Sv: C vitamin

Åke Hedhammar har såvitt jag vet aldrig rekomenderat c-vit tillskott till friska hundar oberoende av ålder.
PL
 
Sv: C vitamin

Hur skulle det lindra åldersstelhet? Mig veterligen har det bara effekt som att lindra ev. inflamation i lederna. Annars är det ju fiskolja, glukosamin, lyprinol mot stelhet i leder.
 
Sv: C vitamin

C-vitamin är ju muskelstärkande genom att öka blodgenomströmningen i musklerna.
Är svagt smärtstillande, stärker (som sagt) benväv och ben.

Det finns massor att läsa om C-vitamin på nätet.

Är man övertygad om att detta är ett onödigt tillskott, så låter man naturligtvis bli att ge det!
Vi är ju ändå överens om att det inte är farligt, då ev överskott kissas ut.

Sådana här diskussioner om hundars kost och tillskott kan fortsätta i det oändliga, men det bli mest upprepningar.

Det finns ju det som ger vitlök, fast hundar inte tål lök.
Även fil är det många som dränker in hundmaten i fast man vet att vuxna hundar inte har behov av det och slutar bilda Laktas i vuxen ålder.

Eftersom det säkert lär dröja innan vetenskapliga bevis i dessa frågor finns att tillgå, får man lita på kunnigt folk med stor erfarenhet (även om de inte är vetenskapsmän).
"Näringslära för högskolan" kan köpas av vem som helst. Mycket bra information där!
Livsmedelsverkets hemsida är också informativ.
 
Sv: C vitamin

Skillnaden mellan fil mellan fil o kvarg är inte så stor.
Traditionell kvarg är helt enkelt avrunnen filmjölk.
Vid tillverkning av keso/kesella har man äver tillsatt löpe.
Syrningen vid filframställning gör slut på laktosen, därför behövs inte laktas.
PL
 
Sv: C vitamin

Rose skrev:
För att Albuminet är pH-reglerande.

linafina,
Då Ester-C finns antingen som 200 mg eller 500 mg så räcker 200 mg som underhållsdos.
Men vissa (ex Ann-Marie Hammarlund) ger gärna mycket mer.

Jo jag vet och jag har köpt 500mg men som jag knäcker och ger halva av. Vet inte varför igentligen men 500mg verkar så mycket. Men jag undrar om det hjälper eller det bara är onödigt. Jag har ju hört att det är bra för växande hundar och så men nu vet jag inte vad jag ska tro :).
 
Sv: C vitamin

Nej, vad ska man egentligen tro...?

Det är bara att söka fakta och försöka bilda sig en egen uppfattning.
Vissa veterinärer, som är intresserade av kost, kan man rådfråga!
Själv har jag bara goda erfarenheter, så jag kan bara uttala mig utifrån dessa!

peter-lundin,
Visst känner jag till likheterna mellan dessa produkter.
Ska rådfråga en bekant (som är mycket kunnig), om han vet varför hundarna klarar Kesellan så bra men inte filen.

Trevlig fredagkväll, på Er!
 
Sv: C vitamin

Om syrningen inte är tillräckligt stark för att göra slut på laktosen rinner resten bort med vasslan ihop med albuminet.
PL
 
Sv: C vitamin

Jag tycker inte ens att C-vit är ofarligt. Stora regelbudna doser frestar på njurarna. Det verkar vara få som känner till det dessutom. Jag kanske har en annan syn på det eftersom att jag har jobbat med vitaminer för människor. Jag vet inte... Men man ska varken över eller underskatta kosttillskott. Kroppen är en helthet och det är så mycket annat som också spelar in.
 
Sv: C vitamin

Jag arbetar också med nutrition för människa.

Visst spelar det in i mina bedömingar om vad som är lämpligt.
Allt som överdoseas är ofta mindre bra...

En daglig dos av C-vitamin kan ju knappast anses "Farlig" om den ligger runt 100 mg/10 kg hund...?
Kolla även hur mycket kolhydrater hunden får i sig.
Nyttigt, eller...?
(Hur mycket kolhydrater behöver en hund?)

Men som jag tidigare sagt, alla måste bilda sig en egen uppfattning!
 
Sv: C vitamin

De uppgifter jag sett om c-vitamin o njurar är att höga doser i samband med för lågt vattenintag kan ge njursten inte att det "frestar" på njurarna.
PL
 
Sv: C vitamin

Många idrottskillar som sitter och sörplar ett par c-brus som frukost (på fastande mage) får dåliga värden på njurarna. Om det beror på vätskebrist vet jag inte. Jag tror mer att det är för mycket av dåligt/billigt c-vit...
 
Sv: C vitamin

Sen får du plussa på de de fick i maten också. Var det 500mg per... som tillverkade nu lade till också? Sen hundarnas egen poducerade också. Visst du kommer kanske inte upp i några orimliga mängder, men nödvändigheten?
 
Sv: C vitamin

Dom mixtrar väl med en massa annan skit också så det är väl inget som säger att det beror på c-vitamin. Dåliga värden vilka o hur högt? Kreatinin tex stiger en del när man har hög omsättning på muskler även utan problem med njurarna.
Halvhöga "njurvärden" ser man ofta på katter o hundar som ätit o druckit dåligt en period även om njurarna är ok.

Nödvändighet av c-vit till hund, minst sagt tveksam.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: C vitamin

Hittade just hur mycket hunden bildar själv som frisk, vuxen individ!
10 mg per 70 kg hund.
 
Sv: C vitamin

peter_lundin skrev:
Nej jag rekomenderar det ofta men då för att sänka pH i urinen.
PL

Då borde det vara bra till en hanhund som har lätt för att bilda urinsten lr???
 
Sv: C vitamin

peter_lundin skrev:
Letade lite jag med o hittade ett ställe där det stod 40mg/kg!!
PL
Låter mycket...
Var hittade du den uppgiften?

Min kom från boken "Vitaminer & Mineraler för ett friskare liv"
 
Sv: C vitamin

peter_lundin skrev:
Inte säkert, det beror på vilken typ av stenar, detta måste kollas först annars kan det bli värre.
PL

Misstänkte att det inte var riktigt så enkelt.. Mina föräldrar har en Mellanpudel hane som har urinstenar som trivs i både högt och lågt PH... Detta började redan när han var valp.. Dom fick operera honom tillslut, men det är ju ständig special diet som gäller...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 113
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
564
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 981
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp