Bukefalos 28 år!

cair sadlar

Status
Stängd för vidare inlägg.

fred

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av sk cair sadlar ? Ska köpa dressyr sadel o behöver tips o råd .Har ett litet men kraftigt fullblod bred men inte hög manke o unghäst så ställbar bom är ju intressant. :confused:
 
Sv: cair sadlar

Cair är ju själva luftstoppningen i sadlarna och har inget med den ställbara bommen att göra.

Wintec är sådan att ju vidare koppjärn du sätter i ju mer svängd/bananformad blir bommen.
 
Sv: cair sadlar

Uttrykte väl mig lite luddigt vet att cair är luft stoppade sadlar men hoppade över ett led undrade också över sadlar med ställbar bom om dom funkar bra :confused:
 
Sv: cair sadlar

Wintec i bomvidd smal till normal (ungefär) passar hästar med ganska rak rygg medan koppjärnen däröver gör sadeln mer svängd och passar hästar med mer svank.
 
Sv: cair sadlar

Har hört mkt dåligt om cair och flair system. Luften ändrar form i kyla och värmen och förstör då hästens rygg på lång sikt. Köp hellre Wintecsadlar med vanlig ullstoppningen istället. Mycket lättare att anpassa till hästen.
 
Sv: cair sadlar

Jag tror inte att det ändras något nämnvärt i sadeln beroende på värme eller kyla, Alla sadlar ändras i värme och kyla. Är det iskallt blir en sadel hårdare och styvare OAVSETT stoppning, är det varmare blir den mjukare i både läder och stoppning !! Det där är bara skrönor.
 
Sv: cair sadlar

Jag har däremot hört mycket bra om luftsadlar av tex veterinärer och folk som rider med sådana sadlar.

Sadeln värms ju upp av hästen efter en stunds ridning också så att just luftstoppningen gör hästen illa i ryggen tror jag inte på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: cair sadlar

Det är en gastronomisk skillnad mellan flair och cair! De är nästan inte äns jämförbara...De är uppbyggda på helt olika sätt och fungerar därefter också på helt olika sätt.

Att rida i en cair sadel är ungefär som att rida i en permanentstoppad sadel. Stoppningen blir aningens mjukare mot hästen och mer formbar efter hästryggen än med ullstoppning. Sen är det ull OCH luftstoppning. Luften finns närmast hästen men mellan bommen och luften skall det vara ull om jag förstått det hela rätt...dvs hela bossan är inte luftstoppad rakt igenom som på en flairsadel.

Att rida i en flair sadel är som att rida på en luftmadrass! :eek: Vingligt och "julrigt". Där är det också så att den stoppningen "pumpas" efter din hästs rygg och där är luften mer "tydlig" än i en cairsadel. De flairstoppade sadlar jag kommit i kontakt med har man kunnat "klämma ihop" bossorna på. :crazy: De sadlar med cairstoppning jag sett och ridit i där har bossorna mer kännts som mjukt stoppad ull. Mycket bättre! Flairen kan jag tänka mig "ändrar" form när temperaturen sjunker MKT eller stiger MKT, men de normala temperatursvängningarna som oftast är tror jag inte påverkar luften mot hästryggen.

Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig en cairstoppad sadel då mina erfarenheter är enbart possitiva. Dock skulle jag aldrig få för mig att lägga på en flairstoppad sadel! Det bär emot efter de sadlar jag sett....

//Alice
 
Sv: cair sadlar

fred skrev:
Någon som har erfarenhet av sk cair sadlar ? Ska köpa dressyr sadel o behöver tips o råd .Har ett litet men kraftigt fullblod bred men inte hög manke o unghäst så ställbar bom är ju intressant. :confused:

Jag har en wintec med cair allround till min fjording. Hon har ju verkligen rak rygg och knappt ingen manke. Den passar jättebra. Har även haft en wintec ullstoppad. Lika bra den men jag tror nog att cair sitter ett snepp bättre.
 
Sv: cair sadlar

hej, jag hade en cair (fast hopp) till min häst förut och den har varit jättebra. köpte den när han var fyra och det har varit kanon att kunna ändra bommen vartefter han har ändrat sig! väldigt skön att rida i och snygg att se på. min häst har doch utvecklat en hög manke och en ganska svängd rygg så den passar inte riktigt 100 numera...jag tror att bates sadlarna passar bäst på lite bredare hästar, med inte allt för hög manke och normal rygg.
 
Sv: cair sadlar

Lite klokare blev jag kanske låter ju som de flesta tycker det är bra med Cair en sadel jag funderar på är Bates Caprilli, någon som har provat den?
 
Sv: cair sadlar

Samma som Wintec fast i läder. Samma tillverkare.
 
Sv: cair sadlar

Okej, jag hade uppfattat det som att Cair hade luft halva sadeln (mot framvalvet) och ull mot balvalvet.

Det gäller ju vanliga vintrar.. Det är ju stor skillnad mellan 20grader som det brukar vara i en sadelkammare och -5 eller mer som det minst brukar vara en vanlig svensk vinter... Det är nog inget fel på sommarn, men det är vintern jag har hört mycket dåligt om.

De cair sadlar jag provat kunde man nästan trycka ihop bossorna, inget jämfört med t.ex. latexpaneler som ändå är mjuka men inte SÅ mjuka.
Jag hade väl hellre köpt en Frank Baines eller nåt som har väldigt bra ullstoppning som är mjuk och stötdämpande men inte för mjuk.
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Men luften utvidgas och minskar i 'storlek' när det är kallt. Ull gör inte det på samma sätt.

Luften värms ju upp av hästen efter en stunds ridning och åtefår sin normala form.
 
Sv: cair sadlar

Men trycket fördelas inte jämt. luften utvidgas eller minskar form konstant, om hästen blir varmare och varmare. Kontakta Ingdams om du vill ha mer utförlig förklaring. Orkar inte, har tagit den här diskussionen flera gånger på Buke och orkar inte en gång till.
 
Sv: cair sadlar

Ursäkta mig att du inte vill ta den här disskusionen igen då men jag är ingen expert på kemi och fysik men luften krymper inte och växer inte så att man märker det utan det handlar nog om VÄLDIGT små skillnader.
 
Sv: cair sadlar

Dessutom så är en hästrygg ingen stel och orörlig pryl som håller en konstant form den heller så lufrstoppning + rörlig, levande hästrygg tror jag är en bra kombination.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
906
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
694
Senast: Karoliten
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 345
Senast: Thera
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
894
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp