linafina

Trådstartare
Hur mycket c vitaminer ska en hund ha sig om dagen egentligen? Jag vet att överdos kissas ut men vad är rekomenderat för en hund?

Någon som vet?
 
Sv: C vitamin

Oki jag trodde det fanns i fodret. Jag ger Jason Ester C varje dag för att det ska vara bra för leder och växvärk. Men jag vet inte om det är bra. Det var därför jag undrarde hur mycket man ska ge för att jag ska veta om jag ger för lite eller för mycket.
 
Sv: C vitamin

Friska, vuxna hundar ska kunna bilda eget C-vitamin.
Däremot är det oklart om alla verkligen gör det och i så fall i tillräcklig mängd.

Framför allt unga och gamla hunder behöver ett tillskott av C-vitamin.
Man kan se förändringen på nyare foder där de flesta tillverkare (av kvalitétsfoder) nu mera ökat c-vitamininnehållet markant.

För inte länge sedan innehöll de flesta foder 50 mg/kg foder. Nu ligger de bättre fodren på mellan 500-1000mg/kg foder!

Ca 100 mg/10 kg hund är lämplig dagsdos.
Unga hundar, speciellt med växtvärk, kan få det dubbla. Liksom äldre, stela hundar.
Ett C-vitamintillskott ska vara avsett för hund, eller vara av syraneutral typ (ex Ester-C från Hälsokosten).

C-vitamin stärker muskler och bindväv, samt hjälper till vid omsättning av mineraler.
Det är en viktig antioxidant som även hjälper till att stärka hundens immunförsvar.
 
Sv: C vitamin

Eller hur Peter_Lundin! Visst är det så att hundar (även hästar bl.a.) producerar vissa vitaminer (enzymer) själva. Min veterinär rekommenderade mig att ge hunden C-vitamin pga för högt pH i urinen. Annars behövs det inget tillskott.
 
Sv: C vitamin

Oki det är så jag har hört. Men då ska jag ju ge Jason ganska mycket mer än vad jag gör idag? Jag minns inte hur mycket det finns i hans foder eller om det finns överhuvudtaget. Men om han väger ca 26-30 kilo så ska han då ha 300mg ungefär.
 
Sv: C vitamin

För att återställa riktig ph-balans är det bättre att ge kvarg, som ju innehåller Albumin.
Albumin är pH-reglerande (Se "Näringslära för Högskolan") och fungerar på såväl hund som människa.

C-vitaminet botar inte pH-obalansen, men urinprovet kommer antagligen att visa ett "bättre" värde då överskott av C-vitaminet kissas ut...
 
Sv: C vitamin

Det finns ingen vetenskaplig grund för att säga att unga el gamla hundar generellt behöver extra c-vit.
Man är inte ute efter att ändra pH balansen i kroppen i det här fallet utan bara i urinen o där fungerar c-vit utmärkt.
Albumin bryts ner o tas upp som aminosyror i tarmen sen bildar kroppen sitt eget albumin.
Kvarg innehåller väl inte mer albumin en andra mjölkprodukter ev mindre eftersom mycket albumin torde gå bort med vasslen
PL
 
Senast ändrad:
Sv: C vitamin

Fast frågan är om de höjt C-vit halten för hundarnas eller köparnas skull? C-vit är poppis, men jag vet eg. inte om den är så himla effektiv som antioxidant. Det finns ju annat som är betydligt "starkare". A-vit bla, eller Q10, Astaxantin osv.
 
Sv: C vitamin

Att albumin skulle ha ngn direkt betydelse för syra bas-balansen är en nyhet för mig kan heller inte hitta det någonstans. Albumin är väldigt viktigt för osmos/vätskebalans. Vid kronisk acidos (för lågt pH i blodet) minskar albuminproduktionen o albumin kan behöva tillföras intravenöst. Jag tror du el ngn annan har blandat ihop det fullständigt.
PL
 
Sv: C vitamin

Det är bara människa, apa och marsvin som behöver tillskott :) Övriga fixar det själva!!

Men t.ex. nikotin förstör stora mängder C-vit, så skulle min hund vara rökare så skulle hon få extra tillskott.
 
Sv: C vitamin

Det är ju väldigt mycket som det inte finns vetenskapliga forskningar att hänvisa till...

Det finns ju fortfarande de som utfodrar sina hundar med vegetabiliska foder för att det inte är vetenskapligt bevisat att de mår bättre på köttfoder t ex.

Ang. C-vitamin så har jag heller inga vetenskapliga dokument om hundens exakta behov.
(Få forskare slösar sin tid på en sådan sak.)

Men att unga, växande hundar har ett högre behov vet man (Sallander/Hedhammar), samt att den äldre hunden helt klart avtar i sin självproduktion av C-vitamin.
Att hunden inte behöver ett tillskott för att överleva är helt klart, men om det kan lindra växtvärk och åldersstelhet förstår jag inte varför man ska gå och vänta på vetenskapliga bevis.

Ang Kvarg (ex Kesella) så har den hjälpt många hundar (& människor) att få ordning på oroliga magar med gaser, gula morgonkräkningar, diarreér mm.
Men där har jag bara min bok att hänvisa till.
 
Sv: C vitamin

När det gäller växtvärk har det pratas om C-vit i 30 år utan att ngn kunnat visa på riktig effekt.
Att kvarg liksom andra syrade mjölkprodukter kan hjälpa oroliga magar är jag med på men vad har det att göra med albumins eventuella påverkan på kroppens syra bas balans?
PL
 
Sv: C vitamin

För att Albuminet är pH-reglerande.

linafina,
Då Ester-C finns antingen som 200 mg eller 500 mg så räcker 200 mg som underhållsdos.
Men vissa (ex Ann-Marie Hammarlund) ger gärna mycket mer.
 
Sv: C vitamin

Ja mjölkprodukter har en buffrande effekt i magen, om det skulle bero på just albuminet kan jag inte svara på men det är inte helt otroligt det går åt magsyra för att denaturera protein i magsäcken o den syran blir bunden.
Däremot är inte albumin pH reglerande i kroppen o tas dessutom inte upp!
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 076
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 752
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp