/sjukdom påverkar hästen dygnet runt. Att vara ensam inomhus påverkar honom/henne en timme några gånger i veckan. De flesta hästar vänjer sig och accepterar detta. Om min häst INTE hade vant sig hade jag bytt stall helt och hållet istället :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp