Byta galopp över hinder

Min häst är av den välbalanserad sorten och väldigt stadig i förvänd galopp. Av någon anledning funkar banhoppningen bäst när jag inte tänker så mycket utan helt enkelt bara fokuserar på vart vi ska. Då hamnar vi i rätt galopp 95 ggr av 100. Börjar jag meckla och tänka för mycket så landar vi "fel" mest hela tiden. :D
Tjusningen med ridningen när man mest går på automatik =D underbart!


Som när man ska hoppa smalhinder eller sneda hinder, ju mer man styr ju vingligare blir det :p
 
Funkar det inte med de här grundinstruktionerna som nämnts trots konsekvent ridning med (jätte)tydliga hjälper så skulle jag börja rannsaka mej själv som ryttare.
Hur tydlig är jag och vad ger jag för signaler, hur uppfattar hästen mej och vad gör jag för fel. Sitter jag i balans, sitter jag rakt och hur känslig häst har jag.
Rannsaka mej själv och bli ännu tydligare, ännu konsekventare och ännu mer balanserad.



En välbalanserad häst kan vara svår att påverka då den är så stark i sin balans och kräver nog väldigt tydliga hjälper och tid för uppgiften.
En viktkänslig häst kommer rätta sej över eller efter hindret utan att ryttaren måste göra så mycket, då den vill balansera upp sej och sin ryttare.

Min uppfattning är också att ett litet större språng än en upphöjd bom kan underlätta till att landa i rätt galopp. Inga höjder, men så att hästen åtminstone kommer upp från backen en aning. En bom är ju som ett vanligt galoppsprång och kanske inte påverkar den välbalanserade hästen typ alls.

Jag har ju hjälp av en tränare, som säger att jag gör allting rätt, men hästen förstår helt enkelt ändå inte. Det är det som är lite frustrerande, det var därför jag ville höra här om någon hade några fler tips och tricks i verktygslådan, än standardlösningarna.
 
För att få hästen att landa i rätt galopp behöver man få den att landa på det blivande yttre frambenet först. Därför är det faktiskt bättre att ha lite mer vikt i ytter stigbygel över hindret.
 
För att få hästen att landa i rätt galopp behöver man få den att landa på det blivande yttre frambenet först. Därför är det faktiskt bättre att ha lite mer vikt i ytter stigbygel över hindret.
fast alltså, hur menar du nu? Hundratals ryttare försöker trampa ner i innerstigbygel men viker sig i sidan så ytter stigbygel belastas mer, och landar likförbannat i fel galopp. Är det inte möjligt att någon sagt att man ska "tänka" vikt i ytter, men haft som baktanke att det hindrar ryttare från att vika sig i sidan?
 
Jag har ju hjälp av en tränare, som säger att jag gör allting rätt, men hästen förstår helt enkelt ändå inte. Det är det som är lite frustrerande, det var därför jag ville höra här om någon hade några fler tips och tricks i verktygslådan, än standardlösningarna.
Har tränaren suttit upp och provat?
Eller annan duktig balanserad ryttare?
 
Du skrev att du inte tycker det är något problem att bryta av och fatta rätt galopp. Jag förklarade varför det är ett problem. Om du tänker tävla hästen, så är det ett problem om du inte kan få hästen att landa i rätt galopp, utan måste bryta av och rätta galoppen allt som oftast. Alltså blir det i längden problematiskt om man ständigt landar i fel galopp.

Vi är inte överens om att hästar inte ska förutspå saker. Är man inte elitryttare på internationell nivå, så är det ofta rätt mycket som hästen får lösa själv på hoppbanan. Tittar du på en lokal ponnytävling, så är det för vissa ekipage 90% som hästen får lösa själv. Däribland galoppen.

Rider man olika hästar, så märker man ganska snart att det inte bara handlar om ryttaren - vissa hästar växlar enkelt galopp över hindret så fort det antyds att man ska åt det hållet efteråt, andra hästar behöver betydligt mycket mer hjälp. Det beror inte bara på hur långt ryttaren kommit i sin ryttarkarriär, utan också på hur mycket rutin och utbildning hästen har.

Vill gärna ha mer tips på hur man kan tänka och göra för att hjälpa en häst som har svårt att byta att landa rätt - det som skrivits är ju lite grundinstruktionerna, vad gör man när de inte räcker?
Varning för att jag är dressyrtant och inte hoppat på åratal - men kan du lägga upp en övning så att du hoppar ett litet hinder på en båge i förvänd galopp och byte till rätt över hindret? Kanske det kan få hästen att förstå iden med att byta?
 
Varning för att jag är dressyrtant och inte hoppat på åratal - men kan du lägga upp en övning så att du hoppar ett litet hinder på en båge i förvänd galopp och byte till rätt över hindret? Kanske det kan få hästen att förstå iden med att byta?

Hästen har tyvärr inte riktigt balansen och styrkan i galoppen för att kunna rida i förvänd galopp, tänk irish draught med enorm galopp - med tränaren på ryggen (svårklassryttare i dressyr) orkar den samla sig 4-5 språng i galoppen, så förvänd ligger en bit bort än så länge tyvärr, särskilt med mig i sadeln.

Annars tror jag i princip det bästa skulle vara att någon skicklig ryttare lär in bytena över hinder, nu är det lite som att hästen inte fattar att man skulle kunna byta, som en del unghästar som inte riktigt har greppat att det finns två galopper man kan gå i på kommando, utan tror att alla fattningar syftar till den ena galoppen.
 
Min tränare brukar säga att man ska typ "fatta" ny galopp över hindret, fast bara med innerskänkeln. Alltså bara trycka in den bogen, sen underlättar det att se vägen, ha lite mer tyngd i inner också. Håller själv på att lära mig detta.

Vet även vi fått öva på galopp ombyten över en markbom vid X och sen red vi på de stora volterna vid A och C, som i en åtta och vid X bytte vi om volt. Jättenyttig övning att få hästen att byta galopp, vissa hade lite lättare andra lite svårare. Övning ger färdighet till slut trots allt. :up:
 
fast alltså, hur menar du nu? Hundratals ryttare försöker trampa ner i innerstigbygel men viker sig i sidan så ytter stigbygel belastas mer, och landar likförbannat i fel galopp. Är det inte möjligt att någon sagt att man ska "tänka" vikt i ytter, men haft som baktanke att det hindrar ryttare från att vika sig i sidan?

Nej. Jag har hört det från flera tränare,senast B-tränaren jag hoppar för nu. Och jag märker det även på min häst, som är rätt känslig. Jag har väldigt lätt för att lägga mer vikt i vänster stigbygel, alltså har det varit jättesvårt att landa i vänster galopp (även efter hinder på diagonalen hyfsat nära väggen, där det borde vara väldigt logiskt att landa rätt). Sedan jag har börjat tänka på att trampa i höger stigbygel över hindret är det mycket enklare. (Och nej, det är inte som jag har vikit mig i sidan och tidigare haft mer vikt i ytter stigbygel. Jag har själv känt att foten och hälen har åkt upp på den sidan.) Tilläggas kan också att min hästs högergalopp är lite sämre än vänster, och att hon inte borde välja att landa i den. Men om ryttaren omedvetet ber om det så...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
7
· Visningar
364
Senast: WS6
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
631
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: zarmino
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp