Byta namn på din häst?

Kaiho hade jag kallat Kalle eller Hoa-hoa. Ai-ai funkar ju också. Eller som sagt, något som inte alls liknar det officiella namnet, men passar hästen.
Min häst heter Magno XVII, men jag kallar honom för Mio. "El mio" betyder "Min egen" på spanska, så det tyckte jag var passande, då jag varit hästlös i flera år innan jag köpte honom, bara ridit andras hästar, så det kändes så underbart att äntligen ha en helt egen häst igen! Mio, min Mio!:heart
 
Jag ångrar lite att min Ricky inte fick heta Rikardo Plommonberg som det var tänkt från början. Men när det var dags för ID-kontrollantens besök vågade jag inte, så det blev bara Rikardo.

Men jag menar, tänk i framtiden på tävlingsbanorna. :o "In på banan har vi nu Ellinor Karlström på Rikardo Plommonberg". :rofl:

Fast jag vet att alla kommer uttala hans namn fel, har redan råkat ut för det. Han heter alltså Ri-Kar-Do, inte Rikarrrrd-O som de flesta säger. :cool:
 
Haha, det klart jag kan, han heter Kaiho, uttalas precis som pop-sångerskan, Kayo.
Han ser inte ut som en popsångerska..ju!
Han ser ut så här: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=da36b3ba093874e73dfe35acfdaafc68&oe=56EABA34

Om jag inte hade varit nöjd med att kalla honom för Kaiho så hade jag hittat på ett smeknamn på honom, tycker Kaiho är fint men det är du som ska vara nöjd med det. Låter inte kvinnligt för mig, mer ett maskulint namn tycker jag.

Kalla honom för Kaj som någon annan föreslog eller Kaaho? Kabbe, Kobbe, Abbe, Hako, Haiko, Ayo, Koy? Finns massor om man börjar tänka.
 
Jag tyckter det namnet egentligen låter mer maskulint än feminint, och ett helt okej namn.

Men hade jag haft honom och velat kalla honom något annat än Kaiho hade jag nog kallat honom för Hobbe :).

Vill gärna ta en del av det riktiga namnet till smeknamn av någon anledning.
 
Jag är mest nyfiken på vilken dialekt man har när man inte kan uttala Kaiho:D
Förövrigt hade jag kallat hästen Kajan:)
 
Tycker inte att Kaiho är sådär klockrent feminint, men förstår att stavningen ställer till det för folk när det ska uttalas, så för den sakens skull hade det kanske vart bättre om det stavades mer som det ska uttalas ;)

Håller med föregående talare, skulle också kalla hästen för Kajan :D

Själv har jag en valack som kallas Pärlan (heter Perlestegg), så folk brukar bli lite förvirrade i början :p
 
Nä, det gör det ju egentligen inte, men min gamla hade liksom sitt smeknamn klart när han klev ur transporten och fick heta det även hos sin nya ägare nu när han såldes.
Men med min nya vill det sig liksom inte, hans ordinarie namn är ett flicknamn, jag provade med en förkortning av det, det funkar liksom inte.
Häromdagen pratade en stallkollega om hästarna och hagarna typ: Tusse och Brasse går ju tillsammans och sen Nocken och ...öhööö Åsas häst.
Så det vill sig liksom inte, vet inte riktigt vad jag ska kalla honom.

Jag har en häst som heter Nattfari men han kallas Karl eller Kalle. Självklar koppling, eller hur?
Eller Sierra Moore Deluxe som kallas Arne.
Eller Pärlby Cingel som kallas yngve.
Eller Lysjö Tinder som kallas Lukas.

Listan kan göras lång över passnamn och vad de kallas...
 
Det heter en av mina bästa kompisar, känns lite avigt. :)
(Vilket i-landsproblem egentligen)
Äsch, det där skulle jag inte bry mig om. Min kompis köpte en häst som hette Figaro. Hon skulle prompt inte kalla honom "Figge" för det hade hon en god vän som kallades. Ett par månader senare började hon dock också kalla honom för detta, utan att tänka på att det skulle vara hennes vän som åsyftas. Tyckte Kaiho för övrigt var fint :). Jag hade nog kallat honom för Kaj eller Kalle.
 
@Blandrastik Alltså jag förstår inte hur det ska uttalas? :o Är det som staden Kairo fast utan R:et, eller som namnet Cato (kei-tou) utan T:et? Eller finns det ytterligare sätt att uttala det?
 
@Blandrastik Alltså jag förstår inte hur det ska uttalas? :o Är det som staden Kairo fast utan R:et, eller som namnet Cato (kei-tou) utan T:et? Eller finns det ytterligare sätt att uttala det?
Men det gör liksom ingen annan heller: :)
Verkar bara vara ett ihop-plock av bokstäver utan någon större tanke. Uppfödaren blev tyst en stund när jag frågade vad han hette.
Men efter den här tråden är arbetsnamnet Kajan.
 
Som 08 tycker jag att namnets uttalning inte är ett dugg konstigt och att det uttalas Kajo.

Lägger till att jag har svårt att förstå att Cato skulle kunna uttalas på något annat sätt är Kato.
 
Senast ändrad:
Lägger till att jag har svårt att förstå att Cato skulle kunna uttalas på något annat sätt är Kato.
Gick på karaktären i första Hunger Games-boken, där de i filmen uttalar namnet så som jag skrev (om jag inte missminner mig helt och hållet?).
 
Gick på karaktären i första Hunger Games-boken, där de i filmen uttalar namnet så som jag skrev (om jag inte missminner mig helt och hållet?).

Efter en stunds googling så verkar det som att Kato och Cato faktiskt uttalas på olika sätt.

Kan även tillägga att det som gör att jag känner mig osäker på TS hästs namn är att jag inte kan lista ut om det bör uttalas med ett svenskt eller engelskt uttal.
 
Senast ändrad:
Gick på karaktären i första Hunger Games-boken, där de i filmen uttalar namnet så som jag skrev (om jag inte missminner mig helt och hållet?).

Har varken läst eller sett dem så jag har ingen aning om vad du tänker på.

Jag tycker att man i Sverige ska förutsätta att namn ska uttalas på svenska om det inte är uppenbart att det är engelska. TS häst kommer dessutom från en stofamilj där medlemmarna döps på K och de stammar från det tyska stoet Kortau. Så man kan ju tänka att tyska också är ett alternativ.

Lägger till att det svenska efternamnet Cato uttalas Kato.
 
Har varken läst eller sett dem så jag har ingen aning om vad du tänker på.
I boken/filmen finns en karaktär som heter Cato som uttalas på det sättet jag skrev i mitt första inlägg. Det verkar vara det typiska sättet att uttala namnet med den stavningen. Kato uttalas annorlunda. Varför vet jag inte.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: Smurfoff
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 612
Senast: MML
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp