Bukefalos 28 år!

Byta vatten. Hur ofta?

M

mulle_mustang

Hej! tyvärr så har jag ingen vattenflaska till min hamster så han har en skål istället. Jag vet att man ska byta vatten ofta då, jag byter 3 ggr/dag. morgon, eftermiddag och kväll. Är det tillräckligt eller bör jag byta oftare? Har inga pengar just nu men han får en flaska i slutet av veckan. Han får även en nu bur som är ungefär dubbelt så stor som den han har nu.

Klottra gärna ner era åsikter om ni vill. :banana:
 
Jag tycker att det låter som att du byter tillräckligt ofta.
 
En gång om dan räcker mer än väl....jag har inte nån flaska till mina ökenråtter, min erfarenhet är att om man byter vatten varje dag och ser till att det inte blir förorenat av spån osv så är det bättre än flasaka, mer naturligt att dricka ur.
 
ok. Jag har inte haft hamster på flera år så jag är lite ringrostig. hehe :banana:
 
ok. Men han skvätter ner strö i vattnet och då ser det inte så aptitligt ut. Att det är mer naturligt kan jag iofs hålla med om, men problemet är att matskålen och vattenskålen tar upp ca en fjärdedel av burens golvyta. Men jag ska köpa en nu bur på lördag tror jag, och den den jag har kollat på är ca 2 ggr så stor och då borde det ju få plats. Då kommer han nog bli :D hehe :banana:
 
Har du en äggkopp i keramtik så är det ännu bättre :)
Den kan man köra ner i spånet en bit och hamstern brukar inte bada i dom :D
Annars dricker inte hamstern vatten så väldigt ofta och heller inte i stora mängder så det går fint att ha det i en skål så länge :)
 
Min bur är 50*90 i botten och vatten och mat står på en hylla med ramp upp just för att hålla det rent.

Buren var svindyr (1000 spänn) men det var det värt! Finns billigare varianter (men nästan lika stor) av typen genomskinlig plast för ung. halva priset som är jättebra till din hamster...
 
En hylla.. Det var ingen dum idé. Får fundera på det.
Jag har kollat på en bur som är ca 60*40 tror jag. Den jag har nu är bara 35-40*20-25, tyvärr. Den kostar bara 265 kr och då får jag med spån, hus och skålar. Har tänkt att lägga in nånting som han kan klättra på och gömma sig bakom/under.
Hamstrar är ju visserligen nattaktiva, men mig veteligt så behöver dom stimulans ändå.
 
Det låter ju som helt OK storlek tycker jag, och ja! Klart de behöver massa att pyssla med även på natten, för då finns ju inte du där (eller är du nattuggla?) och aktiverar honom....
 
Jag tycker också det. Jag brukar försöka sova men igår kväll höll han mig vaken i 2½ timma genom att gnaga på gallret. Det är väldigt jobbigt att lyssna på, men jag vågar inte ställa in hjulet till honom för det är dvärgstorlek på det. Hela nuvarande buren är dvärg-anpassad.

Har du några tips på lämpliga saker jag kan ha hos honom i buren?? Helst inte för dyra saker för min ekonomi är ganska knaper, måste betala 500kr på hästen varje månad av ett studiebidrag på 950kr.
Tack på förhand!
 
Ett hus och ett hjul (lite större då) såklart, ett roligt rör att springa genom och några gnagstänger tror jag han blir nöjd med!
 
ok. Tack för tipset. Har inte haft hamster på flera år så jag är lite ringrostig inom det området.
 
Och jag har aldrig haft just hamster, men råttor och ökenråttor, och smådjur har ju ganska så lika behov ändå.

Lycka till med godingen!
 
ok. Jo det är väl så med dom små djuren.. hehe

Tack för hjälpen! :bow:
 
Vore kul om du kunde skriva om hur du ordnat i buren sen när du har handlat...Alltid kan man lära nåt av varandra! :bump:
 
Jag kom på att jag aldrig skulle få råd att leva den här månaden. Kommer bygga en bur på lördag med måtten ca 70*45 cm. Ska köpa nät med rutor på ca 1 cm2. Det ska vara på framsidan och "locket", resten av konstruktionen kommer att vara i trä. Blir mer skyddat från mina katter också, fast den ena går inte in i mitt rum sen han flyttade in och den andra visar inget döda/äta intresse. Det kommer ju bli material över som blir en hylla och så får jag väl knalla ut i skogen och hitta nån fin grenklyka som han kan klättra på att lägga i buren.
Det är ju bara till att låta fantasin flöda :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
792
Senast: mily
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 987
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 591
Senast: Skye
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp