Byta galopp över hinder

Mabuse

Trådstartare
Skulle behöva hjälp med hur man tydligast visar hästen att den ska byta galopp över hinder, för en häst som inte kan och behöver lära sig? Alltså utöver titta åt rätt håll osv, hur gör man för att vara supertydlig och göra det lätt för hästen att göra rätt?
 
varför skulle hästen inte kunna detta?

landa i rätt galopp är ju naturligt för hästen och något den "vill" göra, så länge ryttaren inte är en belastning och påverkar hästens balans till att hamna i fel galopp.

Sträckt yttertygel, lätta en aning i innertygeln, rak kropp, galoppfattning i avsprånget - hela språnget.
 
varför skulle hästen inte kunna detta?

landa i rätt galopp är ju naturligt för hästen och något den "vill" göra, så länge ryttaren inte är en belastning och påverkar hästens balans till att hamna i fel galopp.

Sträckt yttertygel, lätta en aning i innertygeln, rak kropp, galoppfattning i avsprånget - hela språnget.

Därför att den är orutinerad, och inte har så lätt att växla galopp, och inte fått rutinen att det ofta är läge att växla galopp över hindren ifall man ska åt andra hållet sen. Med "kan" menar jag alltså inte att hästen är fysiskt inkapabel att byta, utan att den inte har lärt sig, utan tar för givet att man landar i samma galopp man hade innan, och alltså behöver ultratydlig hjälp från ryttaren för att byta.

Ungefär som att alla hästar kan galoppera, men det betyder inte att alla hästar kan fatta galopp på kommando utan att ha lärt sig. Eller att alla hästar kan växla galopp, men alla hästar kan inte galoppombyten.
 
Därför att den är orutinerad, och inte har så lätt att växla galopp, och inte fått rutinen att det ofta är läge att växla galopp över hindren ifall man ska åt andra hållet sen. Med "kan" menar jag alltså inte att hästen är fysiskt inkapabel att byta, utan att den inte har lärt sig, utan tar för givet att man landar i samma galopp man hade innan, och alltså behöver ultratydlig hjälp från ryttaren för att byta.

Ungefär som att alla hästar kan galoppera, men det betyder inte att alla hästar kan fatta galopp på kommando utan att ha lärt sig. Eller att alla hästar kan växla galopp, men alla hästar kan inte galoppombyten.

Men utan hjälp ska den ju inte byta och ta föregivet att man ska ändrar galopp bara för att man landar på andra sidan hindret. Ibland fortsätter man ju åt samma håll som du kom ibland inte. Duktig häst du har som inte byter bara för att man växlar varv. Det finns en anledning att förvända kommer före byten i utbildningsskalan eftersom de inte ska få för sig att varvbyte = galoppombyte.

Visst vill alla kunna med små hjälper byta galopp över hinder, men är hästen grön så kanske man får börja med att vara övertydlig. Känns i mina ögon naturligt. Jobba med små bommar/hinder i vardagen för att öva, både på att växla men också ligga kvar om hjälperna säger så. Att ha en bom och byta över hjälper även i dressyren.

Jag vet att någon drog upp taggen #KGforPresident någon gång förra året. Återvinner denna tagg och länkar till: http://www.hippson.se/ridovningar/ridovning-galoppombyte-over-upphojd-bom.htm

Känns bättre en att jag skulle förklara exakt samma övning.
 
Men utan hjälp ska den ju inte byta och ta föregivet att man ska ändrar galopp bara för att man landar på andra sidan hindret. Ibland fortsätter man ju åt samma håll som du kom ibland inte. Duktig häst du har som inte byter bara för att man växlar varv. Det finns en anledning att förvända kommer före byten i utbildningsskalan eftersom de inte ska få för sig att varvbyte = galoppombyte.

Visst vill alla kunna med små hjälper byta galopp över hinder, men är hästen grön så kanske man får börja med att vara övertydlig. Känns i mina ögon naturligt. Jobba med små bommar/hinder i vardagen för att öva, både på att växla men också ligga kvar om hjälperna säger så. Att ha en bom och byta över hjälper även i dressyren.

Jag vet att någon drog upp taggen #KGforPresident någon gång förra året. Återvinner denna tagg och länkar till: http://www.hippson.se/ridovningar/ridovning-galoppombyte-over-upphojd-bom.htm

Känns bättre en att jag skulle förklara exakt samma övning.

Pratar vi hoppning på blåbärsnivå (alltså lätt klass utan ambitioner till mer) så byter en rutinerad häst, om den är hyfsat liksidig, galopp över hindret om det behövs - du talar ju om för hästen vilket håll ni ska svänga efter hindret redan innan språnget, och är den lite erfaren, så ser den till att man landar i rätt galopp för det varv man ska fortsätta i efter hindret. Åk till närmsta ridskola och titta, så kommer du se att de rutinerade hästarna sällan landar i fel galopp, om de har förstått vart de ska efter hindret.

Givetvis ska inte hästen växla galopp så fort den går över en bom, men förhoppningsvis kommer ju inte riktningen efter hindret som en överraskning efter landningen för hästen.

Det jag var ute efter var just den övertydliga hjälpgivningen för att landa i rätt galopp när man gör något enkelt som att t ex hoppa ett litet hinder på diagonalen.
 
Lägg lite mer vikt i tex höger stigbyglarna (om du ska ha den galoppen annars den andra) och tänk att det ska gå!
 
Oftast så brukar man säga att landar hästen i fel galopp ska du alltid bryta av och ta rätt galopp, så lär sig hästen snart det. Som sagt tydligt med att titta åt rätt håll och visa vägen ordentligt så att hästen så småningom lär sig att landa i rätt galopp :)
 
Pratar vi hoppning på blåbärsnivå (alltså lätt klass utan ambitioner till mer) så byter en rutinerad häst, om den är hyfsat liksidig, galopp över hindret om det behövs - du talar ju om för hästen vilket håll ni ska svänga efter hindret redan innan språnget, och är den lite erfaren, så ser den till att man landar i rätt galopp för det varv man ska fortsätta i efter hindret. Åk till närmsta ridskola och titta, så kommer du se att de rutinerade hästarna sällan landar i fel galopp, om de har förstått vart de ska efter hindret.

Givetvis ska inte hästen växla galopp så fort den går över en bom, men förhoppningsvis kommer ju inte riktningen efter hindret som en överraskning efter landningen för hästen.

Det jag var ute efter var just den övertydliga hjälpgivningen för att landa i rätt galopp när man gör något enkelt som att t ex hoppa ett litet hinder på diagonalen.
jag håller inte med

Våra lektionshästar byter bara galopp i luften när ryttaren håller balansen själv. är det hoppning på "böjt spår" tex serpentiner så att ryttaren absolut kan utnyttja vägen till att få rätt galopp landar hästarna alltid i rätt galopp då ryttarna gör sitt jobb rätt, såväl de orutinerade 4-5-åringarna som de 15-åriga som tävlat 120 hoppning i sin ungdom. De gör inte rätt om inte ryttaren är i balans som sagt, utan då är det lite 50-50 på tur.

Att hoppa på en "vanlig" diagonal och byta galopp över hindret är ganska svårt. det är lättare för ryttaren att ge rätt vikthjälper på en kort diagonal eller en svag s-båge. rakt fram till hindret - rakt fram efter är svårt, eftersom vägen är just rak och inte på samma sätt "förklarar" vart vi ska.

Jag tycker inte att det är hästens jobb att lära sig när man byter varv, jag vill att hästen ska göra som jag säger tills jag säger något annat, såväl i dressyren som i hoppningen vilket ger mig som ryttaren uppgiften att vara tydlig. Gör inte hästen det jag vill har jag inte varit tydlig nog. Som någon annan nämnde, förvänd galopp kommer före byten. hästen ska lära sig fatta (och byta) galopp på hjälpen, inte improvisera allt för mycket.
 
jag håller inte med

Våra lektionshästar byter bara galopp i luften när ryttaren håller balansen själv. är det hoppning på "böjt spår" tex serpentiner så att ryttaren absolut kan utnyttja vägen till att få rätt galopp landar hästarna alltid i rätt galopp då ryttarna gör sitt jobb rätt, såväl de orutinerade 4-5-åringarna som de 15-åriga som tävlat 120 hoppning i sin ungdom. De gör inte rätt om inte ryttaren är i balans som sagt, utan då är det lite 50-50 på tur.

Att hoppa på en "vanlig" diagonal och byta galopp över hindret är ganska svårt. det är lättare för ryttaren att ge rätt vikthjälper på en kort diagonal eller en svag s-båge. rakt fram till hindret - rakt fram efter är svårt, eftersom vägen är just rak och inte på samma sätt "förklarar" vart vi ska.

Jag tycker inte att det är hästens jobb att lära sig när man byter varv, jag vill att hästen ska göra som jag säger tills jag säger något annat, såväl i dressyren som i hoppningen vilket ger mig som ryttaren uppgiften att vara tydlig. Gör inte hästen det jag vill har jag inte varit tydlig nog. Som någon annan nämnde, förvänd galopp kommer före byten. hästen ska lära sig fatta (och byta) galopp på hjälpen, inte improvisera allt för mycket.

Era lektionshästar kanske är annorlunda funtade då? Våra mest rutinerade hästar landar i princip alltid i rätt galopp, och skulle ryttaren vara så otydlig med riktningen efter hindret att det blir fel, så rättar de själva strax galoppen. De orutinerade, yngre hästarna är inte lika snitsiga på det.

Jag tycker nog att det är rätt mycket som en rutinerad häst kan hjälpa till med, om vi pratar blåbärsnivå på hoppningen. Absolut, om man rider 1,60, då kanske man vill ta bort hästens egna initiativ, och överlåta 90% till ryttaren att bestämma - men rider man på nivån 50 cm, så är det rätt mycket hästen får ta hand om. På en äldre, verkligt rutinerad och hinderklok häst, så kan det i princip räcka med att ryttaren talar om vilket hinder som ska hoppas, så löser hästen resten - såna hästar brukar man se en del på ponnytävlingar. Så det behöver kanske inte vara hästens jobb att byta till rätt galopp över hindren, men man kan absolut lära den att göra det.

Jag har aldrig varit med om i hoppningen att man övar på att medvetet landa i förvänd galopp, så jag har nog aldrig uppfattat det som ett problem om hästen alltid byter till den galopp som stämmer för den riktning man ska ta efter landningen. Att en dressyrhäst inte ska byta galopp på eget bevåg är jag med på, men om en hopphäst ser till att den har rätt galopp, istället för att hoppa i förvänd galopp, så har jag inte sett det som ett problem. Men det kanske är vanligt att man tränar på att hoppa i förvänd galopp på andra ställen?

Diagonaler finns ju av olika slag. Att hoppa ett litet hinder på kort diagonal har jag inte upplevt som något som kommer sent i utbildningen - någon form av diagonalhinder brukar finnas med redan på clearrounder.

Att hästar nästan alltid gör rätt om man är tydlig nog håller jag med om. Frågan är hur man är tydlig nog?
 
Att hästar nästan alltid gör rätt om man är tydlig nog håller jag med om. Frågan är hur man är tydlig nog?

Det svarade jag ju på i mitt första inlägg.

Tror du missförstått mig, jag skrev att det är lättare att vara tydlig på kort diagonal eller båge där man kan ta hjälp av vägen på ett annat sätt än man kan på lång diagonal, inte att det skulle komma sent i utbildningen. Jag tycker inte att det är ett problem att sakta av och rätta galoppen om jag misslyckats med hjälpgivningen i språnget. Däremot förstår jag inte varför blåbärshoppningshästar automatiskt skulle lära sig förutspå vägen bättre än verkligt rutinerade hästar...? De får ju sällan ha en ryttare som kan lära dem hoppningens grunder vettigt utan knatar på efter bästa förmåga. En blind leder ju sällan en blind så himla framgångsrikt sas så i det resonemanget är jag lost.
 
Skulle behöva hjälp med hur man tydligast visar hästen att den ska byta galopp över hinder, för en häst som inte kan och behöver lära sig? Alltså utöver titta åt rätt håll osv, hur gör man för att vara supertydlig och göra det lätt för hästen att göra rätt?

Lättast att få den att göra det bör väl vara på någon typ av böjt spår, med en ryttare som i balans och som rider med hästen trampar ner i stigbygeln till nya varvet, leder med innertygel (utan att släppa iväg ytterbogen någonstans) tittar åt rätt håll och håller ihop yttersidan på både sej själv och hästen.
Och förbereda sej innan språnget påbörjas.


Länken tidigare var väldigt bra förklarat med en väldigt bra övning!:up:
 
Att hästar nästan alltid gör rätt om man är tydlig nog håller jag med om. Frågan är hur man är tydlig nog?

Tydlig nog beror ju just på utblininden, för en välutbildad häst är en liten vikthjälp från ryttaren nog hjälp. Jag menade inte heller i mitt tidigare inlägg att jag på min 19åring sitter och gör en överdrivet stor hjälp för att han ska byta galopp. Blick och tramp i stigbygeln är nog (om han kommer i bra förutsättningar) men det är likväl en hjälpgivning, han byter för att jag gör små grejer som han vet vad de innebär. Vad som är "tydligt nog" är upp till hästen och förstår inte hästen att den ska byta på minimala hjälper är det inte tydligt nog. Fungerar det inte på en gång öva och öva."-Ju mer du repeterar och hästen gör rätt, desto snabbare lär den sig."

Jag tror inte de rutinerade hästarna byter bara för att byta utan det är nog bara de orutinerade ryttarna på blåbärshoppningen som inte förstår att de faktiskt ger signalerna om bytet, med blick etc. Man får tidigt lära sig att titta på nästa hinder och det känner hästen. När inte detta stämmer och hästen chansar ser man ofta på små ponnytävlingar och ridskola en hel del fall där ryttare och häst inte går åt samma håll vilket brukar resultera i att häst och ryttare skiljs åt lite hastigt med en luftfärd ;).

Jag är ett fan av hästar med egen vilja och som själva kan ta beslut på hinder, men skulle jag inte ens med blicken indikera på att jag ville åt något håll skulle inte ens min extremt hinderkloka 19åring byta till rätt galopp, han är inte telepatisk. Han skulle ta det håll han vill och tycker är bekvämt. Men visar jag byter han självklart. Varför? För att han har träna träna tränat på hinder i 15 år. När han var ny kunde han säkert inte heller.
 
Det svarade jag ju på i mitt första inlägg.

Tror du missförstått mig, jag skrev att det är lättare att vara tydlig på kort diagonal eller båge där man kan ta hjälp av vägen på ett annat sätt än man kan på lång diagonal, inte att det skulle komma sent i utbildningen. Jag tycker inte att det är ett problem att sakta av och rätta galoppen om jag misslyckats med hjälpgivningen i språnget. Däremot förstår jag inte varför blåbärshoppningshästar automatiskt skulle lära sig förutspå vägen bättre än verkligt rutinerade hästar...? De får ju sällan ha en ryttare som kan lära dem hoppningens grunder vettigt utan knatar på efter bästa förmåga. En blind leder ju sällan en blind så himla framgångsrikt sas så i det resonemanget är jag lost.

Därför att rutinerade hästar som kan sina saker i regel har lärt sig att ta många egna beslut när de har orutinerade ryttare på ryggen. En häst som aldrig haft annat än svårklassryttare på ryggen kan nog vara mer van vid att ryttaren tar besluten, om den alltid varit riden på det sättet. Gör ryttaren fel så gör hästen fel, för den lyder ryttaren.

Det handlar inte om att hästen kan förutspå vägen, det handlar om att hästen självständigt löser problemet med galoppen om ryttaren inte gör det, och är van att ryttaren ibland gör fel, och löser problemet själv eftersom den vet hur det ska vara. Det finns heller ingen motsättningen mellan blåbärshoppningshästar och verkligt rutinerade hästar - tvärtom, bra blåbärshoppningshästar ÄR verkligt rutinerade hästar, i regel.

Jag tycker det är ett problem om man ska bryta av och rätta galoppen i varenda båge - det tar tid, och gör det mycket svårare att hålla en bra rytm än om hästen kan byta i språnget på kommando eller landar i rätt galopp i första läget. Omhoppningen ska vi inte tala om - omhoppningssvängar i fel galopp vill väl ingen ägna sig åt, och ska du börja bryta av och byta galopp i omhoppningen blir det ju väldigt knepigt att få en bra tid.
 
Jag tycker det är ett problem om man ska bryta av och rätta galoppen i varenda båge - det tar tid, och gör det mycket svårare att hålla en bra rytm än om hästen kan byta i språnget på kommando eller landar i rätt galopp i första läget. Omhoppningen ska vi inte tala om - omhoppningssvängar i fel galopp vill väl ingen ägna sig åt, och ska du börja bryta av och byta galopp i omhoppningen blir det ju väldigt knepigt att få en bra tid.

Men hallå, nu är du väldigt yvig i din diskussion. vi är överens om att hästarna landar i rätt galopp om ryttaren är tillräckligt tydlig. Vi är överens om att hästarna inte ska förutspå saker - de ska göra något på ryttarens impuls, om det så är "titta åt det håll du ska över hindret" eller ännu tydligare. Varför drar du in omhoppningssvängar i fel galopp, eller rätta "i varenda båge"? Det behöver man ju bara i början av sin ryttarkarriär, innan man lärt sig hur man landar i rätt galopp. Att få hästen att landa i rätt galopp kommer väl ändå ganska långt innan omhoppning, i ryttarens utbildningsskala? Och hur man förtydligar hjälpen/förenklar för hästen att landa i rätt galopp har du redan fått svar på.
 
Men hallå, nu är du väldigt yvig i din diskussion. vi är överens om att hästarna landar i rätt galopp om ryttaren är tillräckligt tydlig. Vi är överens om att hästarna inte ska förutspå saker - de ska göra något på ryttarens impuls, om det så är "titta åt det håll du ska över hindret" eller ännu tydligare. Varför drar du in omhoppningssvängar i fel galopp, eller rätta "i varenda båge"? Det behöver man ju bara i början av sin ryttarkarriär, innan man lärt sig hur man landar i rätt galopp. Att få hästen att landa i rätt galopp kommer väl ändå ganska långt innan omhoppning, i ryttarens utbildningsskala? Och hur man förtydligar hjälpen/förenklar för hästen att landa i rätt galopp har du redan fått svar på.

Du skrev att du inte tycker det är något problem att bryta av och fatta rätt galopp. Jag förklarade varför det är ett problem. Om du tänker tävla hästen, så är det ett problem om du inte kan få hästen att landa i rätt galopp, utan måste bryta av och rätta galoppen allt som oftast. Alltså blir det i längden problematiskt om man ständigt landar i fel galopp.

Vi är inte överens om att hästar inte ska förutspå saker. Är man inte elitryttare på internationell nivå, så är det ofta rätt mycket som hästen får lösa själv på hoppbanan. Tittar du på en lokal ponnytävling, så är det för vissa ekipage 90% som hästen får lösa själv. Däribland galoppen.

Rider man olika hästar, så märker man ganska snart att det inte bara handlar om ryttaren - vissa hästar växlar enkelt galopp över hindret så fort det antyds att man ska åt det hållet efteråt, andra hästar behöver betydligt mycket mer hjälp. Det beror inte bara på hur långt ryttaren kommit i sin ryttarkarriär, utan också på hur mycket rutin och utbildning hästen har.

Vill gärna ha mer tips på hur man kan tänka och göra för att hjälpa en häst som har svårt att byta att landa rätt - det som skrivits är ju lite grundinstruktionerna, vad gör man när de inte räcker?
 
Jag är ett fan av hästar med egen vilja och som själva kan ta beslut på hinder, men skulle jag inte ens med blicken indikera på att jag ville åt något håll skulle inte ens min extremt hinderkloka 19åring byta till rätt galopp, han är inte telepatisk. Han skulle ta det håll han vill och tycker är bekvämt. Men visar jag byter han självklart. Varför? För att han har träna träna tränat på hinder i 15 år. När han var ny kunde han säkert inte heller.

Nej, det är klart hästen måste förstå vart den ska, men titta åt rätt håll är ju rätt enkelt. Det fixar de flesta ryttare. Hur gjorde du med din häst när han var ny och inte kunde, för att han skulle lära sig?
 
Nej, det är klart hästen måste förstå vart den ska, men titta åt rätt håll är ju rätt enkelt. Det fixar de flesta ryttare. Hur gjorde du med din häst när han var ny och inte kunde, för att han skulle lära sig?
Jag är 21 och han 19, behöver jag förklara att jag inte lärde honom detta ;)? Han är välskolad av mer kompetenta människor en jag, i alla fall när jag var under 10 år. Men som jag sa innan skulle jag fått lära honom detta skulle han fått öva öva öva på övingar som underlättar att han förstår vad som ska göras. Tillsammans med en bra tränare!
 
Jag har precis börjat lära mig byten. Jag har en 21 åring som redan kan därför skriver jag JAG.
Jag håller på med byten i dressyren, min erfarna häst landar nästan alltid i rätt galopp i hoppningen om inte jag klantar till det.
Så här tränar vi ( med hjälp av tränare) :
En bom på ett par sockerbitar parallellt med medellinjen vid X, galopperar på stora a volten över bommen ett par varv. Sedan blir det ett byte över bommen och in på C volten i andra galoppen.
Halvhalt, ställer hästen lite i nya galoppens riktning, ser vägen, och ger en tydlig ny fattning över bommen.
När man klarar detta i båda varv lägger vi ner bommen på marken och gör samma sak. Och när man klarar detta i båda varven tar man bort bommen och har bara sockerbitarna kvar och byter mellan dom.

Nu är jag absolut inget proffs, men tänker att detta måste vara en lika bra övning för en grön häst som för en grön ryttare? Eller är jag helt ute och cyklar här?
 
Vill gärna ha mer tips på hur man kan tänka och göra för att hjälpa en häst som har svårt att byta att landa rätt - det som skrivits är ju lite grundinstruktionerna, vad gör man när de inte räcker?

Funkar det inte med de här grundinstruktionerna som nämnts trots konsekvent ridning med (jätte)tydliga hjälper så skulle jag börja rannsaka mej själv som ryttare.
Hur tydlig är jag och vad ger jag för signaler, hur uppfattar hästen mej och vad gör jag för fel. Sitter jag i balans, sitter jag rakt och hur känslig häst har jag.
Rannsaka mej själv och bli ännu tydligare, ännu konsekventare och ännu mer balanserad.



En välbalanserad häst kan vara svår att påverka då den är så stark i sin balans och kräver nog väldigt tydliga hjälper och tid för uppgiften.
En viktkänslig häst kommer rätta sej över eller efter hindret utan att ryttaren måste göra så mycket, då den vill balansera upp sej och sin ryttare.

Min uppfattning är också att ett litet större språng än en upphöjd bom kan underlätta till att landa i rätt galopp. Inga höjder, men så att hästen åtminstone kommer upp från backen en aning. En bom är ju som ett vanligt galoppsprång och kanske inte påverkar den välbalanserade hästen typ alls.
 
En välbalanserad häst kan vara svår att påverka då den är så stark i sin balans och kräver nog väldigt tydliga hjälper och tid för uppgiften.
En viktkänslig häst kommer rätta sej över eller efter hindret utan att ryttaren måste göra så mycket, då den vill balansera upp sej och sin ryttare.

Min häst är av den välbalanserad sorten och väldigt stadig i förvänd galopp. Av någon anledning funkar banhoppningen bäst när jag inte tänker så mycket utan helt enkelt bara fokuserar på vart vi ska. Då hamnar vi i rätt galopp 95 ggr av 100. Börjar jag meckla och tänka för mycket så landar vi "fel" mest hela tiden. :D
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
600
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 312
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 971
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp