Byta namn på din häst?

Nä, det gör det ju egentligen inte, men min gamla hade liksom sitt smeknamn klart när han klev ur transporten och fick heta det även hos sin nya ägare nu när han såldes.
Men med min nya vill det sig liksom inte, hans ordinarie namn är ett flicknamn, jag provade med en förkortning av det, det funkar liksom inte.
Häromdagen pratade en stallkollega om hästarna och hagarna typ: Tusse och Brasse går ju tillsammans och sen Nocken och ...öhööö Åsas häst.
Så det vill sig liksom inte, vet inte riktigt vad jag ska kalla honom.
Kan du inte avslöja namnet, man blir ju väldigt nyfiken :D

Jag köpte två föl från tyskland 2005 som jag inte gillade namnen på, när de skulle registreras om här så döpte jag om dem. Båda hästarna gick det illa för så jag vågar faktiskt inte döpa om någon häst mer även om det väl bara är skrock... barnens ponny heter i pappret Blixtra men kallas för Dingla. Funkar hur bra som helst.
 
Nä, det gör det ju egentligen inte, men min gamla hade liksom sitt smeknamn klart när han klev ur transporten och fick heta det även hos sin nya ägare nu när han såldes.
Men med min nya vill det sig liksom inte, hans ordinarie namn är ett flicknamn, jag provade med en förkortning av det, det funkar liksom inte.
Häromdagen pratade en stallkollega om hästarna och hagarna typ: Tusse och Brasse går ju tillsammans och sen Nocken och ...öhööö Åsas häst.
Så det vill sig liksom inte, vet inte riktigt vad jag ska kalla honom.
Fast det brukar lösa sig med tiden. Förr eller senare kommer han ju kallas nånting.
 
Nä, det gör det ju egentligen inte, men min gamla hade liksom sitt smeknamn klart när han klev ur transporten och fick heta det även hos sin nya ägare nu när han såldes.
Men med min nya vill det sig liksom inte, hans ordinarie namn är ett flicknamn, jag provade med en förkortning av det, det funkar liksom inte.
Häromdagen pratade en stallkollega om hästarna och hagarna typ: Tusse och Brasse går ju tillsammans och sen Nocken och ...öhööö Åsas häst.
Så det vill sig liksom inte, vet inte riktigt vad jag ska kalla honom.

Det kommer att ge sig med tiden är jag helt övertygad om. Kanske något på samma bokstav som namnet är? Är ruskigt nyfiken på vilket flicknamn det är :)
 
Är det nån som gjort det? Var det bökigt? Går det ens? Världseliten verkar byta på var och varannan häst.
Tänkte väl närmast på Fendi.

Min valack har nämligen ett flicknamn, som även om han är tämligen femenin inte passar honom ett dugg.
Var kommer han i från?
Stam?

Hade jag t.ex. haft ett quartersto utan givet namn hade jag döpt henne till Marge, Barb eller nått annat typiskt amerikanskt namn (som Sue- Ellen).
Tyskt stammad valack hade fått heta Klaus, eller Ingrid om det vart ett sto. ;)
 
Min lille pälsboll kallas för Mulle (för att han är precis som Mulle :heart vilket ibland ger en matte gråa hår), och det liknar inte alls hans riktiga namn. Det bara kom direkt jag var och tittade på honom att det där är en Mulle. Och han började lyssna till det direkt så det tyckte nog han med. :p
 
Jag blir också lite fundersam över den här frågan, ingen av mina hästar kallas det se heter i passen. Känner nästan ingen som kallas för det som står i passet, om det inte råkar vara kort och behändigt.
Min häst heter Hugo i passet... :cool:

Men jag håller med de andra. Man kan gott och väl kalla de vad man vill. T.ex. en häst jag kände heter Brighton men kallades Sune. Eller en Wilma som kallades Gullan... (fråga inte varför hon inte gick under namnet Wilma haha). Bara som exempel på hästar som kallas något helt annat. :)
 
Min förra häst hette ett gammalt kvinnonamn. Uppfödaren döpte alla sina ston till gamla kvinnonamn. Det namnet passade verkligen inte henne alls. Förra ägaren kallade henne istället ett helt annat kvinnonamn som inte var det minsta likt hennes egentliga namn och det fick hon fortsätta heta här eftersom det passade henne utmärkt. Första gången veterinären var här blev det lite funderingar från hennes sida när hon fick passet och det stod ett helt annat namn där men det är också enda gången det har ställt till huvudbry.
 
Min häst är döpt till Kasper. Problemet var bara att verksamheten som köpte honom redan hade en Casper, så han döptes om till Kastor (vilket är det namn han försäkrades i). På mitt ägarbevis, som jag fick efter ägarbytet då jag köpte honom, står det Kasper (Kastor). Kastor är det namn han lystrar till. I passet står det dock fortfarande Kasper. Så det är väl lite..eh..halvofficiellt ändrat? Men det är säkert olika hur det hanteras, mellan rasföreningarna/förbunden. Min är en fjording.
 
Efter ett tag så får hästen automatiskt ett smeknamn och det är inte alls säkert att det har någon som helst koppling till namnet som står i passet.
Tex min egen häst som heter Heidelberg men alltid kallats för Kalle, har ingen aning om varför?!
Grön som egentligen hette något helt annat men hade grön grimma som liten fölis.
Krokodilen som hette något på P i passet men hade den fula ovanan att tugga på hästskötarna när han var liten.
Nusse som heter något på L..... tror jag

Det är bara att låta namnet komma och strunta i vad man kallas på tävlingar mm
 
Kan du inte avslöja namnet, man blir ju väldigt nyfiken :D

Jag köpte två föl från tyskland 2005 som jag inte gillade namnen på, när de skulle registreras om här så döpte jag om dem. Båda hästarna gick det illa för så jag vågar faktiskt inte döpa om någon häst mer även om det väl bara är skrock... barnens ponny heter i pappret Blixtra men kallas för Dingla. Funkar hur bra som helst.
Haha, det klart jag kan, han heter Kaiho, uttalas precis som pop-sångerskan, Kayo.
Han ser inte ut som en popsångerska..ju!
Han ser ut så här: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=da36b3ba093874e73dfe35acfdaafc68&oe=56EABA34
 
Jag tycker det var ett jättefint namn! Tycker inte det låter som ett flicknamn, det är sångerskan som haft "fel" namn hela tiden.
 
Jag tycker att det var ett fint namn, och jag är inte säker på att alla skulle göra kopplingen till Kayo. Min häst heter Cézanne, många tror att hon heter Susanne, andra tror att hon är en han då hon är döpt efter en manlig konstnär, men nu har jag känt henne i 16 år och det är självklart att hon heter just så!
 
Är ju jättesvårt att byta namn på hästar!
Vi hade en som var utan namn i passet som såklart hade ett tilltalsnamn. Sen kom det fram vad hästen egentligen hette men det blev ju omöjligt att kalla honom för nått annat, trots tappra försök med nya lappar o listor.
Min egna häst har ett långt engelskt ord till namn som hon också kallades för när jag köpte henne. Gav henne ett helt annat smeknamn för enkelhetens skull. (Folk minns aldrig vad hon heter annars) Nu har det gått ett år och många vet inte alls vad hon heter "på riktigt" medans för oss som varit med från början inte är 100% bekväma med hennes smeknamn heller. Det är som det är. Hon lyssnar till sitt smeknamn iallafall och det passar henne.

Att kalla sin valack för Kayo tycker jag inte är ett dugg konstigt! Ett fint namn!
 
Min islandsvalack har också ett stonamn. Vi har inofficiellt bytt namn på honom och han lyssnar till sitt smeknamn. Vi ska inte tävla honom ändå så det spelar inte så stor roll.:)
Det verkar krångligt att byta namn så det kanske räcker att ni själva byter namn men det står ett annat i passet?

Är din valack registrerad i SIF? Dom brukar inte gå med på kvinnliga namn på valacker så det låter underligt.
 
Är din valack registrerad i SIF? Dom brukar inte gå med på kvinnliga namn på valacker så det låter underligt.
Vet även import från Island som är ett sto som har ett hingstnamn. Gissa om ägaren blev förvånad när det kom fram en liten stounge istället för en hingstunge. Men man kan ju inte gärna skicka tillbaka dem till Island.
Och nej, han är inte reggad i SIF. :) Den här ska inte tävlas i islandsgrenar så det spelar inte mig någon roll.
 
Vet även import från Island som är ett sto som har ett hingstnamn. Gissa om ägaren blev förvånad när det kom fram en liten stounge istället för en hingstunge. Men man kan ju inte gärna skicka tillbaka dem till Island.
Och nej, han är inte reggad i SIF. :) Den här ska inte tävlas i islandsgrenar så det spelar inte mig någon roll.

Har hänt att dom skickar över fel häst...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 610
Senast: MML
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp