Bukefalos 28 år!

Byta vatten. Hur ofta?

Nix det kan gå bra om träskivorna är tillräckligt tjocka och rätt sammansatta (inga utstående skarvar). Man får ju ha koll ändå såklart, det är nog ett större problem med att träet drar åt sej kiss = lukt.
 
Nej dom kan bita sig igenom på en slät yta :crazy:
Det gjorde en av mina på dunaburen mitt på den släta ytan.
En uppfödare ville ha sina hamstrar i burar av trä (hade även marsvin) och dvärghamstrarna gick utmärkt men guldhamstrarna tuggade stora hål och var på väg ut :eek:
Jag står fast vid att guldhamstrar kan tugga sig ur trälådor även om det bara är släta ytor precis som möss kan gnaga sig igenom mitt på träväggar.
Ek skulle väl vara något som stoppar dom möjligen :angel:
Det finns ingen hamsteruppfödare som har trälådor även om det varit mycket billigare att bygga just av den anledningen att vissa gnager sig ur :devil:
 
Jag har byggt buren nu. Jag tog ett litet skåp som jag lade ner, bottenytan är nu 50*60 cm. Halva framsidan och halva taket är galler, resten är trä med nån sorts beläggning som gör att väggarna är helt släta och halkiga.

I buren har han ett hus, matskål, en klätterställning, en gnagpinne och MASSA spån. Jag är inte riktigt helnöjd men jag håller på att gnugga geni knölarna för att komma på nåt mer att göra. Det jobbiga är att han gnager på gallret som en liten dåre och håller på att driva mig till vansinne. :banana:
 
Oj, det var inte bra.. Då får jag hålla koll så att han inte tuggar sig igenom väggarna då. För tillfället så gnager han bara på gallret och gör sitt bästa för att driva mig till vansinne. Men vad står man inte ut med? Dom är ju så söta. :banana:
 
Alla hamstrar gör det inte utan dom värsta utbrytarkungarna brukar vara dom som gnager sig ur :D
Håll kollen varje dag för det kan gå rätt fort när dom väl har upptäckt att det går ;)
Våran hamster står i köket så han stör inte :angel:
 
ok.. jag kollade för en liten stund sedan och då var det inte ens en repa på väggarna, men jag kommer att fortsätta kolla.
Är dvärghamstrar mindre rymnings benägna än guldhamstrar?

Buren han har får inte plats i köket för det är ganska litet, så han får fortsätta bo i mitt rum. :banana:
 
när jag hade hamster bytte jag 1/dag. fast då hade jag ingen skål dock, men jag tycker det låter tillräckligt :)
 
Jag har flaska nu. Byter 1 gång/dag för nu kan han inte förorena vattnet längre.
 
hur ofta du måste byta beror på hur smutsigt vattet är... som tex när jag inte hadde nån flaska te mina 2 råttor så fick ja byta vatten en gång om dan i bland och i bland kunnde det bli upp emot 5 ggr..
 
Jo, visst kan de gnaga sej igenom, frågan är väl om hur lång tid det tar? Innan det hänt har troligen Mulle m hunnit skrapa ihop pengar till en bra köpe-bur. Ett djur som är än mer gnagbenäget än hamster (möjligen nr 2 efter möss) så är det gerbiler ,som jag har. MEN intresset att gnaga sej ut minimeras av aktivering. Både i buren och av timmar av lös-springning varje dag. Ett bra stort hjul att kuta i, grenar att gnaga på osv underlättar.
Men Stollan, kan du hjälpa mej med en fråga. Jag har läst att guldhamstrar ska vara ensamma men dvärghamstrar är flockdjur och ska ha sällskap i buren, stämmer detta?
:o
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
792
Senast: mily
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 987
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 591
Senast: Skye
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp